هشدار اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نسبت به طغیان رودخانه‌ها

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: با ورود سامانه بارشی به استان از صبح امروز /جمعه/ احتمال سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر وجود دارد و مردم باید از تردد در مسیر‌های پرخطر خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛مهدی صابری رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احتمال بارش تگرگ و بروز صاعقه نیز وجود دارد، افزود: هم اکنون جنوب و مرکز استان بارانی است و این بارش‌ها تا فردا/شنبه/ ادامه خواهد داشت.
صابری با اشاره به افزایش بارش‌ها در سال زراعی جاری، بیان کرد: متوسط بارندگی‌های کل استان در سال زراعی جاری تاکنون ۲۸۰ میلی متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۳۶ میلی متر افزایش یافته است.

لازم به ذکر است:طبق اطلاعیه شماره ۸ اداره کل هواشناسی استان و با توجه به ورود سامانه بارشی به استان از جمعه ۷ اردیبهشت تا اواسط هفته آینده، شاهد رگبار متناوب باران توام با رعد و برق (با احتمال بارش تگرگ) و وزش باد درسطح استان خواهیم بود.
با توجه به احتمال تشدید بارش‌های رگباری توام با رعدو برق (در نقاط مستعد بارش تگرگ) طی روز‌های جمعه و شنبه، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها بویژه در مناطق جنوبی و مرکزی استان، لازم است فعالان بخش کشاورزی به توصیه‌های کارشناسی برای پیشگیری از خسارت به بخش کشاورزی توجه داشته و اقدام لازم جهت کاهش خسارت‌های احتمالی اتخاذ شود.

برای کاهش خسارت در بخش باغبانی لازم است به اجرای هرس در باغات انگور، خارج کردن بقایای هرس از کف باغ ها، آماده سازی تمهیدات لازم برای تغذیه باغ‌ها براساس آنالیز خاکی و برگی، تسریع در کاشت باغ‌های انگور، قیم گذاری باغ‌های سنتی، استفاده از سامانه‌های هوشمند سرمازدگی و بخاری‌های باغی، وسایل گرمازا و دودزا مانند کاه و کلش (از آتش زدن لاستیک ماشین خودداری شود)، استفاده از پوشش نایلونی در شاسی‌های کاشت نشا و... اقدام شود.

همچنین لازم است نسبت به تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها و کنترل دریچه‌های سقفی گلخانه ها، مرغداری ها، گاوداری ها، ارائه غذای کمکی به زنبورها، ضدعفونی کندو‌ها و محافظت در مقابل شرایط ناپایدار جوی، قراردادن آب در مسیر کندوها، استفاده از داروی فوماژلین جهت مبارزه با نوزما، تغذیه کمکی کندو‌ها در روز‌های بارانی، مبارزه با کنه واروا و هدایت آب‌های سطحی به انهار برای کاهش خسارت‌های احتمالی اقدام شود.

انتهای پیام/ن.م

ورود سامانه بارشی به  آذربایجان غربی

برچسب ها: آب و هوا ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.