صدری گفت:تلاش می کنم پیشکسوتان جدید را معرفی کنم چرا که نباید افراد خاص هر ساله شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد صدری دبیر یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی که امروز سه شنبه 4 اردیبهشت ماه در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اجرای نگرشی جدید در جشنواره امسال، اظهار کرد: موسیقی هر منطقه‌ای راوی و حکایت کننده است و با بیان هنر، مخاطب می‌داند که شاعر چه ویژگی‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها معمولا به سمت میراث موسیقیایی می‌رفتند، عنوان کرد: از این دوره قرار است نگرش را به این قبیل موضوعات اختصاص بدهیم. تمام آثار را هیئت انتخاب از جمله جهانگیر نصیر اشرفی و دیگر موزیسین های آشنا با موسیقی نواحی گزینش کرده‌اند. ما همه را به شکل فرهنگی، سبک ژنتیکی منطقه‌ای موسیقی و آثاری که به شکل تصویری بود، بررسی کردیم.

صدری ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران دو هزار صندلی چیده است و دیگران آزادانه می‌توانند جشنواره را دنبال کنند. جشنواره‌های منطقه‌ای به جهت توجه به جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای به رتبه های برتر تقسیم شده و گروه‌های برگزیده مستقیما به این جشنواره دعوت شدند.

وی در خصوص برنامه‌های کلان این جشنواره اظهار کرد: در نظر داریم، سال آینده هم در برنامه ریزی کلان، جشنواره منطقه ای را با جشنواره نواحی هم سو کنیم. دیگر اتفاق جشنواره نواحی حضور بخشی از برگزیدگان جشنواره جوانان در جمع فستيوال موسیقی نواحی است. این اتفاق کمک به رشد و دیده شدن آن ها می‌کند؛ از جمله اینکه برای این عزیزان در تهران کنسرت خواهیم گذاشت و در نظر داریم کارهای شاخصشان را تولید کنیم که رها نشوند.

صدری با اشاره به حضور پیشکسوتان در جشنواره ، ادامه داد: حضور پیشکسوتان می‌تواند به جوانان کمک کند؛ به همین منظور تلاش کردم خیلی‌ها که تا الان دعوت نشدند را دعوت کنم. خیلی ها می‌گویند اگر فلانی از دنیا برود، موسیقی آن ناحیه از بین می‌رود؛ این نگاه اصلا درست نیست. تا زمانی که فرهنگ یک منطقه زنده است، موسیقی آن نیز زنده است.

وی به بیان برخی اتفاقات گذشته اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته حدود 10 نفر از موسیقی نواحی را معرفی و پژوهشگر های بومی و برون فرهنگی را به جشنواره دعوت کردیم. شرط دعوت آن‌ها این است که استاد بودن، شناخت موسیقی و آداب باطنی یک نوازنده را داشته باشند، از سویی دیگر تعداد نوازندگان زیاد و بودجه ما محدود است. به همین دلیل به ناچار باید محدودی از موزیسین‌ها و نوازندگان را که تا به حال به جشنواره نیامده‌اند را دعوت کنم.

صدری گفت: تلاش می‌کنم پیشکسوتان جدید را معرفی کنم تا فقط افراد خاص مرتب هر ساله شرکت نکنند و حتما از این اساتید در جشنواره‌های دیگر استفاده می‌کنیم. در راستای صحبت‌ با ارگان های ذی ربط دولتی، تصمیم گرفتیم که از 10 پیشکسوت حاضر در جشنواره، موسیقی را به جشنواره های حتی خارج از کشور ببریم و حتی کار هایشان در آینده نزدیک تولید شود.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ادامه داد: ما در جشنواره‌های دوره‌های گذشته بخش مستند موسیقیایی هم داشتیم. چرا که من می‌خواهم هنرمندانی که در بخش های مختلف با موسیقی ارتباط دارند، دیده شوند. ما از تعدادی از سازندگان ساز هم دعوت کردیم که بیایند و دیده شوند. در این بخش از کرمانشاه سازنده تنبور استاد اسد الله از گلستان، دیبایی از خراسان، اسفندیار تخمکار و دیگر بزرگان حضور دارند.

وی افزود: بخش ثابت جشنواره، بخش پژوهشی است که از پژوهشگرهای مناطق و اساتید که در حوزه ای مانند روش تحقیق در موسیقی فعالیت می‌کنند، دعوت کردیم. بخش دیگر ما، نمایشگاه کتاب‌های تخصصی و سی دی های این جشنواره است. در این حوزه هم نویسندگان و ناشران موسیقی نواحی حضور دارند.

دعوت از 150 نوازنده در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی

صدری در خصوص برنامه های مالی جشنواره گفت: ما از 150 نوازنده دعوت کردیم که به هر کس یک  میلیون تومان داده می شود. تمام بودجه ما 600 میلیون است که نسبت به سال گذشته 100 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص این جشنواره گفت: استان کرمان سال ها تلاش هایی را در زمینه احیای هنر و شناسایی هنر های بومی انجام داده است. به جز دوره هشتم همه دوره های این جشنواره در کرمان بوده و موسیقی این استان سابقه طولانی دارد و این ادعا در مستندات تاریخی مشخص است. ما سعی کردیم که شرایط رفاهی مهمانان را حفظ کنیم و علاوه بر این، مردم کرمان بتوانند  از جشنواره بهره مند شوند.

علیزاده در ادامه به جزئیات برگزاری از جمله زمان و مکان آن اشاره کرد و گفت: ما با صدا و سیما و سازمان گردشگری استان برنامه ریزی کردیم که به حضور توریست ها در شهر کمک کنیم. همچنین برای اجراهای عمومی فضاهای بهتری را در نظر گرفتیم. ما برنامه ریزی کردیم که با نقاره زنی در میدان ارگ و همزمان با اعیاد شعبانیه مراسم افتتاحیه را برگزار کنیم.

وی گفت:ما با کمک صندوق بیمه اعتباری هنر، پیشکسوتانی که بیمه نشده اند را بیمه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که دبیرخانه جشنواره را در کرمان نگه داریم تا از موسیقی مقامی کرمان در این جشنواره استفاده کنیم.

لازم به ذکر است؛ در پایان نشست خبری از پوستر و کتاب یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کنسرت ، موسقی سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار