سعیدزاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

پیچ و خم مسیر نخبگان برای رسیدن به شرکت های دانش بنیان

پژوهشگر توسعه پایدار گفت:مسئولان باید‌ طرح تصویب شرکت‌های دانش‌بنیان را آسان کنند تا بستر‌ لازم برای ورود نخبگان‌ به این شرکت‌ها فراهم شود چراکه‌ در جهان امروز و با بهره‌مندی از یافته‌های این قبیل از شرکت‌ها می‌توان در حمایت از تولید ملی و معرفی‌ کردن آن به جهان موفق بود.

پیچ و خم مسیر نخبگان برای رسیدن به شرکت های دانش بنیاناحمدرضا  سعید‌زاده پژوهشگر‌ توسعه پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره‌ چگونگی  حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: حمایت از کالای ایرانی تنها به حمایت از اجناس و تولیداتی از قبیل خوراک و پوشاک محدود نمی‌شود بلکه تولید تفکر و محتوا، انجام تحقیق و پژوهش‌  و ... که به فکر ایرانی مربوط می‌شود نیز  تحت الشعاع‌ شعار امسال قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با حمایت از پژوهش‌ها، افکار و تحقیقات ایرانی است که می‌توان به یک تولید ملی با قابلیت‌ رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی دست یافت.

پژوهشگر‌ توسعه‌ پایدار ضمن انتقاد از واردات بی رویه‌ و تأثیر‌ مخرّب‌ آن بر تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی گفت: اگر قرار است تولید خالص و ناخالص ملی را ارتقا دهیم باید از واردات بی رویه جلوگیری کنیم البته این موضوع به معنای قطع کامل و تمام و کمال آن نیست.

سعید‌زاده افزود: باید از ورود کالاهای غیرضروری‌، تشریفاتی و غیرمصارف‌ اولیه که در گمرکات تحت عنوان کالای 10 شناخته می‌شود جلوگیری کنیم‌.تولید ملی باید جایگزین این قبیل از واردات شود.

وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی تنها در شرایط جلوگیری از واردات و بها دادن به تفکر ایرانی میسّر می‌شود، افزود: سال گذشته عناوینی‌ که رهبری بر آن تأکید داشتند بطور دقیق نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه اجرا نیز نشد. حتی اقتصاد مقاومتی نیز در این زمینه مغفول‌ ماند همین موضوع باعث شد که مقام معظم رهبری در پایان سال از بکار گرفته نشدن شعار سال انتقاد کنند.

پژوهشگر‌ توسعه‌ پایدار با تأکید بر اینکه شعار سال نباید تنها به بنرها‌، سربرگ‌ ادارات، گفتمان‌های تلفنی و صحبت‌های مسئولان ختم شود و باید در عمل نیز اجرا شود گفت: در گمرکات‌ در زمینه واردات بی رویه‌ و در حوزه بنگاه‌های خرد و کوچک که زیربنای‌ بنگاه‌های بزرگ و کلان اقتصادی کشور هستند باید تحقق این شعار در اولویت‌ قرار بگیرد.

سعید‌زاده ادامه داد: کشاورزی و باغات نیز از جمله حوزه‌های مهمی است که باید به تحقق شعار سال در بستر آنها تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌ بنیان که هم‌اکنون در حال تولید تفکر و محتوا هستند از دیگر‌ بخش‌های مهمی است که باید در سایه شعار امسال مورد حمایت قرار بگیرد به عبارتی از کالاها، طرح‌ها، پیشنهادها و اختراعات آنها به منظور‌ توسعه پایدار باید بهره برداری کرد.

پژوهشگر‌ توسعه‌ پایدار در پایان گفت: مسئولان باید‌ طرح تصویب شرکت‌های دانش‌بنیان را آسان کنند تا بستر‌ لازم برای ورود نخبگان‌ به این شرکت‌ها فراهم شود چراکه‌ در جهان امروز و با بهره‌مندی از یافته‌های این قبیل از شرکت‌ها می‌توان در حمایت از تولید ملی و معرفی‌ کردن آن به جهان موفق بود.

انتهای پیام/

واردات بی رویه سدی در برابر حمایت از کالای ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار