در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تلاش شده تا امور نمایشگاه کتاب به صنف نشر واگذار شود/ دولت باید از این نمایشگاه حمایت کند، اما در مواردی مجبور به مداخله و نظارت است

تلاش شده تا امور نمایشگاه کتاب به صنف نشر واگذار شود/

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 11 اردیبهشت ماه بود که با حضور امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب و یوسف علیخانی نویسنده و ناشر برگزار شد.

در ابتدای برنامه مسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: در دو دولت اخیر تلاش شده تا هدف های نمایشگاه کتاب تفاوت هایی با سال های قبل داشته باشد، در این جهت بعد نمایشگاهی آن تقویت شده، به گونه ای که به بخش فروشگاهی این نمایشگاه آسیبی وارد نشود.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تصریح کرد: در زمینه های فعالیت های فرهنگی‌، جنبه بین المللی و تبدیل شدن نمایشگاه به دیپلماسی فرهنگی پیشرفت های خوبی داشته ایم.

شهرام نیا با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب در حال تبدیل شدن به رویدادی موثر در تعمیق ارتباطات فرهنگی است، گفت: نمایشگاه کتاب دارای بخش های داخلی، ناشران خارجی و بین الملل بوده و کشور صربستان مهمان ویژه این نمایشگاه است. در بعد بین المللی قدم های خوبی برداشته شده و در حوزه فعالیت های فرهنگی هم نمایشگاه در حال پوست اندازی است.

قائم مقام نمایشگاه کتاب اظهار کرد: فعالیت های مرتبط با نشر، گفتگوهای تخصصی، نشست های جدی و برنامه های مختلفی برای پرداختن به مقوله کتاب نخواندن که معضل جدی بوده، در نظر گرفته شده است.

شهرام نیا تاکید کرد: تلاش شده تا امور نمایشگاه به صنف نشر واگذار شود، البته فعلا نمی توان این نمایشگاه را به صورت کامل واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین نمایشگاه دنیا از حیث تعداد مخاطب و دومین نمایشگاه از نظر متراژ زیر بنا است، افزود: تبعا دولت باید از این نمایشگاه حمایت کند، اما در مواردی هم مجبور به مداخله و نظارت است.

در ادامه برنامه یوسف علیخانی نویسنده و ناشر گفت: متاسفانه در نمایشگاه کتاب، یک غرفه کتابی را دارد که در سه غرفه آن طرف تر همان کتاب پیدا می شود.

وی تصریح کرد: به جرات می توان گفت که کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ ناشر فعال داریم که سالی بین ۱۰ تا ۲۰ کتاب را چاپ می کنند.

این نویسنده و ناشر با اشاره به شعار نمایشگاه امسال، گفت: صنعت نشر بسیار سود ده است، اگر اینگونه نبود هیچ فردی در این صنعت فعالیت نمی کرد؛ آیا در مورد نمایشگاه کتاب فقط قرار است به دادن آمار و ارقام بسنده کنیم.

وی با اشاره به طراحی و چینش مناسب نمایشگاه کتاب، تصریح کرد: سال های قبل چینش نمایشگاه مناسب نبود، اما امسال به گونه است که تمامی ناشران بزرگ را به ردیف های آخر برده اند.

این نویسنده و ناشر کتاب با انتقاد از افزایش نیافتن بن کتاب، تاکید کرد: اینکه همه ناشران در یک زمان مشخصی کنار هم در نمایشگاه کتاب فعالیت می کنند، اقدامی ارزشمند است.

شهرام نیا با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در سایر استان ها، ادامه داد: نمایشگاه هایی هم وجود دارند که تخفیف های بسیار بالا برای خرید کتاب می دهند که در واقع به شبکه توزیع عادی کتاب اسیب می زنند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران نقاط ضعف زیادی دارد و باید به برطرف شدن آنها کمک کنیم؛ در نمایشگاه های استانی هم سعی بر مشارکت دادن کتاب فروشی های استانی است.

شهرام نیا تصریح کرد: طبعا در نمایشگاه هایی که با تخفیف های زیاد برپا می شوند، کتاب های جعلی هم وجود دارد؛ متاسفانه در زمینه کتاب قاچاق صورت می گیرد و عده ای کتاب های پر فروش را شناسایی و کپی می کنند و می فروشند.

در ادامه برنامه محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان درباره قاچاق کتاب‌‌، اظهار کرد: در مورد قاچاق کتاب و یا انتشار غیر قانونی اش، سود جویان به دلیل بی تفاوتی و بی عملی که نسبت به این پدیده مشاهده کرده اند، به حدی گستاخ شده اند که کتاب های قاچاق را جلوی کتاب فروشی ها می فروشند.

وی ادامه داد: پدیده قاچاق کتاب در واقع می خواهد ریشه نوشتن و نشر را بزند و از طرفی هم این موضوع به قوانین کشورمان بر می گردد. وقتی براساس قانون قاچاق کتاب عملی مجرمانه است اما هیچ عکس العملی در قبال انجام این عمل، از طرف مسئولان نشان داده نمی شود، طبیعی است که بگویم اراده لازم برای مقابله با قاچاق کتاب وجود ندارد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان اضافه کرد: کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب اقدامات جدیدی را در پی گرفته و نیروی انتظامی فعال تر وارد عمل شده است که امیدوارم زودی نتایج خوبی کسب کنیم.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به اینکه ۱۵ هزار پروانه نشر داریم که از این تعداد ۶۰۰ نفر عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان هستند ادامه داد: پروانه نشر از سوی وزارت ارشاد صادر می شود.

وی با بیان اینکه توزیع کنندگان اصلی کتاب هر کدام یک کیسه چک برگشتی دارند خاطرنشان کرد: روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب سیاه بازار کتاب فروشی ها است ، به طوری که رکود را می‌توان مشاهده کرد.

آموزگار با اشاره به اینکه سیستم توزیع ناکارآمد است، 75 درصد فعالیت نشر در تهران و ۲۵ درصد در بقیه مناطق کشور متمرکز است گفت: وزارت ارشاد از سال ۶۷ اقدام به صدور پروانه نشر کرده لذا، اولین نمایشگاه کتاب در سال 66 با 200 ناشر برگزار شد اما اکنون تعداد ناشران به بیش از ۲۰۰۰ رسیده است، برای گرفتن غرفه باید 5 عنوان داشته باشیم و این موضوع سبب ایجاد مشکل شده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به اینکه صنعت نشر مشتمل بر چند رشته است گفت: در سیستم توزیع ناکارآمد، توزیع کنندگان امکانات محدود دارند.

وی با بیان اینکه مبلغ یارانه به نمایشگاه کتاب و حتی نمایشگاه‌های استانی زیاد نیست گفت: هر چیزی که امکان رقابت را از کتابفروشی سلب کند آسیب جدی را به چرخه نشر وارد می کند.

امیر مسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب در ادامه برنامه با اشاره به اینکه از یک بعد نمایشگاه کتاب تفرجگاه فرهنگی است که به بهانه کتاب افراد در این محل حضور پیدا می کنند افزود: نقد کردن بن کتاب تخلف محسوب می شود لذا، با متخلفان به شکل جدی برخورد می‌شود تا بازدارندگی ایجاد کند.

شهرام نیا با بیان اینکه در ایران دستمزد نیروی انسانی و هزینه های تولید پایین است لذا، می‌توان صادر کننده خوب محصولات چاپی باشیم عنوان کرد: نمایشگاه کتاب به دلایل مختلف می‌تواند به ترویج کتابخوانی کمک کند زیرا هیجان خوبی را در شهروندان ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کارآفرینی فرهنگی باید جدی گرفته شود گفت: به دلیل دسترسی های مختلف زمینی ، هوایی و دریایی و همچنین حمل و نقل آسان قیمت ها در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی مناسب است.

قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به اینکه حوزه چاپ می‌تواند درآمدزا باشد اما هنوز به این سطح نرسیده ایم، افزود : نمایشگاه کتاب فرصتی برای ناشران است تا کتاب را به صورت نقد بفروشند.

علیخانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امسال هزینه کاغذ افزایش یافته است اظهار کرد: قیمت کتاب ها در تجدید چاپ ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت پس کتاب های خود را از نمایشگاه کتاب خریداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار