ابرسج روستایی که همه ساکنان آن شاغل هستند

ابرسج یکی از روستاهای سردسیر و کوهپایه ای شهرستان شاهرود است که قطب نمد استان سمنان است و همه ساکنان آن شاغل هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مردم روستا همواره برای بهبود زندگی خویش در تلاش و تکاپو هستند. در روزگاری دور تنها منبع امرار معاش برای مردم اکثر روستاها کشاورزی و دامداری بود و بانوان هم به کار قالی بافی، ریسندگی و بافندگی مشغول بودند.اکثر مواد غذایی مورد نیاز خودشان حتی فرش دستباف و لباس های بافتنی را در همان روستا تولید می کردند.

فرزندان خانواده هم اگر دختر بودند به شغل مادرشان ادامه می دادند و اگر پسر بودند شغل پدرشان را دنبال می کردند. در واقع جوانان روستا دغدغه شغل آینده شان را نداشتند و بیکاری در روستا برای کسی معنایی نداشت. جوانان روستا هم بعد از ازدواج با ساده زیستی به شغل پدرشان ادامه می دادند و در کنار پدر و مادرشان زندگی می کردند.

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند

 در سال های اخیر با افزایش خشکسالی و واردات انواع کالا باعث شد کالاهایی که روستاییان تولید می کنند دیده نشود و خریداری نداشته باشد.در نتیجه منبع درآمد روستاییان کاهش یافت و بیشتر آنها در تلاش برای بهبود زندگی خود، افزایش امکانات اجتماعی، اشتغال و درآمد بیشتر به شهرها مهاجرت کردند.

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند

مهاجرت افراد جوان در روستا باعث کاهش رشد جمعیت و افزایش سالخوردگی در روستا شد.

 

برای آبادانی یک روستا چه کارهایی می توان انجام داد؟

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند
برای آبادانی یک روستا چه کارهایی می توان انجام داد؟ چطور می شود از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کرد؟ چگونه می توان جوانان یک روستا را در همان روستا مشغول به کار کرد.

ما با گشت و گذار در روستای ابرسج شهرستان شاهرود به پاسخ این سوالات رسیدیم.

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند

ابرسج یکی از روستاهای سردسیر و کوهپایه ای شهرستان شاهرود است که 1380 نفر جمعیت و 54 خانوار عشایر در آنجا زندگی می کنند.همه ساکنان آن شاغل هستند و در اینجا بیکاری برای پیر و جوان معنایی ندارد. از بازنشستگان گرفته تا جوانان روستا همه در تلاش هستند.

روستای ابرسج  قطب نمد استان سمنان

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند
در گذشته های دور نمد مالی در استان سمنان مرسوم بوده است و با گذر زمان کم کم به دست فراموشی سپرده شد اما اهالی روستای ابرسج شاهرود با احیای کار نمد مالی جانی دوباره به این حرفه فراموش شده بخشیدند.

ابراهیمی دهیار روستای ابرسج در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنا گفت: این روستا به عنوان قطب نمد استان سمنان به شمار می رود ، در اینجا اکثریت اهالی به شغل دامپروری، کشاورزی، زنبور داری و نمدمالی مشغول هستند.

اکبر آقا نمدمال گفت: نمدمالی شغل پدری ما هست که با کمک جوان های روستا توانستیم این کار را انجام دهیم و در حال حاضر از این کار راضی هستیم.

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند
به سکوی جلوی مسجد روستا می رویم اینجا فقط مکان اجتماعات مذهبی روستا نیست صبح و عصر اهالی اینجا جمع شده و مشغول نمد مالی، بافتن دستکش و کلاه هستند.

مریم خانم  یکی از زنان روستا و بافنده کلاه می گوید: در خانواده ما همگی به بافتن کلاه مشغول هستند. قیمت این کلاه ها از 150 هزار تومان تا 200 هزار تومان است.

پیرمرد بافنده کلاه می گوید: این کلاه از آن کلاه هایی است که حتما باید بر روی سرمان باشد تا اصالت روستایمان حفظ شود.

شاید برای نسل های بعدی دیگر پیرمردی نباشد تا برایمان از بقای اصالت روستا صحبت کند اما کلاه حاصل دست رنج پیرمرد ، خود کتاب تاریخ بزرگی است برای آیندگان .

 این کار در  روستای ابرسیج دل های اهالی را به یکدیگر نزدیک تر کرده است و آنها در کنار کار و تلاش روزانه هر روز محبت هایشان را نیز تشدید می می کنند.

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند

 

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند

ابرسج روستایی است که همه ساکنان آن شاغل هستند

بکارگیری ایده های نو در تولید نمد

آقای کوثری هم یکی از جوانان کارآفرین این روستا است که فکرهای نو تولیداتش را جذاب تر کرده است که در گفتگو با ما می گوید: ما توانستیم برای تولید نمد ایده های جدیدی پیاده کنیم از جمله اینکه روی نمد سوزن دوزی کنیم، نقشه ها را به وسیله گل دوزی طراحی کنیم، دور نمد را ریشه بزنیم و کارمان را زیباتر کنیم.

ابراهیمی دهیار روستای ابرسج گفت: 140 نفر از مردم روستا را جهت دریافت وام خود اشتغالی به بسیج سازندگی شهرستان شاهرود معرفی کردیم. اگر شرایط آسان تری را در نظر بگیرند بسیاری از جوانان این روستا علاقه دارند کار اجدای شان را ادامه بدهند.

وجود قابلیت های تولید در روستا، خدمات بسیج سازندگی را هم به سمت روستای ابرسج کشانده است. در این روستا آموزش و تسهیلات خود اشتغالی در زمینه صنایع دستی، کشاورزی، دامداری و زنبورداری ارائه می شود.

تولیدات ابرسجی ها، در تمام نقاط کشور طرفدار دارد

تولیدات ابرسجی ها، در تمام نقاط کشور طرفدار دارد و بافته های محلی و نمدمالی سال قبل حداقل 2 میلیارد و 100 میلیون تومان درآمد برای اهالی داشته است.علاوه بر کشاورزی، دامداری و زنبور داری، بافته های کرکی و نمدمالی بیش از 200 نفر را در این روستا مشغول به کار کرده است.


گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام / ق

 

برچسب ها: اشتغال ، جوانان ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله یلقی
۱۲:۰۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
سلام خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۶:۳۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
با سلام
من یکی از ساکنین روستای ابرسج هستم...ممنون که گزارشی در این باره نوشتین....روستای ما مشکلات خیلی زیادی داره:
کم آبی تو روستای ما بیداد میکنه البته کمبود آب با خشکسالی های سال های اخیر طبیعیست اما آب آشامیدنی بهداشتی نداریم...میراث فرهنگی هیچ کمکی به تولید نمد نمیکنه هر از چندگاهی چنتا آدم ی دوربین دستشون میگیرن میان تفریح و ی گزارشیس هم تهیه می کنند.همین
اگه بخوام مشکلاتو بگم میشه قصه ی حسین کرد شبستری و...
آخرین اخبار