اظهارات مداخله‌جویانه مرکل و مکرون درباره ایران در نشست خبری مشترک

صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک در برلین به تکرار اظهارات مداخله‌جویانه خود درباره ایران پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در برلین گفت: برای همکاری نزدیک درباره توافق هسته‌ای ایران خوشحال هستم اما مسئله در این حد تمام نمی‌شود و موضوع تسلیحات بالستیک ایران که عامل نگران کننده است، وجود دارد. باید موضع مشترکی در این باره اتخاذ کنیم. انگلیس هم موضع مشترکی با ما در این باره دارد.

مرکل گفت: جنگ سوریه خطری برای اروپاست. با مکرون درباره تلاش‌هایی که می‌توانیم در آن‌ها در سوریه ایفای نقش کنیم، گفتگو کردم.

مکرون نیز در این نشست خبری مشترک گفت: من بسیار خوشحالم که امروز فرصت یافتم سفر خود را با بازدید از هومبولت فروم (طرح موزه در چارچوب بازسازی کاخ برلین) که از سال دوهزار و نوزده به نمایشگاه دائم هنر‌های غیراروپایی تبدیل می‌شود، آغاز کنم. فکر می‌کنم آغاز یک روز کاری در چنین محل نمادینی که پذیرای طرحی جهانی است نشان دهنده تمایلات مشترک ماست. فکر می‌کنم جهانی گرایی از طریق فرهنگ راهی برای استحکام بخشیدن به کشور‌های ماست و من فکر می‌کنم این ایده‌ای عالی است. من نیز پیشنهاداتی برای همکاری مشترک در تمامی زمینه‌ها مطرح کرده ام. اینکه ما دسترسی به تمدن‌های غیراروپایی را برای شهروندان اروپایی فراهم کنیم، انتخاب شماست که من از آن تقدیر می‌کنم. بدیهی است که مسئله فرهنگ، نبردی اروپایی است که ما به طور مشترک سعی در پیشبرد آن داریم و این برای جامعه و مردم ما بسیار مهم است.  

مکرون گفت: همان طور که آنگلا مرکل گفت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بی شک کشور‌های اروپایی ماجراجویی‌های مشترکی دارند. زیرا سلطه مشترک ما هم اکنون توسط نظم جهانی، مسائل امنیتی و تجاری و تحولات فناوری و اقلیمی و همچنین روی کار آمدن افراط گرایان به چالش کشیده می‌شود. دیدگاه‌های ملی گرایانه در حال ظهور است. به همه این دلایل زمان کنونی برای آینده اروپای ما تعیین کننده است. ما در گذشته هم شاهد قدرت مقاومت در برابر حوادث بد بودیم و من فکر می‌کنم امروز نیز از ما چنین انتظاری وجود دارد.  

مکرون گفت: آنگلا مرکل بر اهمیت دیدار ماه ژوئن تاکید کرده است. هدف ما در این نشست دستیابی به دیدگاهی مشترک در مورد پرونده‌های بزرگ است. ما باید در مورد اتحاد مالی و پولی، اتحاد بانکی، مسئله مهاجرت، امنیت مشترک، سیاست‌های خارجی و دفاعی، رسانه‌های دیجیتال، انرژی و نوآوری پاسخی مشترک بیابیم. ما در این زمینه امروز گفتگو‌هایی داشتیم. همچنین ما در جهت تقویت روابط دوجانبه خود توافق‌های جدیدی را آماده کردیم.  

مکرون افزود صدراعظم آلمان بر اهمیت روابط با آنسوی آتلانتیک تاکید کرد. ما امروز نیز فرصتی داشتیم تا در این زمینه گفتگو کنیم.  

رئیس جمهور فرانسه در مورد ایران گفت: ما همچنین در کنار انگلیس و اتحادیه اروپا موضع مشترکی در قبال ایران داشتیم و همواره بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده‌ایم.

او مدعی شد: ما همچنین خواستار اقدامی مشترک در مورد فعالیت‌های موشکی بالستیک و توسعه طلبی منطقه‌ای ایران شده ایم. اما نباید توافقی را که نتیجه مذاکرات بین المللی است و سه سال پیش حاصل شده است کنار گذاشت.  

مکرون گفت: توافق هسته‌ای به تنهایی برای بهبود روابط با ایران کافی نیست، اما به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظم می‌بخشد.

او افزود: در مورد سوریه هم باید بگویم من پیشتر مشروعیت و چارچوب مداخله نظامی در سوریه را توضیح دادم! پیش از آنکه مداخله نظامی و هدفمند در سوریه اجرایی شود ما چندین بار با صدراعظم آلمان گفتگو کردیم. ما ارتباط نزدیکی در این زمینه داشتیم. ما به همکاری در این زمینه در حوزه دیپلماتیک و انسانی ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

نشست خبری مشترک مکرون و مرکل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
اینها ولایتهایی از ولایات (ایالات) آمریکا هستند
آخرین اخبار