معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

حمایت از تولید ۱۲ داروی اولویت‌دار زیست‌فناوری در سال ۹۷ / ضرورت تقویت روحیه خودباوری در موفقیت‌های علمی

حمایت از تولید ۱۲ داروی اولویت‌دار زیست‌فناوری در سال ۹۷ / ضرورت تقویت روحیه خودباوری در موفقیت‌های علمیمعاونت علمی این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرکت‌های دانش بنیان خدمات بیمه تکمیلی دریافت می‌کنند، حمایت از تولید ۱۲ داروی اولویت‌دار زیست‌فناوری در سال ۹۷ و ضرورت تقویت روحیه خودباوری در موفقیت‌های علمی از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

شرکت‌های دانش بنیان خدمات بیمه تکمیلی دریافت می‌کنند

سید محمد صاحبکار خراسانی، دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، گفت: مهم‌ترین دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی آن‌ها است و یکی از مواردی که می‌تواند موجب افزایش رضایتمندی و حفظ نیروی انسانی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان شود، ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی به افراد فعال در این شرکت‌ها است.

صاحبکار افزود: در حال حاضر با توجه به مقررات و هزینه‌های موجود، بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط توانایی ارائه این خدمات را به کارکنان خود ندارند.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ازآنجایی‌که تدوین و اجرای برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری است، ایجاد سازوکار مناسب برای رفع این مشکل در دستور کار شبکه نوآوری تهران قرار گرفت و ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی، به‌صورت آزمایشی در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ برای شرکت‌های مستقر در استان تهران اجرایی شد که ۵۴۰ نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

صاحبکار افزود: با توجه به استقبال شرکت‌ها، در سال ۱۳۹۷ این خدمات به همه شرکت‌های دانش‌بنیان در همه استان‌های کشور ارائه می‌شود.

رییس مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ازآنجایی‌که انعقاد این قرارداد به‌صورت تجمیعی خواهد بود، محدودیتی برای تعداد کارکنان شرکت‌ها وجود ندارد و نرخ حق بیمه هم کاهش‌یافته است.

 

حمایت از تولید ۱۲ داروی اولویت‌دار زیست‌فناوری در سال ۹۷

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری اظهار کرد: از این تعداد ۲۹ دارو در مراحل مختلف تولید (قبل از نهایی شدن) قرار دارند.

وی افزود: از این تعداد، ۲۰ قلم تولید، ۲۹ قلم در حال تولید هستند و ۱۲ قلم باقی‌مانده است که هنوز در مرحله صفر قرار دارند.

به گفته قانعی، ۱۲ داروی تولید نشده مشخص هستند و لیست آنها را داریم، اما هنوز هیچ شرکت دانش‌بنیانی اعلام نکرده که می‌تواند آنها را به تولید برساند.

وی تصریح کرد: برای تولید 12 داروی باقی‌مانده از این لیست از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم و این شرکت ها می‌توانند آمادگی خود را برای تولید این داروها به ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کنند.

 تحول در اقتصاد کشور با خلاقیت و نوآوری در بخش خصوصی

سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: گام‌های جدیدی در راستای حمایت از کالای دانش بنیان ایران ساخت با حمایت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برداشته شده است و نسل جوان کارآفرین ایرانی ضمن ایجاد کسب و کار خود رویکرد پیشین مبتنی بر اقتصاد منبع محور را دستخوش تحول می‌کنند.

ستاری با بیان اینکه بروز خلاقیت و نوآوری توام با سرمایه گذاری بخش خصوصی منجر به تحول ساختار اقتصادی و تولیدی کشور می‌شود افزود: باید حرکت در همه بخش‌ها از جمله مسئولین شهرستان‌ها باشد که زیست بوم لازم برای رشد و باروری خلاقیت جوانان ارزش افزوده و اشتغال از محل نوآوری و دانش ایجاد شود.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری "ایران ساخت"، فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی و بازارسازی برای کالای "ایران ساخت" را بهترین راه حمایت از تولید کالای با کیفیت و رقابتی دانست و افزود: با هموار کردن راه جوانان بومی منطقه می‌توانیم شاهد ظهور بیشتر کالا‌های ایرانی باشیم که ضمن تامین نیاز داخلی در حوزه رقابت و صادرات موفق هستند

رتبه دوم ایران در حوزه علوم اکتشافات فضایی در منطقه

.منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران اظهار کرد: به منظور درک بهتر از وضعیت ایران در میان کشورهای منطقه اقدام به ترازیابی در بخش‌های مختلف کردیم.

وی افزود: بر این اساس ایران در زمینه پرتاب و زیر ساخت‌ها رتبه دوم و در علوم اکتشافات فضایی هم رتبه دوم را در منطقه کسب کرده است.

به گفته منطقی با توجه به اینکه در ایران جوانان نخبه و مستعد زیادی در زمینه فضایی وجود دارد، باید تلاش کنیم با کمک آنها این رتبه ها را ارتقا دهیم؛  تحقق الزامات سند جامع توسعه هوافضای کشور می تواند در ارتقای رتبه های کسب شده ایران در این زمینه موثر باشد.

ضرورت تقویت روحیه خودباوری در موفقیت‌های علمی

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی این ستادها را تشکیل داده و هدف‌گذاری‌های کلان و هدف‌گذاری زمان‌بندی‌شده، به این معنا که ستادها باید در هر مرحله کجا باشند، را نیز معین کرده است.

مخبر دزفولی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اهمیت ثبت فناوری‌های دانش‌بنیان «پتنت» گفت: با اهمیتی که این موضوع دارد باید جایگاه مناسبی در سطح جهانی به دست آوردیم.

وی افزود: این‌گونه نیست که هر کشوری که اقتصادش را دانش‌بنیان کند فقط به ثبت پتنت متکی باشد؛ اما ثبت پتنت یک پیشران در حوزه علم و تولید ثروت است و اگر ثبت پتنت نباشد گام‌های بعدی که منجر به تجاری‌سازی و تولید ثروت می‌شود، اتفاق نمی‌افتد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: باید با کار فرهنگی و رسانه‌ای پیرامون دستاوردها و موفقیت‌های علمی و فناوری کشور، روحیه خودباوری در کشور تقویت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار