خاکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پرداخت هزینه درمان نوزادان معتاد، وظیفه‌ای تعریف نشده بر دوش بهزیستی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: تأمین هزینه درمان نوزادان و کودکان معتاد یک وظیفه تعریف نشده برای سازمان بهزیستی است.

پرداخت هزینه درمان نوزادان معتاد، وظیفه ای تعریف نشده بر دوش بهزیستیاحمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل بهزیستی در خصوص نوزادان و کودکان معتاد که از بیمارستان‌های مختلف به این سازمان منتقل می‌شوند این است که هزینه درمان این کودکان زیاد است و متاسفانه هیچ ارگانی پرداخت هزینه درمان آن‌ها را بر عهده نمی‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: هزینه سم زدایی و درمان هر یک از کودکان و نوزادان معتاد از 4 میلیون تا 20 میلیون تومان متغیر است و در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور تنها سازمانی است که نسبت به پرداخت این هزینه‌ها اقدام می‌کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: هر یک از کودکان و نوزادان معتادی که به شیرخوارگاه‌های سازمان بهزیستی کشور منتقل می‌شوند باید به بیمارستان بازگردانده شوند و تحت درمان قرار بگیرند.

خاکی یادآور شد: مسئولان سایر بیمارستان‌ها بدون اینکه کودکان و نوزادان معتاد دوره درمان و سم زدایی را سپری کنند، آن‌ها را از بیمارستان‌ها به شیرخوارگاه می‌فرستند و هیچ مسئولیتی در قبال درمان آن‌ها بر عهده نمی‌گیرند و مدعی هستند که تا هزینه مورد نیاز برای درمان آن‌ها پرداخت نشود، نمی‌توانند نسبت به نگهداری و بستری کودکان و نوزادان فوق اقدام کنند.

وی اضافه کرد: گاهی برای پذیرش یا ترخیص نوزادان و کودکان معتاد در بیمارستان‌ها همکاران من در سازمان بهزیستی مدارک خود را در گروی بیمارستان قرار می‌دهند تا هزینه مورد نیاز به حساب آن ها واریز شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه تاکید کرد: گاهی اوقات نیز تا تأمین نشدن هزینه مورد نیاز برای درمان کودکان و نوزادان معتاد، این نوزادان از بیمارستان ترخیص نمی‌شوند تا مبلغ تعیین شده پرداخت شود.

خاکی خاطرنشان کرد: کودکان و نوزادان معتاد به دلیل نداشتن شناسنامه و دیگر اوراق هویتی، دفترچه سلامت ندارند و هزینه درمان آن‌ها، هزینه بالایی است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مسئولیتی برای پرداخت این هزینه‌ها نمی‌پذیرند.

وی تصریح کرد: موضوع سلامت کودکان و نوزادان در هر حالتی برای سازمان بهزیستی مهم است و در اولویت قرار دارد، بنابراین در اولین اقدام کودکان و نوزادان معتاد را بلافاصله از شیرخوارگاه به بیمارستان منتقل می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اضافه کرد: همه کودکان و نوزادانی که در بیمارستان‌های مختلف استان تهران به دنیا می‌آیند، 2 روز پس از حضور در بیمارستان‌ها به شیرخوارگاه منتقل می‌شوند، این در حالی است که این کودکان برای درمان باید مدت بیشتری را در بیمارستان بستری باشند.

خاکی تاکید کرد: بیش از 2 سال است که برای رفع مشکل فوق تلاش می‌کنیم و هنوز نتوانسته‌ایم آن را حل کنیم، علی رغم اینکه در هیچ قانونی تعریف نشده است که سازمان بهزیستی هزینه‌های درمان کودکان و نوزادان معتاد را پرداخت کند، بهزیستی تمام این هزینه‌ها را تاکنون پرداخت کرده است.

رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی و بهشتی برای تسهیل درمان نوزادان معتاد

خاکی تصریح کرد: موضوع تأمین همراه برای کودکان و نوزادان معتاد بستری در بیمارستان، مسئله دیگری است که هزینه آن بر دوش بهزیستی است و در حال حاضر از نیروهای شرکتی و روزمزد و یا از نیروهای خود بهزیستی به این منظور استفاده می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر رایزنی‌هایی با دانشگاه علوم پزشکی و شهید بهشتی صورت گرفته است تا روند پذیرش و درمان کودکان و نوزادان معتاد و همچنین ترخیص آن‌ها با سهولت انجام شود.

خاکی اضافه کرد: معاون دادستانی استان تهران طی ماه‌های اخیر برای پذیرش آسان نوزادان و کودکان معتاد حکم صادر کرد، اما این حکم تاکنون اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

پرداخت هزینه درمان کودکان و نوزادان معتاد توسط بهزیستی

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار