توافق فرانسه و عربستان بر سر اتخاذ راهبردی جدید درباره قرارداد‌های نظامی

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد این کشور و عربستان درباره استراتژی جدید قراداد‌های نظامی میان پاریس و ریاض به توافق رسیدند.

توافق فرانسه و عربستان بر سر اتخاذ استراتژی جدید قراردادهای دفاعیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یکی از مقامات وزارت دفاع فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد این کشور و عربستان سعودی درباره یک قرارداد جدید بین دولتی برای معاملات اسلحه به توافق رسیدند.

این قرارداد جدید جایگزین توافقی شد که پیش از این از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور، مورد انتقاد قرار گرفته بود. منابع آگاه اعلام کردند ولیعهد عربستان به دنبال دستیابی به منافع از توافقات گذشته است.

یک مقام فرانسوی گفت: در همکاری با مقامات سعودی، فرانسه یک استراتژی جدید صادرات  اسلحه را آغاز کرده است، که تا پیش از این از سوی کمپانی «او دی ای اس» مدیریت می‌شد.

او در ادامه تاکید کرد: مبادلات دفاعی میان دو کشور در حال حاضر بوسیله این توافق بین‌دولتی پوشش داده می‌شود و شرکت «او دی ای اس» برای تکمیل قراردادهای موجود فعالیت خواهد داشت.

این مقام فرانسوی از ارائه توضیح بیشتری در این خصوص خودداری کرد.

فرانسه به عنوان سومین کشور بزرگ صادرکننده اسلحه، عربستان سعودی را یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی خود تلقی می‌کند و شرکت‌های نظامی فرانسوی از جمله  داسو و گروه تالس قراردادهای بزرگ با عربستان در این خصوص دارند.

عربستان در سال‌های اخیر اقدام به خرید تانک، خودروهای زرهی، مهمات، توپخانه و ناو از فرانسه کرده است. در سال 2016 فرانسه مجوز فروش سلاح به ارزش 18 میلیون یورو به عربستان سعودی را صادر کرد.

سفر ولیعهد عربستان در میان افزایش فشارها بر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از سوی قانونگذاران و گروه‌های حقوق بشری درباره فروش تسلیحات نظامی فرانسه به ائتلاف به رهبری عربستان در یمن صورت گرفته است. هفته گذشته 12 سازمان بین‌المللی غیردولتی با ارسال  نامه‌ای به رئیس جمهور فرانسه او را ترغیب کردند تا با افزایش فشار بر ولیعهد عربستان باعث شکستن محاصره بنادر یمن شود و فروش سلاح به این کشور را متوقف کند.

روزنامه‌های فرانسوی روز جمعه از احتمال امضای قرارداد فروش قایق‌های گشت‌زنی نیروی دریایی با کارخانه کشتیرانی در شربورگ و نیز توافق احتمالی برای خرید توپخانه از شرکت تولیدی اسلحه «نکستر» خبر دادند. هیچ یک از شرکت‌های فرانسوی تاکنون در این باره اظهارنظری نکردند.

مقامات سعودی اعلام کردند ریاض، علیرغم انتقادات عمومی گسترده بویژه در خصوص نیروی دریایی خود، به خرید تسلیحات نظامی ادامه خواهد داد.

محمد بن سلمان روز گذشته برای یک سفر سه روزه وارد پاریس شد.

انتهای پیام/

توافق دفاعی عربستان و فرانسه در پی سفر محمد بن سلمان به پاریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار