معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

ابلاغ آئين نامه مراكز نابارورى در چند روز آينده/اعتبار بخشى بخش هاى زايمان طبيعى در دستور كار/ برنامه استانى براى كاهش سزارين در كشور

جان بابايى از ابلاغ آئين نامه مراكز نابارورى در چند روز آينده خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛قاسم جان بابايى معاون درمان وزارت بهداشت در مراسم افتتاحيه چهارمين كنگره بين الملل توليدمثل كه در سالن همايش هاى رازى برگزار شد، با بيان اينكه يكى از مواردى كه در بسته تحول سلامت در سال ٩٣ به آن توجه شده زايمان طبيعى است، گفت: ما در گذشته شاهد روند افزايش سزارين و كاهش زايمان طبيعى در كشور بوديم و در برخى استان ها آمار بالاى ٩٠ درصدى سزارين را شاهد بوديم.

وى ادامه داد: در طرح تحول سلامت رايگان شدن زايمان طبيعى را همزمان با توسعه زيرساخت ها در دستور كار قرار داديم و ٢ هزار اتاق خصوصى زايمان طبيعى در استان هاى مختلف كشور راه اندازى شد و ٢ ميليون رايگان طبيعى رايگان در ٣ سال اخير داشتيم.

جان بابايى با بيان اينكه طرح تحول سلامت شيب تند سزارين را متوقف كرده است، اظهار كرد: خوشبختانه اكنون شيب ملايم رو به افزايش زايمان طبيعى را شاهد باشيم هر چند انتظار نداريم روند ٢٠ ساله رو به رشد سزارين را در طى ٢ تا ٣ سال معكوس كنيم.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان كرد: نيازمند تعصب همگانى به ويژه متخصصان زنان و ماماها را در دفاع از حق زايمان طبيعى خانم را داريم خوشبختانه در برخى استان ها سزارين به زير ٣٠ درصد رسيده است اما در برخى استان ها عقب ماندگى داريم.

وى با بيان اينكه اعتباربخشى مراكز زايمان طبيعى و درمان نابارورى را در دستور كار قرار داده ايم ، گفت: ما در اعتباربخشى بيمارستانى به بيمارستان هايى درجه عالى مى دهيم كه زايمان سزارين زير ٣٠ درصد داشته باشد .

جان بابايى از برنامه استانى براى كاهش سزارين در استان ها خبر داد و افزود: با برنامه استانى اميدواريم بتوانيم سزارين را كاهش دهيم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اينكه يكى موضوع جمعيت يكى از سياست هاى ابلاغى مقام معظم رهبرى است، گفت: در اين راستا بحث نابارورى افزون بر ترويج زايمان طبيعى نيز مطرح است، متاسفانه در برخى استان ها ٢٠ درصد خانم هاى در سن بارورى نابارور هستند كه اين تبعات اجتماعى بسيارى به دنبال دارد.

وى افزود: تاكنون ٨٠ مركز نابارورى در استان ها با تعرفه دولتى راه اندازى شده اند و به زوجين خدمات مى دهند البته ما اصرارى به دولتى بودن مراكز نداريم و در برخى استان ها كه مراكز نابارورى دولتى نداريم با خريد خدمت خدمات را با تعرفه دولتى ارائه مى كنيم.

جان بابايى از ابلاغ آئين نامه مراكز نابارورى در چند روز آينده خبر داد و گفت: با آسيب شناسى مشكلات مراكز نابارورى آئين نامه اين مراكز را تدوين كرديم و در چند روز آينده آن را ابلاغ مى كنيم ، در اين آئين نامه به درمان تيمى نابارورى و استاندارد آزمايشگاهى توجه ويژه شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصريح كرد: برخى داروهايى نابارورى را در بازار داريم كه جاى آنها در بازار و مطب پزشكان نيست و جاى آنها در مراكز نابارورى است همچنين ثبت اطلاعات كسانى كه خدمت نابارورى دريافت مى كنند و اهداى جنين كه حساسيت زيادى بر روى آن وجود دارد در آئين نامه مراكز نابارورى مورد توجه قرار گرفته است.

وى ادامه داد: مراكز درمان نابارورى بر اساس ميزان موفقيت در درمان و كيفيت خدمات اعتباربخشى خواهند شد تا از اقتصادى شدن خدمات به سمت كيفى شدن برويم.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.