دبیر کل ناتو بار دیگر از روسیه انتقاد کرد/ درباره برنامه‌های موشکی ایران نگرانی‌هایی داریم

ینس استولتنبرگ ضمن انتقاد از روسیه گفت که درباره برنامه‌های موشکی ایران نگرانی‌هایی دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در بروکسل بار دیگر از رفتار‌های روسیه انتقاد کرد و به تشریح اقدامات این پیمان نظامی برای مقابله با آن پرداخت.

استولتنبرگ گفت نشست وزرای خارجه این پیمان نظامی فردا برای فراهم کردن مقدمات نشست سران ناتو در ماه جولای برگزار می‌شود.

به گفته دبیر کل ناتو، مسئله روسیه در این نشست بررسی می‌شود.

استولتنبرگ مدعی شد: روسیه در سال‌های اخیر رفتار‌های خطرناکی داشته است که از آن جمله می‌توان به ضمیمه کردن غیرقانونی و غیرمشروع کریمه به خاک خود، بی ثبات کردن شرق اوکراین، دخالت در روند‌های دموکراتیک، حملات سایبری و انتشار اخبار جعلی اشاره کرد.

دبیرکل ناتو همچنین ادعا کرد: روسیه همچنین از رژیم سوریه که بار‌ها اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی کرده است نیز حمایت می‌کند. همچنین به احتمال بسیار زیاد روسیه در حمله با گاز اعصاب در سالزبری (انگلیس) دست داشته است.

او افزود: ناتو پاسخی محکم و منسجم (به این اقدامات روسیه) داشته است. ناتو حضور خود را در بخش‌های شرقی این پیمان تقویت کرده، آمادگی نیرو‌های خود را افزایش داده، دفاع سایبری خود را تقویت کرده و اقداماتی برای مقابله با فعالیت‌های نظامی انجام داده است و اعضای ناتو هزینه‌های بیشتری را صرف امور دفاعی خود می‌کنند.

دبیر کل ناتو گفت: «ناتو در سال ۲۰۱۵ از توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرد. در همین حال، ما بر اهمیت اجرای کامل این توافق تأکید داریم. ما در سال ۲۰۱۵ از این توافق استقبال کردیم چراکه ایران را بیش از پیش از ساخت سلاح هسته‌ای دور می‌کند.»

استولتنبرگ افزود: «این توافق قطعا برای امنیت متحدان ما مهم بود، چراکه اینکه ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، به همراه برنامه موشک‌های بالستیک، تهدیدی مستقیم برای متحدان ناتو است. در همین حال، روشن است که هیچ توافقی بدون اجرای کامل و رعایت کامل، توافق خوبی نیست.»

او با تکرار مواضع اخیر روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه، گفت: «برنامه موشکی ایران یک نگرانی بزرگ است. همچنین تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی و تهدیدات این کشور علیه آزادی تردد دریایی وجود دارد و  ما هم از برنامه موشکی ایران و هم از دیگر فعالیت‌های ایران در آن منطقه نگران هستیم.»

دبیر کل ناتو گفت: این سازمان برای مقابله با برنامه موشکی ایران، «در حال تقویت تدریجی» توان سپر دفاع موشکی و راداری خود در رومانی، لهستان و ترکیه است.

او با اشاره به این ناتو جزء طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران نیست، گفت: مرجع تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ناتو در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد در این مورد نظر دهد.

انتهای پیام/

اظهارات جدید دبیر کل ناتو درباره برجام

برچسب ها: روسیه ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار