در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ملکی:خودروسازان باید در راستای افزایش کیفیت با هم ادغام شوند/احمدی: بازی تعرفه از مسیر اصلی خود خارج شده است

ملکی:خودروسازان باید در راستای افزایش کیفیت با هم ادغام شوند/احمدی: بازی تعرفه از مسیر اصلی خود خارج شده استبرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری (یکشنبه، 2 اردیبهشت) با حضور کارشناسان به موضوع تعرفه واردات خودرو؛ حامی یا بلای صنعت داخلی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر و فریدون احمدی نماینده مردم زنجان که از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هستند، امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، فرهاد احتشام‌زاده عضو انجمن ورادکنندگان خودرو و کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت به موضوع تعرفه واردات خودرو؛ حامی یا بلای صنعت داخلی پرداختند.

در ابتدا ملکی درباره دلایل مخالفت با طرح کاهش تعرفه واردات خودرو اظهار کرد: بحث خوردو در تمامی دنیا به خصوص کشور ما سهم ویژه‌ای در رشد اقتصادی دارد و حدود ۲۰ درصد از سهم صنعت را به خود اختصاص داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که با اعلام دولت ۳ درصد رشد اقتصادی کشور مربوط به صنعت خودرو است، افزود: حدود ۱ میلیون نفر در صنعت قطعه سازی و خودورسازی به شکل مستقیم دست دارند و این صنعت حدود ۵ میلیون نفر را مشغول به کار کرده است.

وی با تاکید به این موضوع که تمام دنیا صنعت مادر خود را مورد حمایت قرار می‌دهند، ادامه داد: متاسفانه در کشور این حوزه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و مشکلاتی چون عدم حمایت و عدم مدیریت اصولی در این حوزه داریم.

ملکی تصریح کرد: صنعت خودوری کشور فراز و نشیب بسیار دیده برای نمونه در سال ۸۴ که پیکان از رده خارج شد، قرار بود پژو و سمند جایگزین آن شود. تا سال ۹۰ رشد خوبی داشتیم اما با وجود تحریم‌ها ما به جای آن که در صنعت ۱۰ درصد گشایش اعتبار داشته باشیم و با آن قطعه یا ماده اولیه وارد کنیم؛ در کلیه صنایع ما با این موضوع مواجه شدیم که باید ۱۳۰ درصد پول پرداخت کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که با این روش معلوم بود صنعت دوام نمی‌آورد، ادامه داد: نرخ ارز هم در این بازار تاثیر ویژه داشت، وقتی ارز از ۱ هزار تومان به بیش از ۳ هزار تومان می‌رسد تمامی صنایع از جمله صنعت خودرو متضرر و زمین‌گیر شدند.

وی افزود: برای من جای سوال دارد که چرا دولت در یک مقطع زمانی مانع ثبت سفارش واردات خودرو شد که در نتیجه آن چنین اتفاقاتی رخ دهد.

ملکی درباره این که آیا این افزایش طرح ریاضتی بوده است، گفت: من هم موافق هستم که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی خودرو بسازد و حتما باید بخشی از قطعات وارد شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر خودور‌یی که در داخل تولید می‌شود، ۲ هزار و ۵۰۰ دلار قطعه وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: هرگونه افزایش غیرمتعارف که به تورم دامن بزند بر قشری از جامعه به خصوص قشر‌هایی پایینی فشار وارد می‌کند.

در ادامه برنامه احمدی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تعرفه در تضاد با حمایت و ایجاد اشتغال از طریق صنعت خودرو نیست، گفت: من موافق کاهش تعرفه هستم اما نه با این مکانیزمی که به مجلس ارائه شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دلایل ارائه چنین طرحی توسط نمایندگان عنوان کرد: دلایلی، چون تصادفات، کشتار‌های جاده‌ای، خسارت‌ها و مصرف سوخت باعث شد تا دوستان چنین طرحی را ارائه کنند.

وی با بیان این که در این طرح روی حجم موتور کار شده است، افزود: یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هات همین است که سال‌ها اجرا می‌شود.

احمدی با بیان این که ما هنوز به تولید با روش سنتی نگاه می‌کنیم؛ ادامه داد: امروز در دنیا تولید یک مفهوم مدرنی دارد که متاسفانه در ایران مسئولین حاضر نیستند آن را بپذیرند؛ ما می‌خواهیم با شیوه ریاضتی از تولید حمایت کنیم که رویکردی غلط است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما باید بدانیم همه تولید کالا نیست بلکه خدمات را هم شامل می‌شود و حتی در خود زمینه کالا هم دو بخش وجود دارد، اولین دسته کالا‌هایی هستند که در داخل تولید می‌شوند و دسته دوم کالا‌هایی هستند که تماما در داخل یک کشور تولید نمی‌شوند که صنعت خودور هم جز همین دسته است.

وی با بیان این که امروز مفهوم غلط خودرو ملی در دهان‌ها افتاده است، افزود: این‌گونه صحبت‌ها با مفاهیم تولید مدرن مخالف است؛ امروز باید فضا را باز کنیم تا سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری بیاید.

احمدی با بیان این که افزایش تعرفه نوعی تحمیل ریاضت به مصرف‌کننده است، گفت: باید اجازه دهیم خودورساز‌های خارجی ۴ عامل سرمایه، مدیریت، دانش فنی و تکنولوژی را وارد کشور کنند.

در ادامه برنامه کاکایی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره استفاده از تعرفه برای حمایت از تولید داخلی چیست، اظهار کرد: تعرفه ابزاری کمکی در منطقه‌ای محدود است.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که تعرفه به معنای حمایت از تولید نیست، ادامه داد: تا حدود چند ماه قبل خود من مخالف افزایش تعرفه واردات خودرو بودم، اما امروز که در چنین شرایط اقتصادی هستیم که فشار زیادی به خودروساز‌ها می‌آید به شدت مخالف کاهش هستم.

وی افزود: برای سرمایه‌گذاری در صنعت نیاز به فضایی امن و قابل پیش‌بینی و با ثبات است؛ برای توسعه صنعت قطعه‌سازی حدود ۲ میلیارد دلار و برای خود صنعت خودرو سازی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار سرمایه لازم است که برای آن باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد که برای آن هم به محیط امن اقتصادی نیاز است.

در ادامه برنامه احتشام‌زاده اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمودند: منع ورود برای کالا‌هایی که در داخل به میزان کافی تولید نمی‌شوند و یا می‌تواند الگوی تولید داخل باشند نیست پس از آنجایی که ۹۵ درصد بازار خودرو کشور در اختیار شرکت‌های داخلی و ۵ درصد در اختیار خودرو‌های خارجی است هیچ‌گاه این ۵ درصد تهدیدی برای کشور نخواهد بود.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو افزود: تنها دلیلی که باعث شده این ۵ درصد همیشه دچار تلاطم باشد به خاطر دخالت دولت در دو شرکت خودروسازی کشور است چرا که بیش از ۸۵ درصد سهم بازار را آن‌ها تامین می‌کنند و این گونه می‌شود که تصمیم منصفانه گرفته نمی‌شود؛ در این شرایط مجلس طرحی را در راستای حمایت از حقوق مشتری‌ها ارائه می‌کند چرا که در حال حاضر خودرو خارجی با ۱۳۵ تا ۱۵۰ درصد بالاتر از قسمت واقعی به مردم داده می‌شود؛ این کار مجلس یک روند حمایتی کوتاه مدت و ضامن حقوق مصرف‌کننده است.

ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حدود ۴۰ خودروساز در کشور داریم که باید در راستای افزایش کیفیت با هم ادغام شوند، گفت: خودروسازان می‌توانند از نظر برند جهانی برای صادرات فکری اساسی کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از تصدی‌گری خارج شود، عنوان کرد: در مورد خودرو‌های هیبریدی هرگونه افزایش تعرفه خطاست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه برای خودرو‌های تمام برقی نباید عوارضی در نظر گرفته شود، اظهار داشت: در ایران برای بنزین کسی ارزشی قائل نیست و دلیل آن ارزان بودن قیمت است لذا تک سرنشین‌ها به راحتی از خودروی خود استفاده می‌کنند.

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه دولت تعرفه‌ها را برای درآمد بیشتر و یا برای حمایت از تولید داخلی و در نهایت برای کنترل بازار ارز افزایش می‌دهد، افزود: تعرفه خود رو‌هایی که ارزبری پایینی دارند و عموم مردم از آن استفاده می‌کنند باید پایین بیاید.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران شهامت اعتراف به اشتباه خیلی کم است و همه تصمیمات خود را توجیه می‌کنند، گفت: تعرفه ابزاری برای ارتقای کیفیت و رعایت حقوق مصرف کننده است لذا این ابزار امروزه به صورت کارآمد استفاده نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تعرفه در سیستمی هزینه می‌شود که در رابطه با تولید، ارزش افزوده منفی دارد، ادامه داد: یکی از موانع اصلی تولید غل و زنجیر‌های است که به پایش بسته می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه قطب سوم خودروسازی باید در کشور شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: تعرفه به مصرف واقعی نمی‌رسد باید تولید داخل را ارتقا دهیم، اما متاسفانه تعرفه در جای دیگری هزینه می‌شود، بازی تعرفه از مسیر اصلی خود خارج شده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر تعرفه پورشه حتی ۵۰۰ برابر شود، برای خودروساز داخلی هیچ اتفاقی نمی‌افتد افزود: از محل حقوق گمرکی، مالیات و عوارض، حقوق دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شود که البته خود آن‌ها مانع تولید هستند، تعرفه باید هوشمند و در نهایت صرف ارتقاء تولید شود.

امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه ایران صاحب صنعت خودروسازی است تصریح کرد: افزایش تعرفه صرفا در راستای حمایت از تولید داخلی نبود، در برخی از محصولات هنوز تکنولوژی یک دهه گذشته را استفاده می‌کنیم لذا نیازمند تجهیزات روز دنیا هستیم.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تعرفه بخشی از بازار دچار تلاطم شده است، افزود: باید ثبات در قوانین و تصمیمات داشته باشیم تا با رشد در صنعت خودروسازی مواجه شویم.

 مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با اشاره به اینکه باید در برخی از خودرو‌ها از مرحله تولید بیرون بیاییم و محصول جدید تولید کنیم، گفت: برای محصولات قدیمی ادامه تولید به صرفه نیست لذا باید برای ارتقای کیفیت برنامه‌ریزی کنیم و از ایمنی روز دنیا و توان رقابت‌پذیری برخوردار شویم.

کاکایی با اشاره به اینکه تعرفه کمترین مانع تولید است گفت: مسایل مهمتر دیگری در اقتصاد وجود دارد که باید به آن‌ها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه به صنعت خودروسازی به عنوان گاو شیرده نگاه کرده ایم، افزود: این مسئله باعث عقب افتادگی ما در خودروسازی شده است، ولی هر وقت این صنعت را با فشار مواجه کردیم شاهد جهش بودیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ویژه ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا مسئولان چاره ای نمی اندیشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
من پول ندارم حتی یه خودرو بخرم چه برسه لوکس بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای کاش منم یکیشو داشتم . آرزوی من یه خودروی لوکس وباکلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
من خیلی دوست داشتم یه دونه از این خودروهارو داشتم . اما اینقدر وضع مالی ام بد است حتی نمیونم پس مخارج خانواده ام بر بیام وشرمنده خانواده ام هستم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
دومین ماشین رو ثبت سفارش کرده بودم بخرم ولی چون بنزین گرون شد کنسلش کردم.خداییش ما نمیتونیم از این جور ماشین ها بخریم .حسرت این چیز هارو در زندگی میخوریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا قیمت خودروها بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت واقعی پراید صفر باید دوازده تومن باشه اگر مردم حمایت کنند همینه من بنگاه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت واقعی پراید صفر باید دوازده تومن باشه اگر مردم حمایت کنند همینه من بنگاه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
از بس گرونی دیدیم دیگه فکری برای خرید خودرو نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
گرونی تا کی باید باشه ؟
آخرین اخبار