سالانه ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آب باران به هدر می‌رود /انتقال آب از تاجیکستان منتفی است

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: نزولات آسمانی در ایران سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است ،که از این میزان حدود ۳۰۰ میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود.

سالانه ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آب باران به هدر می‌رودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران صبح امروز در همایش ملی راهبردی منابع آبی و چالش‌ های زیست محیط مازندران با بیان اینکه مجموع نزولات آسمانی در ایران سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است، از این میزان نزدیک به ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد مترمکعب تبخیر می‌ شود، گفت:  ۹۰ درصد در بخش کشاورزی  و  ۸ ،۷ درصد صنعت و   ۳،۲ درصد و  بخش شهری  است .

وی با اشاره به واردرات و صادرات میزان آب در کشور افزود: ۹ میلیارد مترمکعب آب وارد و ۷ میلیارد مترمکعب آب صادر می‌ شود،

عراقچی تامین آب و مدیریت منابع آب را برای مقابله با بحران آب را ضروری دانست و گفت: روی مسئله مدیریت منابع آب کم کاری شده و در این حوزه نیز وظایفی برای وزارت خارجه و سیاست خارجی نیز لحاظ شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: ما باید به جای اینکه مرتب دنبال تأمین آب از خارج باشیم هم وظیفه ماست بیشتر به‌دنبال مدیریت منابع آب باشیم.

وی گفت :  کشاورزان در مناطق مرکزی و شرقی استان با مشکل کمبود آب برای کاشت برنج مواجه هستند و سدهای مازندران در حال حاضر پاسخگو نیازهای آبی استان است.

 معاون وزیر امور خارجه ایران  افزود : در سال های گذشته کارشناسان نسبت  به وجود روان آبها و  عدم استفاده  از  این ظرفیت  هشدارهای دادند  ولی  به دلیل کم توجهی به  این هشدارها در حال حاضر کشاورزان مازندران  با بحران کم آبی مواجه  هستند.

عراقچی گفت :  هشداری و  راهکاری‌ های که در این  همایش ارائه می‌ شود،که  زمینه‌ساز استفاده مناسب از  ظرفیت‌های موجود آبی مازندران شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه مهم‌ترین بخش این موضوع مدیریت آب‌های فرامرزی است افزود : برای اکثر حوضه‌های آبی، رودخانه‌ها و بستر‌های آبی زیززمینی، دریاچه‌ها که در دنیا وجود دارد بین کشور‌های مختلف مشترک هستیم؛ چون آب مرز نمی‌شناسد.

وی گفت : کشورها، قومیت‌ها و ملت‌ها حتی اهالی یک روستا اگر هم بر سر آب کشمکش داشته‌اند نهایتا به یک چارچوبی برای همکاری رسیده‌اند تا همه استفاده عادلانه و منصفانه‌ای از آب داشته باشند.

عراقچی با بیان اینکه هم اکنون برخی شهر بر سر آب اختلاف و مناقشه بوجود آمده و حتی به مرحله حاد هم رسیده است افزود : در خصوص آب باید همکاری و مدیریت مشترک آبی داشته باشید.

معاون وزارت امور خارجه گفت : طبق استاندارد بین المللی از سال ۲۰۲۵  ایران، رسما خشکسالی خواهد بود بنابراین در این شرایط اهمیت آب‌های فرامرزی بیشتر می‌شود.

عراقچی افزود : در چنین شرایطی نباید از کشور‌های همسایه انتظارداشته باشیم در تامین آب به کشور ما کمک کند.

وی به مطالعه انتقال آب از تاجیکستان اشاره کرد و گفت : به علت بعد مسافت و وجود کشور افغانستان خیلی عملیاتی نیست.

وی با بیان  اینکه در مصرف آب در زمینه تولید کالا‌های استراتژیک تجدید نظری صورت گیرد افزود : در زمینه تولید محصولات کشاورزی پر مصرف آب در ۱۱ کشور پر آب زمین در اختیار گرفته ایم و حاضر شدند در زمین‌های زراعی کشت انجام شد.

همچنین محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: چالش بزرگ بشریت محیط زیست است در دهه‌های گذشته تخریب محیط زیست را خیلی مصمم انجام دادیم آب و خاک و هوای ما آلوده شده و عرصه را برای خودمان تنگ کردیم.

وی افزود : با وجود کمبود آب و خشکسالی امسال با بر پایی این همایش‌ها می‌خواهیم با حداقل مصرف، حداکثر استفاده از منابع آب را انجام دهیم تا در ۱۰ سال آینده مشکل بحران آب نداشته باشیم.

وی با  بیان اینکه  اهمیت غذایی کشور به دلیلی آلودگی آب و خاک بیش از این نباید به مخاطره بیفتد. افزود: در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی محور‌های آب، کشاورزی و زیست محیطی هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در  اراضی کشاورزی  سموم آلوده مصرف شده است گفت: زمین پزشکی مورد پشتیبانی قرار گیرد، نباید فن آوری زیستی جز موارد ویترینی باشد، باید جز لوازم کار و زندگی ما قرار گیرد.

در همایش ملی راهبردی منابع آب و  چالش‌های زیست محیط  نیز فعالان عرصه علمی به مدت دور روز  تا هشدارهای لازم در ارتباط با وضعیت منابع آبی کشور  را انتقال دهند.

همایش ملی  راهبردی منابع آبی و چالش‌های  زیست محیطی به مدت  دو روز در دانشگاه کشاورزی ساری برگزار می‌شود.

انتهای پیام /ر

 تاکید معاون وزیر امور خارجه ایران بر مدیریت منابع آبی کشور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار