یمن، سرزمین رویاهای خاموش کودکان

طبق گزارش نهادهای بین‌المللی، تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، فقر و سوء تغذیه را در این کشور رواج داده و زندگی را برای کودکان یمنی دشوار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود به چهارمین سال تجاوز نظامی عربستان به یمن، کودکان این سرزمین را باید قربانیان ناخواسته این تجاوز وحشیانه در نظر گرفت؛ قربانیانی که از یک سو با بمباران شبانه‌روزی جنگنده‌های سعودی و از سوی دیگر با فقر، سوءتغذیه و انواع بیماری‌های واگیردار دست به گریبان هستند.

یمن، سرزمین جنگ خاموش کودکان

سازمان ملل بارها در گزارشات خود وضعیت کودکان یمنی را وخیم خوانده و در مورد سوء تغذیه، شیوع بیماری‌های فراگیر و وضعیت نامناسب تحصیل و معیشت آن‌ها به جهان هشدار داده است.

از سال 2015 تاکنون بیش از 3 میلیون نوزاد در یمن متولد شده که از بدو تولد تاکنون به غیر از فقر، مرگ، بمباران و بیماری طعم دیگری از زندگی نچشیده‌اند.

بر اساس گزارش یونیسف، از زمان مداخله ائتلاف سعودی در جنگ داخلی یمن و حمایت از دولت مستعفی این کشور درگیری‌ها در یمن شدت یافته و بیش از 5 هزار کودک زخمی یا کشته شده‌اند. سوء تغذیه و خطر مرگ ناشی از آن نیز گریبان‌گیر بیش از 400 هزار کودک دیگر است.

تقریبا از هر 1000 کودک یمنی 42 نفر قبل از پنج سالگی می‌میرند و آمار نشان دهنده مرگ روزانه ده‌ها کودک بر اثر بمباران، سوءتغذیه و ابتلا به بیماری‌های واگیردار است. علاوه بر این، هزاران کودک نیز طی سه سال گذشته در اثر بمباران ائتلاف سعودی دچار نقص عضو شده‌اند.

یمن، سرزمین جنگ خاموش کودکان

«مریتکسل ریلانو»، نماینده یونیسف در سازمان ملل در بیانیه خود گفت کودکان یمنی از عواقب ویرانگر جنگی رنج می‌برند که خود در آن هیچ نقشی ندارند.

وی در ادامه افزود: «سوء تغذیه و بیماری در یمن بسیار شایع است. آن دسته از کودکان که از این خطرات جان سالم به در می‌برند نیز به احتمال زیاد تا پایان عمر زخم‌های جسمی و روحی این دوران را با خود خواهند داشت.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 11 میلیون کودک یمنی، یا به عبارت دیگر، تقریبا تمام کودکان این سرزمین به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز مبرم دارند.

فقر گسترده در این کشور به غیر از شیوع بیماری‌های فراگیر و سوء تغذیه، بر نرخ بی‌سوادی و تعداد کودکان کار نیز افزوده است.

طبق آمار سازمان نجات کودکان تنها درصد کمی از دختران در این کشور سواد خواندن و نوشتن دارند. 23 درصد از کودکانی که رمقی برای کار کردن داشته باشند نیز راهی بازار کار می‌شوند.

خبرگزاری سازمان ملل متحد در گزارش خود نوشت در مجموع تنها 2 میلیون کودک در یمن به خدمات آموزشی دسترسی دارند و بیش از یک سال است که حقوق سه چهارم معلمان در این کشور به دلیل محاصره اقتصادی ائتلاف سعودی پرداخت نشده است.

بیش از 2500 مدرسه در یمن غیرقابل استفاده هستند و دو سوم آن‌ها نیز در حملات ائتلاف سعودی کاملاً تخریب شده‌اند. همچنین 27 درصد مدارس بسته شده و برخی نیز به عنوان پناهگاهی برای بی‌خانمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دلیل دیگری که کودکان یمنی را از تحصیل باز می‌دارد احتمال مرگ در راه مدرسه است. آن دسته از والدین یمنی که استطاعت فراهم کردن خدمات آموزشی برای فرزندان خود را دارند، برای حفظ جان کودکانشان آن‌ها را در خانه نگه می‌دارند.

طبق گفته ریلانو، فقدان دسترسی به تحصیلات باعث شده که خانواده‌ها و کودکان در یمن در معرض اقدامات جایگزین خطرناکی مثل ازدواج زود هنگام، وادار کردن کودکان به کار و بکار گرفتن کودکان در جنگ قرار بگیرند.

اما در پشت درب‌های بسته تحصیل، درهای بازار کار به روی آن دسته از خردسالان و نوجوانان یمنی که هنوز رمقی اندک در بدن دارند، باز شده است تا راهی کاذب برای فرار از فقر همه‌گیر در این کشور باشد.

«گرت کاپلار»، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در این خصوص گفت: «وادار کردن کودکان به تکدی‌گری، کار و ازدواج در سن پایین، این‌ها آرزویی نیست که هیچ پدر و مادر یمنی برای فرزند خود داشته باشد. این انتخاب آن‌ها نیست، بلکه این جنگ وحشیانه آن‌ها را به این کار وا می‌دارد.»

طبق گزارش روزنامه انگلیسی گاردین از زمان تشکیل ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و شروع جنگ علیه یمن حدود 10 هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند.

این آمار باعث شده است سازمان ملل از یمن به عنوان بدترین بحران انسانی نام برده و این سرزمین را خطرناک‌ترین کشور برای کودکان بنامد.

طبق اظهارات نماینده یونیسف در یمن، نسل جدید این کشور در جنگ به دنیا آمده است. نسلی که اگر از مرگ هم نجات یابد توانایی‌های او در میان فقر، سوء تغذیه و عدم دسترسی به امکانات آموزشی سرکوب خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تورو خدا هر کسی این رو میخونه آمین بگه
خدایا آل سعود رو خار و ذلیل کن
خدایا آل سعود و صاحبانشون رو به خاک سیاه بنشون
آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایران باید هر چه می تواند موشک به یمن بدهد تنها را ه نژاداین بد بختها ورود فن اوری سلاحهای مدرن به یمن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا خودت اسرائیل والسعود را نابود کن
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگر ما مسلمان نیستیم، پس کاری کنیم کمکی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا تاسف باره.


اللهم عجل الفرج مولانا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
جای تعجب داره یمن چندساله باعربستان باتیرکمان درگیره یهودانشمندان یمن تواین گیرواگیرتونستندموشک درست کنند ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
MTL
۰۰:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا نمی تونم خودم رو جای اون بچه های بی گناه تصور کنم خیلی سخته.واقعیت رو باید درک کنیم. اون ها هم آدم هستن ما هم همینطور. پس باید ازشون حمایت کنیم. این نظر من نیست بلکه یک حقیقته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تمام حق و باطل و مظلومیت یمن را در چهره ی این سه کودک می توان دید ... و سازمان ملل! باز هم نخواهد دید و از عربستان دفاع خواهد شد نه یمن. این است قانون این دنیا. پیشتر ایران در طول 8 سال جنگ نابرابر به خوبی این وضعیت را درک کرد. هنوز هم ایران را محکوم می کنند. و همه ی این ها به واسطه ی ایستادن در برابر آمریکا و نوچه های اوست. اما خدا با ماست.
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا لعنت کنه کسانی که این کودکان را به این روز دراوردن
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
وضع کودکان زلزله زده ودختران شین آبادی وبچه های سیستان بلوچستان هم زیاد رضایت بخش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر سازمان ملل مرگ بر قانون بی بشر مرگ بر استکبار جهانی مرگ بر آل سعود مرگ بر رژیم کودک کش صهیونیستی مرگ بر آمریکای جنایتکار که همه اینها دست به دست هم دادند بیش از ۴ سال است مردم بی دفاع و بی گناه یمن را میکشند و این عربهای دنبال رو آمریکا نیزهمچنان بی‌تفاوت از این قضیه می گذرند و هم نوع خودشان روزانه کشته می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا خودشونن و بچه ها شون رو به همین حال روز بندازه مرگ بر آل سعود و آمریکا جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اون قهرمان دومی که دم گوشش را نگرفته ریشه ال سقوط را خواهد کند بزودی و ریشه ظلم را ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا باعث و بانی اینهمه جنایت رو لعنت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
طفلکی ها خدا کمکشان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به توای پادشاه شنها، به توای فرمانروای سیاهی ها وبه توای حاکم جهنم، سخنی می گوییم که از حلقوم تاریخ وازوعده های تخلف ناپذیر خداوندجباراست،،یقین بدان، وذره ای تردید نداشته باش، که خونهای کودکان گرسنه‌وپیرزنان وسالخوردگان محروم ورنج دیده یمنی، که در زیر اوار خروارهها بمب وموشک اهدایی مدعیان واربان پست و بی شرمت که دموکراسی رافریاد می زنند واز جانیانی چون تو ناجوانمردانه حمایت میکنند، سرانجام سیلی خروشان و ویرانگر خواهدساخت که کاخهای وقصرهای پوشالیت راویران وطومار ارزوهای سرابی و خیالی ات،را درهم خواهدپیچید و تو را چون اسلاف جنتیتکارت عبرت تاربخ خواهدساخت که: الملک یبقی مع الکفر، ولایبقی مع الظلم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا لعنت کنه عربستان و اسرائیل رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا لعنت کنه عربستان و اسرائیل رو.
Germany
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
انشالله ریشه اسرائیل والسعود هرچه زود تر محو ونابود بشه
آخرین اخبار