باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حمایت از تولیدکنندگان داخلی، شاه کلید اقتصاد مقاومتی

حمایت از تولید کالای با کیفیت داخلی، علاوه بر عزت اقتصادی پلی به سوی استقلال و عدم وابستگی کشور است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ابتدا باید از خودمان بپرسیم در خرید نیازهای همیشگی، کدام یک برایمان اهمیت بیشتری دارد؟ قیمت، کیفیت، ظاهر، بدون شک هریک از فاکتورهای بیان شده می تواند تاثیر مهمی در روند شکل گیری بازار داشته باشد، آری، مشخص کردن اولویت !

باید دید تنها فاکتور مهم خرید کردن، همین موارد ذکر شده است و یا شاخصه های دیگری در این زمینه وجود دارد، شاخص هایی که نقش تعیین کننده ای در روند شکل گیری اقتصاد یک کشور ایفا می کنند و در نهایت استقلال را برای ملت ها به ارمغان می آورند.

بیایید کمی به عقب بازگردیم و موضوع را کمی عمیق تر بررسی کنیم، یکی از اصلی ترین مولفه های موفقیت و پیروزی ملت ها در عرصه های مختلف داشتن اتحاد و همبستگی است، اتحادی که تنها در سایه داشتن رهبری آگاه، مقتدر و کارآزموده حاصل می شود که با اتخاذ تصمیم ها و راهبردهای مهم و حیاتی ، سرنوشت یک ملت را در مقاطع حساس رقم می زند.

مقام معظم رهبری همواره  در عرصه های مختلف با تدابیر و تصمیم های حیاتی نقشی سرنوشت ساز در رسیدن به استقلال  و پیشرفت کشور داشته اند و حتی کوچکترین صحبت ها و نقطه نظرات ایشان نقشی راهبردی ، تاثیر گذار و تعیین کننده در امور مختلف ایفا می کند. یکی از این موارد درنظر گرفتن شعار سال است که به طور رسمی از سال 1378 آغاز شد و پس از آن به شکل یک سنت همه ساله تکرار می‌شود.

نکته مهم اینجاست که بیش از 50 درصد از شعارهای تعیین شده توسط مقام معظم رهبری، حول محور اقتصاد  است. اقتصادی که یکی از مهم‌ترین موضوعات و شاید بتوان گفت، یکی از مهم‌ترین چالش های  حال حاضر کشور است و چه بسا که اگر همتی جدی و تدابیر اصولی برای آن اندیشیده شود، بسیاری از دیگر مشکلات کشور را حل خواهد کرد.

مقام معظم رهبری در طول این سال‌ها علاوه بر نامگذاری سال‌ها، بارها در سخنرانی‌های خود به عملی کردن این شعارها تأکید کردند و از مسؤولان خواسته‌اند که به صورت جهادی در عمل به آن همت کنند. امسال هم در پیام نوروزی ایشان به عنوان سال " حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شد.

بدیهی است که سرنوشت ملت ها به دست خودشان رقم می خورد، شاید هرکدام از ما باخود بگوییم "با عمل ما کاری درست نمی شود"، "اگر فقط من کالای خارجی بخرم تاثیری روی روند کلی بازار ندارد"، "مگر خرید من چقدر ارزش دارد" ، اما باید دانست که اگر هریک از جمعیت هشتاد میلیونی ایران، این تصور را داشته باشد در نهایت وضعیتی مشابه شرایطی که هم اکنون در آن قرار داریم به وجود می آید، گرایش به سمت کالای خارجی و واردات بی رویه انواع و اقسام اجناس بی کیفیت. درست است که وظیفه دولت مردان و مسئولان حکومتی برای تحقق این امر باید در راس امور باشد ولی اقدام آحاد مردم هم تاثیری شگرف در روند شکل گیری اقتصاد دارد.

بنا به تاکید رهبر انقلاب بخش عظیم حمایت از تولید ملی به مردم باز می گردد و نقش افراد جامعه در این حمایت نه تنها کمرنگ تر از دولت و حلقه های اصلی اقتصاد تولید یعنی کارگران و سرمایه گذاران نیست، بلکه این نقش بسیار اساسی و با اهمیت است.

کم اقبالی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشه ای فرهنگی دارد و این موضوع چرخش چرخ های کار و صنعت را با چالش جدی مواجه ساخته و به وابستگی، عقب ماندگی و در نهایت رکورد اقتصادی و اجتماعی منجر خواهد شد.

البته این موضوع، امری است که باید از جنبه های متعدد بررسی و اقدامی موثر در همه زمینه ها انجام شود تا نتیجه موثر و مفید به دست آید. در ادامه به برخی از ابعاد این مسئله می پردازیم.

کالایی با کیفیت ایرانی روی زمین نمی ماند!

وقتی از کالای ایرانی صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که فقط عنوان ایرانی بودن دلیل خرید مصرف کننده نیست. مردم از کالای باکیفیت استقبال می کنند، برای مثال وقتی لوازم برقی خارجی با قیمتی بالاتر از مشابه داخلی را می خرند، بدون شک درباره کیفیت آن اطمینان دارند و یا این تصور برایشان ایجاد شده که جنس خارجی مرغوب تر است، درحالیکه این اعتماد درباره بسیاری ازکالاهای ایرانی وجود ندارد.

قیمت بالای محصول،پایین بودن کیفیت، نداشتن توان رقابتی با کالاهای خارجی،تقاضا را به سمت کالاهای خارجی سوق می دهد. بسیاری از تولید کنندگان، عمده فعالیت ها و برنامه ریزی های خود را فقط برای سود دهی در بازه زمانی کوتاه مدت انجام داده و به سلیقه و خواسته های مصرف کننده کمتر اهمیت می دهند،این در حالی است که در سایر کشورها، رضایت مصرف کننده داخلی در اولویت قرار دارد.

برای درک بهتر شرایط سری به بازار زدم تا رودر رو با مشتریان اجناس خارجی صحبت کنم و دلایل انتخابشان را جویا شوم.

خانم میانسالی که همراه دخترش برای خرید جهیزیه آمده در این باره می گوید: برای استفاده خودم لوازم برقی ایرانی خریدم اما متاسفانه بعد از یک سال خراب شد و کیفیت اولش را از دست داد، خدمات پس از فروش و گارانتی محصول هم شعاری بیش نبود، حاضرم برای جهیزیه دخترم فقط کالای خارجی بخرم و قیمت بیشتری بپردازم ولی درعوض مطمئن باشم که تا سالیان سال از آن استفاده می کند.

مریم، دختری که در شرف ازدواج است هم ادامه می دهد: اگر قرار باشد کالایی خراب شود و دوباره برای خریدش پول بدهیم خب بهتر است همان اول مبلغ بیشتری خرج کنیم و کالای با کیفیت خارجی بخریم که دوباره کاری نشود.

خانم جوانی که درمیان انواع برندهای خارجی درحال جستجوی کالای مورد نظر خود است می گوید: نقش تبلیغات و بازاریابی را هم نمی توان نادیده گرفت، در همین تلویزیون خودمان انواع و اقسام کالای خارجی تبلیغ می شود، خب بسیاری از مردم حوصله تحقیق ندارند، با همین تبلیغ ها برای خرید تصمیم می گیرند.

البته باید توجه کرد که عکس این ماجرا هم اتفاق می افتد، اجناس ایرانی با کیفتی هم وجود دارند که قیمتشان با کالای مشابه خارجی برابری می کند و در بعضی موارد قیمت بیشتری هم دارند. بسیاری از مردم از قیمت بالای برخی اجناس ایرانی گله مند هستند.

محمدحسین دانشجوی کارشناسی ارشد معماری که به همراه دوستانش برای خرید کفش و لباس به بازار آمده می گوید: بسیاری از لباس های با کیفیت ایرانی قیمت بالایی دارند و برخی مردم ترجیح می دهند همان جنس خارجی را بخرند، همین کفش های چرمی که تولید ایران هستند قیمتشان از کفش های برند خارجی بیشتر است. استقبال از کالای داخلی زمانی رخ می دهد که علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسبی داشته باشد.

محسن هم با خنده می گوید: خواهر من هم همین مشکل را دارد، هروقت برای خرید مانتو می رود از قیمت بالای لباس های ایرانی گله مند است، خیلی از خانواده ها توانایی خرید این اجناس را ندارند و به همین دلیل به سمت اجناس بی کیفیت چینی می روند.

استقلال در گروِ عزم ملی / کالای داخلی، عزت ایرانی

حمایت از تولیدکنندگان داخلی،شاه کلید اقتصاد مقادمتی

یکی از مهم ترین وظایف تولیدکنندگان ، تولید کالای باکیفیت و البته با قیمت مناسب است، کالایی که رضایت مشتری را در پی داشته باشد و مردم را برای خرید ترغیب کند، کالایی که آوازه کیفیتش دست به دست میان مردم بپیچد و اعتبار لازم را بدست آورد.

البته تحقق این امر درگرو حمایتِ دولت از تولید کنندگان داخلی است که با درنظر گرفتن تسهیلات مناسب، شرایط را برای تولیدکنندگان مهیا کند. هرچه شرایط و امکانات مناسب تری فراهم شود، جنس با کیفیت و با قیمت پایین تری روانه بازار می شود که مصرف کنندگان هم قدرت خرید آنرا داشته باشند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: دولت باید اهمیت بیشتری به تولیدکننده داخلی بدهد چه تولیدکنندگان بزرگ و چه کارگاه های کوچک، مواردی مانند مالیات بالایی که برای تولیدکننده درنظر گرفته شده، قوانین دست و پاگیر تامین اجتماعی، بالارفتن 20درصدی بیمه و وضعیت نابسامان قاچاق و واردات کالا بر سر راه تولیدکننده داخلی قرار دارند و تا این شرایط ادامه دارد گشایشی حاصل نخواهد شد.

محمدجواد ابطحی ادامه داد: کالای تولید ملی باید از کیفیت بالا و استانداردهای لازم برخوردار باشد، وقتی جنس بی کیفیت به مردم ارائه بدهیم، اعتماد آنها را از دست داده و در نتیجه مردم دیگر سراغی از تولید ملی نخواهند گرفت، ما باید آنقدر کالای باکیفیت ملی وارد بازار کنیم که فضای رقابتی ایجاد شده و جنس خارجی جایگاهی در میان مردم نداشته باشد.

وی افزود:  برای حفظ استقلال و عزت ملی باید همه نهاد ها و سازمان های دولتی و حکومتی دست به کار شوند و تحقق اقتصاد مقاومتی باید مهم ترین دغدغه باشد، فراموش نکنیم که کشورهایی مانند کره و ژاپن که درحال حاضر با کیفیت ترین تولیدات را در زمینه های مختلف ارائه می دهند به سادگی به این مهم دست نیافته اند و تلاش و زحمت بسیاری در این راه کشیده اند.

قاچاق کالا، سدی بزرگ در حمایت از تولید ملی

بدون شک یکی از مهم ترین آفت ها و معضلاتی که گریبانگیر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی است، قاچاق و واردات بی رویه کالا می باشد. درحقیقت وارد کردن اقلامی که به راحتی امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد ضربه ای مهلک بر پیکره اقتصاد مملکت وارد می کند. متاسفانه کارخانه ها و کارگاه های بسیاری به دلیل واردات و حتی قاچاق کالاهای مشابه دچار ورشکستی و کارگران زیادی بیکار شده اند.

در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر ضرورت حمایت و تقویت از توانمندی‌های داخلی تاکید شده لذا با حرکت به سمت سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات مورد نیاز در داخل کشور، می‌توان زمینه افزایش تولید و اشتغال را فراهم کرد. در شرایط فعلی باید از واردات کالاهای واسطه‌ای و مصرفی غیرضروری جلوگیری شود تا تولید داخلی توان رقابت و رشد را داشته باشد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به عزم جدی پلیس برای مبازه با قاچاق در سال جاری گفت: برای تحقق هرچه بیشتر شعار امسال تصمیم به افزایش ایستگاه های نظارتی  و نیروهای بازرسی،  اجرای طرح های انتظامی مختلف و هماهنگی با استان های همجوار گرفتیم که به طور جدی با قاچاق کالا مبارزه کنیم، با توجه به اینکه بیشتر کالاهای قاچاق از مرزهای جنوبی به سمت مناطق مرکزی کشور وارد می شود، ایستگاه های بازرسی این محمورها با رویکردی متفاوت به فعالیت می پردازند.

سردار مهدی معصوم بیگی با اشاره به اینکه سال گذشته در استان اصفهان بیش از یکهزار میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد گفت: جلوگیری از قاچاق اثری مستقیم در حمایت از تولید کالای داخلی دارد و این امکان را برای کارخانه ها و کارگاه ها ایجاد می کنند که با آسودگی خاطر به تولید کالای باکیفیت بپردازند و فضای رقابتی بین تولیدات ملی در کشور فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با همت، شعار سال را جامه عمل ببخشیم ادامه داد: علاوه بر اینکه باید فرهنگ سازی در میان مردم برای خرید کالای داخلی انجام شود، سایر دستگاه های دولتی و حکومتی هم باید با تعامل مناسب ،عملکرد جدی و روش های نوین شرایط را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کنند چراکه اگر مردم تقاضای خود را از کالای خارجی به سمت کالای ایرانی تغییر دهند، زمینه ورود کالای خارجی قاچاق به کشور از بین می رود.

استقلال در گروِ عزم ملی / کالای داخلی، عزت ایرانی

مدگرایی و تجملات، رویه غلطی که گریبانگیرمان شده

یکی از معضلات جامعه امروز ما پیروی از تجملات و چشم و هم چشمی های بی مورد است. تصوراتی غلطی مانند اینکه اگر کالای خارجی مصرف کنیم کلاس بیشتری دارد، لباس خارجی مارک دارد نشان ارزش اجتماعی بالاتر است، اگر دختری لوازم جهیزیه اش ایرانی باشد اطرافیان به او سرکوفت میزنند و هزاران دلیل مشابه دیگر.

به راستی چرا بسیاری از ما ایرانیان بیش از آنکه به مصرف تولیدات داخلی و بومی خود بپردازیم در دور باطل ترویج مدام کالاهای خارجی فرو رفته و برای مصرف هر چیزی  به دنبال مارک خارجی آن می رویم ؟

استقلال در گروِ عزم ملی / کالای داخلی، عزت ایرانی

سالهاست کشور ما با معضلی به نام ترویج مصرف کالاهای خارجی روبرو بوده است روندی که پس از گذشت دهه ها تبدیل به فرهنگی شده که همواره کالای خارجی را بر کالای تولید وطن ترجیح داده است و این کالای ایرانی یا تولید داخل بوده است که همچنان از نگاه منفی به آن رنج می برد.

عده ای از تولید کنندگان داخلی برای با خرید آرم  برندهای مختلف، نشان کالاهای خارجی را بر روی محصولات خود درج می کنند و معتقد هستند که اگر محصولات آنها به اسم تولید داخلی عرضه شود،تقاضایی را از سوی مصرف کننده ندارد.عدم نظارت دقیق بر چنین مواردی و همچنین ورود بی رویه محصولات خارجی مخصوصا به صورت غیرمجاز و قاچاق، انگیزه تولید داخلی و خلاقیت را سلب می کند.

اگر خرید کالاهای ایرانی در جامعه ترویج پیدا کند و به فرهنگ عمومی تبدیل شود باعث افزایش انگیزه در تولید کننده و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای افراد بیکار جامعه می گردد و این جاست که تقاضا به جای رفتن به سمت کالاهای خارجی به سوی کالاهای داخلی سوق داده می شود.

بی مهری به کالای داخلی یعنی آجر کردن نان سفره کارگران ایرانی و حمایت از اشتغال کشورهای بیگانه! حل شدن معضل بیکاری، اتفاق فرخنده ایست که می تواند در سایه حمایت از تولیدکننده داخلی تحقق یابد.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید فقط حمایت کالای ایرانی