موفقیت شیمیدانان در تولید کمپلکس‌های ناجور هسته جاذب اکسیژن

برای نخستین بار در کشور، شیمیدانان دانشگاه شیراز موفق به تولید کمپلکس‌های ناجور هسته جاذب اکسیژن شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی دانشگاه شیراز اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور، دکتر سید مسعود نبوی زاده، استاد بخش شیمی دانشگاه شیراز و گروه تحقیقاتی وی موفق شدند کمپلکس‌های ناجور هسته پلاتین – رنیم به عنوان جاذب اکسیژن تولید کنند.

کمپلکس‌های جاذب اکسیژن به خصوص گونه‌های حاوی فلزات واسطه بسیار مورد توجه هستند که دلیل آن کاربرد‌های صنعتی و دارویی آن‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله سنسور‌های شیمیایی، فتوکاتالیست‌ها و درمان سرطان‌ها است. در این زمینه کمپلکس‌های مسطح مربعی پلاتین به عنوان بلوک‌های ساختمانی در سیستم‌های پیچیده مانند دندریمر‌ها کاربرد دارند.

کمپلکس‌های حاوی فلز رنیم به خصوص متیل تری اکسو رنیم هم که از آن به عنوان یک ترکیب سوپراستار در واکنش‌های کاتالیزوری یاد می‌شود به شدت مورد توجه هستند زیرا از آن‌ها به عنوان کاتالیست در فرایند‌های مختلف به طور گسترده استفاده می‌شود. با این حال سنتز کمپلکس‌های ناجور هسته (که شامل دو فلز متفاوت باشند) بسیار کم گزارش شده بود؛ بنابراین ساخت اینگونه ترکیبات و همچنین بررسی حساسیت آن‌ها در مقابل اکسیژن بسیار حائز اهمیت است.

در این راستا تحقیقاتی توسط دکتر نبوی زاده و همکاران ایشان در بخش شیمی دانشگاه شیراز در زمینه سنتز و فعالیت برخی از کمپلکس‌های دوهسته‌ای ارگانوپلاتین و ارگانورنیم با هدف تهیه ساختار‌های پیچیده‌تر برای کاربرد‌های بالقوه مانند سنتز مواد مولکولی یا کاتالیستی انجام شد که بخصوص در جذب اکسیژن عملکرد بسیار مناسبی دارد.

این طرح با حمایت دانشگاه شیراز و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شد.

موفقیت شیمیدانان در تولید کمپلکس‌های ناجور هسته جاذب اکسیژن

انتهای پیام/ر

موفقیت شیمیدانان فارس در تولید کمپلکس‌های ناجور هسته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار