مرزبان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نمی توانیم فرهنگ اصیل را در فیلم به مخاطب القا کنیم/ موفقیت کیارستمی انتقال فرهنگ از طریق سنت ها است

تهیه کننده سینما گفت: مذهب را باید در فیلم ها لحاظ کنیم و فرهنگ اصیل را در سطح گسترده به مردم القا کنیم.

پروانه مرزبان تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نحوه انتقال فرهنگ ایرانی از طریق برگزاری جشنواره جهانی فجر گفت:من معتقد هستم که فرهنگ ما برای خارجی ها باید جا بیفتد، آنها هیچ وقت فرهنگ خودشان را از بین نمی برند و سعی می کنند که این فرهنگ را حتی برای کشورهای جهان سوم رواج دهند.

وی افزود: بهتر است که ما نیز این امر را در نظر داشته باشیم و مذهب را نیز به نوعی در کارهایمان لحاظ کنیم اما فیلم های ما معمولا شهری است و در این صورت نمی توانیم  فرهنگ اصیل خودمان را در سطح گسترده به مردم القا کنیم زیرا تا اندازه ای این فرهنگ ما برگرفته از کشورهای خارجی است و نمی توانیم جلوی آن را بگیریم.

مرزبان افزود: در برخی استان ها افرادی داریم که هنوز با همان فرهنگ قدیمی و با همان لباس ها زندگی می کنند،اگر ما بتوانیم در فیلم ها از آن استفاده کنیم به مرور زمان می توانیم این فرهنگ را به کشورهای دیگر منتقل کنیم زیرا برخی از خانم ها که فیلم های آنها  در جشنواره های بین المللی اکران می شود با پوشیدن لباس های زیبا و محلی،حس کنجکاوی خارجی ها را برمی انگیزند به گونه ای که آنها می پرسند اهل کجایی و لباست چگونه است.

وی عنوان کرد:لباس های ما از قدیم رنگ تیره نبوده و هر استان رنگ های قشنگ و مخصوص به خود داشته است،این لباس ها به قدری زیبا هستند که روح انسان شاد می شود و هنوز هم می توان از آنها استفاده کرد.

تهیه کننده سینما با بیان اینکه گلیم و محصولاتی از این دست نیز بسیار زیبا هستند، ادامه داد:در تهران نیز می توان از این محصولات در لوکیشن های فیلم استفاده کرد و از این طریق فرهنگمان خود به خود به خارجی ها القا می شود.

وی بخشی از موفقیت کیارستمی را توجه وی به انتقال فرهنگ از طریق سنت ها دانست و گفت:البته ممکن بود که در برخی از فیلمهایشان فقر را نشان داده باشند البته  همه جای دنیا فقر وجود دارد  و اگر بتوانیم این امر را به شکل خوبی نشان دهیم فیلم کیفی تولید می کنیم.

مرزبان در پاسخ به اینکه اگر بخواهید فیلم بومی را تولید کنید ،فرهنگ کدام خطه کشورمان را نشان می دهید؟،اظهار کرد:فیلم چهل کچل من در همین قالب تولید شده است.ما در این فیلم از باور و فرهنگ محلی استفاده کردیم ،به نظر من کار قشنگی است زیرا روسری هایی که از آنها استفاده شده به افراد امیدواری می دهد.

تهیه کننده سینما ادامه داد:در «چهل کچل» به قدری زیبایی وجود دارد که هر کسی آن را ببیند متوجه می شود کشورمان زیباست.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شعار سال آیا می توانیم در سینما فیلمی را داشته باشیم که مصداق حمایت از تولید ایرانی باشد؟،خاطرنشان کرد:ما در این مبحث فقیر نیستیم و منافعمان  چه از نظر خورد و خوراک،لباس های زیبا و باورهای محلی به  غنی است که فقط باید آنها را به زیبایی نشان بدهیم.

انتهای پیام/

دلیل موفقیت فیلم های کیا رستمی چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار