فرجی راد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خروج ترامپ از برجام، تنش را تشدید خواهد کرد/ عربستان توان بازی امنیتی در منطقه را ندارد

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی گفت:آمریکا می داند اگر از برجام خارج شود اروپایی ها پایبند خواهند ماند،و این امر به انزوای واشنگتن و تشدید تنش در منطقه منجر خواهد شد.

خروج ترامپ از برجام، تنش را تشدید خواهد کرد/ عربستان توان بازی امنیتی در منطقه را نداردعبدالرضا فرجی راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره تصمیم نهایی ترامپ در خصوص برجام، اظهار کرد:آمریکا می داند اگر از برجام خارج شود اروپایی ها پایبند خواهند ماند، و این امر به انزوای واشنگتن منجر خواهد شد.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، تنش منطقه ای این کشور با ایران افزایش پیدا می کند و هر چه این تنش ها تشدید پیدا کند،  آمریکا در منطقه درگیر خواهد شد، در حالی که دونالد ترامپ تمایل چندانی برای صرف هزینه در منطقه ندارد. 

وی ادامه داد: اگرچه رئیس جمهور آمریکا در شرایط کنونی از جیب کشورهای عربی منطقه هزینه هایی را صرف می کند،  اما این وضعیت پایدار نخواهد ماند. 

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی همچنین تصریح کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، رفتار اروپایی ها در قبال برجام در ادامه راه تاثیر گذار خواهد بود،  چنانچه  بازی اروپا مبتنی بر تبدیل  برجام به  یک توافق بی خاصیت باشد و منافع اقتصادی ایران در تحت الشعاع قرار دهد، ایران به دنبال راهکارهایی خواهد رفت که خروجش از برجام را میسر کند. 

فرجی راد اضافه کرد: خروج از ان پی تی زمانی تصمیم گیری خواهد شد که واشنگتن به طور رسمی اعلام کند دیگر در برجام باقی نخواهد ماند و اروپایی ها نیز یک رفتار فرسایشی را در نظر بگیرند که تحت چنین شرایطی خروج از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در دستور کار ایران قرار می گیرد.

وی افزود: در درون اروپا نسبت  به کشورما اختلاف نظر وجود دارد و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یک موضع را دارند و معتقد هستند به ایران باید فشار آورد،  در عین حال سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا چندان خواستار  دخالت در امور منطقه غرب آسیا و  تحت فشار قرار دادن تهران نیستند، به همین دلیل در لوکزامبورگ  برای تحریم علیه ایران به توافق  نرسیدند. 

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی  با اشاره به اختلاف نظر موجود بین کشورهای اروپایی درخصوص برجام، تاکید کرد: هرگونه رفتار غیر منطقی کشورهای E3 موجب از بین رفتن همفکری بین کشورها اروپایی می شود. 

فرجی راد در ادامه در پاسخ به این سوال که چقدر این احتمال وجود دارد که عربستان با  صرف هزینه های هنگفت و خوش خدمتی برای ترامپ، در منطقه یک نقش امنیتی را بر عهده بگیرد، گفت: هر چند  عربستان برای ارسال نیرو به سوریه  ابراز تمایل کرده است، اما آنجایی که کشوری هم چون مصر رغبتی برای انجام این کار ندارد، طبیعتا ریاض نیز نمی تواند بازیگری چندانی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: باتلاق یمن نشانگر قدرت عربستان است، لذا ریاض توانمندی را برای ایفای نقش امنیتی در منطقه ندارد. 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، برجام ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار