آبشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع ارزیابی آسیب پذیری 12 حوضه آبریز تالاب‌های کشور

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور سازمان محیط زیست از اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع ارزیابی آسیب پذیری 12 حوضه آبریز تالاب‌ها خبر داد.

ابوالفضل آبشت مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین اقدامات سازمان محیط زیست در رابطه با حفاظت از تالاب‌ها و احیای آن‌ها اظهار کرد: ستاد احیای تالاب‌های کشور برای  19 تالاب، برنامه مدیریت جامع تدوین کرده که این برنامه از سال 96 به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده است.

وی از پایان تدوین برنامه مدیریت جامع برای 12 تالاب کشور خبر داد و افزود: تدوین برنامه مدیریت جامع برای حوضه آبریز تالاب‌های کشور از جمله رامسر سایتای ایران به تصویب رسیده بود که این برنامه هم اکنون در حال اجرا است و امیدواریم با تخصیص اعتبارات این برنامه ادامه یابد.

آبشت در رابطه با ارزیابی آسیب پذیری تالاب‌های کشور نیز گفت: ستاد احیای تالاب‌های کشور برای 7 تالاب طی برنامه‌ای، ارزیابی آسیب پذیری رامسر سایتای کشور را در دستور کار قرار داده است، چرا که ایران عضو کنوانسیون رامسر است و برای حفاظت از تالاب‌ها به این کنوانسیون متعهد است.

وی با اشاره به اقدامات برنامه تدوین مدیریت جامع ادامه داد: ستاد احیای تالاب‌ها در سه حوزه زیستگاه،‌ گونه و جامعه محلی برای ارزیابی آسیب پذیری این حوزه‌ها اقداماتی را انجام داده است که از 24 عنوان رامسر سایت، 7 عنوان آن تکمیل شده است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ابتدای سال97 دوره اول ارزیابی آسیب پذیری برای کل رامسر سایت‌ها به اتمام رسیده است و این ارزیابی میزان آسیب پذیری را در اختیار متخصصان سطوح مختلف در تمام منطقه قرار می‌دهد و همچنین این ارزیابی هر 2 سال یکبار به روز رسانی خواهدشد.

وی با اشاره به مشخص نبودن اولویت در سیستم های استانی اظهار کرد: در کشور ما هنوز مشخص نیست که اولویت در حوزه محیط زیست و تالاب‌ها با کدام است، آیا اولویت با هامون است یا شادگان و یا جامعه محلی و گونه‌های در معرض خطر انقراض، ما نمی‌دانیم کدام اولویت مهمتر است، چرا که همیشه موضوع اصلی در تمام دنیا محدودیت منابع بوده است. اگر این منابع به صورت مطلوبی بین همه تقسیم شود، نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.

آبشت در رابطه با وضعیت تالاب‌ها به لحاظ آسیب پذیری تصریح کرد: اطلاعات تالاب‌های کشور از لحاظ ارزیابی آسیب پذیری در 3 حوزه زیستگاه،‌گونه و جامعه محلی را با 220 شاخه مختلف در این سه حوزه جمع آوری کرده و در اختیار تمام استان‌ها برای فعالیت بهتر قرار داده ایم و انتظار داریم که استان ها منابع مالی را بر اساس این ارزیابی در جای مناسب هزینه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار