در هفته‌ گذشته از پانزده اثر صوتی و تصویری چکناواریان، در قالب سیزده اثر صوتی و دو اثر تصویری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسیقی ایران در هفته‌ای که گذشت، شاهد اتفاقاتی بود که در این گزارش به برخی از آنها می‌پردازیم؛

توصیه های اهالی موسیقی به مدیر جدید دفتر موسیقی

از مدت ها قبل بسیاری از اهالی موسیقی برای نخستین بار در تاریخ موسیقی پس از انقلاب، طی نامه ای به صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از او خواسته بودند که طی تغییرات احتمالی در دفتر موسیقی این وزارتخانه، علی ترابی را جایگزین فرزاد طالبی کند. البته که این اتفاق هم رخ داد و ترابی مدیر دفتر موسیقی شد.

ادامه حرف و حدیث ها درباره سرود جام جهانی

حالا پس از حمایت فراوان از ترابی، اهالی موسیقی در نامه ای توصیه هایی را به مدیر دفتر موسیقی داشته اند که در ادامه آن ها را می خوانید.

دور نگاه داشتن فضای هنر موسیقی از معادلات و بازی‌های سیاسی

 استفاده از تمامی سلیقه‌ها، دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها در جامعه موسیقی و هنر

شفاف‌سازی و تسهیل روال‌ها و فرآیندهای مربوط و اصلاح قوانین و سازوکارهای غیرمنطقی، غلط، دست و پا گیر حوزه موسیقی

توجه به کیفیت، دوری از عوام گرایی و اولویت حمایت از موسیقی‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط ارزشمند

ایجاد امنیت کاری و آینده‌ای مطمئن برای فعالان این حوزه

 

انتشار قطعه جدید محسن چاووشی

خواننده آلبوم «امیر بی‌گزند» جدیدترین اثر خود را در قالب تک آهنگ برای فیلم سینمایی «مصادره» خواند. موزیک ویدئو و تک آهنگ «دلبر» با صدای محسن چاوشی در حالی شنبه شب منتشر شد که این خواننده از تصاویر جالب 50 سال سینمای ایران در موزیک ویدئوی این اثر استفاده کرده است.

«دلبر» شعری منسوب به نظامی دارد. آهنگسازی، تنظیم، میکس و مستر آن برعهده محسن چاوشی بوده و گیتار الکتریک را عادل روح‌نواز، تنبور را محمد جاسمی و تدوین کلیپ را مسعود رفیع‌زاده برعهده داشته‌اند.

 

بستری شدن ترانه سرای تیتراژ زیر آسمان شهر در بیمارستان

«محمدعلی شیرازی»‌ ترانه‌سرای پیشکسوت کشورمان در ابتدای هفته به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شد.
 
ادامه حرف و حدیث ها درباره سرود جام جهانی
 
از جمله مهم‌‌ترین آثار او «آی آدمای مهربون واجبه که کمک کنیم» است. تیتراژ مجموعه تلویزیونی «زیر آسمان شهر» با اجرای امیر تاجیک از جمله آثاری است که ترانه اش را شیرازی گفته است.
 

رونمایی از آثار ماندگار چکناواریان در تالار وحدت

مراسم رونمایی از آثار برگزیده لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبرارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان، سه شنبه ۲۸ فروردین  در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم که با حضور لوریس چکناواریان و تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی، تئاتر و سینمای کشورمان برپا شد، از پانزده اثر صوتی و تصویری این آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته در قالب سیزده اثر صوتی  و دو اثر تصویری رونمایی شد. رونمایی از آثار لوریس چکناوریان و جشن امضای آثار وی، از بخش‌های دیگر این مراسم را تشکیل می‌داد.
 
ادامه حرف و حدیث ها درباره سرود جام جهانی
 
چکناواریان در این مراسم ضمن تشکر از حضور هنرمندان گفت: «من اندازه موهایم عاشق شده‌ام، اندازه اقیانوس اشک ریختم و اندازه آفتاب خندیدم. بازهم باید بگویم که هنوز هیچ چیزی بلد نیستم. به راستی که این دنیا به قدری جالب است که من هنوز نمی دانم باید به آموختن چه چیزی مشغول باشم.من خودم را هیچ وقت جدی نگرفتم، اما کارم را همیشه جدی می گیرم.»
 

آغاز فستیوال بین المللی موسیقی معاصر

فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری سومین دوره خود را آغاز کرد.
 
ادامه حرف و حدیث ها درباره سرود جام جهانی
 
در این فستیوال بزرگ آثاری از کشور های بلژیک، سوئیس، ایتالیا، جمهوری چک، آلمان و لهستان با حضور نمایندگانشان اجرا می شود. در بخش پژوهشی نیز فعالیت های فراوانی صورت گرفته است.
 

رونمایی از خوانندگان و پیراهن ارکستر سرود های ایران در جام جهانی

روز دوشنبه هفته گذشته، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و علی اکبر صفی پور مدیر بنیاد رودکی اعلام کردند که با آهنگسازی بابک زرین و خوانندگی سالار عقیلی نخستین سرود تیم ملی در جام جهانی ساخته می شود.
 
ادامه حرف و حدیث ها درباره سرود جام جهانی
 
دومین کار هم با آهنگسازی شهرداد روحانی و خوانندگی علیرضا قربانی خواهد بود.  سومین کاری هم که در  مرحله تولید است، مربوط به اثری به آهنگسازی فریدون شهبازیان است. خواننده این اثر هنوز مشخص نشده است.
 
حرف و حدیث ها در خصوص خواننده سوم آغاز شده است و مشخص نیست که چرا این پنهان کاری ادامه دارد. صفی پور می گوید که می‌خواهند کار نهایی شود و پس از آن نام خواننده اعلام شود.
 
در پایان همان روز از پیراهن نوازندگان و خوانندگان سرود ایران در جام جهانی نیز رونمایی شد که به دست یک شرکت ایرانی تولید شده بود.
 
البته، خیلی ها نگران این موضوع هستند که سبک موسیقی سنتی نتواند محصولی را ارائه کند که هم پای هیجان مسابقات جام جهانی باشد.
 
انتهای پیام/
 
 

 در هفته ای که گذشت چه اتفاقاتی در موسیقی رخ داد؟

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار