امیدی تازه برای نجات محیط زیست جهانی + تصاویر

آلودگی محیط زیست به دلیل اهمال انسان‌ها و رها سازی میلیون‌ها تن زباله، دنیا را با چالشی جدید مواجه ساخته است و دانشمندان در صدد پیدا کردن راهی برای پاکسازی طبیعت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود نوعی ماده تجزیه پذیر تولید کرده اند که می‌تواند در تولید بطری آب معدنی و وسایلی از این قبیل مورد استفاده قرار گیرد.

تنها پس از سه هفته از ورود این بطری‌ها به آب شور، املاح موجود در آب سبب تجزیه بطری می‌شود و به این ترتیب محیط زیست جهانی از خطر میلیون‌ها بطری پلاستیکی تجزیه ناپذیر مصون می‌ماند.


این بطری‌ها از مواد بر پایه کاغذ و الیاف گیاهان تولید شده اند و حتی مبتکر آن اعتقاد دارد آبزیان دریایی می‌توانند از آن تغذیه کنند،کارآفرین ابداع کننده این بطری‌ها اکنون در حال جمع آوری مبلغی معادل ۳۴۰۰۰ دلار برای ادامه فعالیت و پژوهش هاست.

طراح این نوع جدید بطری و وسایل مصنوعی، آقای جیمز لانگ کروفت (James Longcroft)، ۲۷ ساله، فارغ التحصیل شیمی از دانشگاه دورهام (Durham University) اعتقاد دارد بطری از مواد غیر از سوخت‌های فسیلی از جمله پلاستیک تولید شده است و افزون بر جانداران دریایی، با دفن کردن بطری در خاک به آسانی به وسیله آنزیم‌ها و باکتری‌های زنده موجود در خاک تجزیه و از بین می‌رود.


اکنون تولید پلاستیک در جهان رشد تصاعدی داشته است و انتظار می‌رود تولید این ماده تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۵۰۰ میلیون تن برسد.

استارت آپ آقای لانگ کروفت اکنون دوسال است که فعالیت خود در زمینه تولید نسل جدید مصنوعات غیر مضر برای محیط زیست به ویژه دریا‌ها را آغاز کرده است.
فناوری ابتکاری او نوعی بطری کاغذی است که دارای پوششی ضد آب است و می‌تواند برای حمل و نگهداری آب مصرفی مورد استفاده قرار گیرد و زمانی که بطری دفن شده یا در اقیانوس و دریا رها شود به تدریج پوشش ضد آب حل شده و کاغذ نیز تجزیه می‌شود.

چالش پیش روی این مبتکر، هزینه بالای ساخت بطری‌های آب جدید در برابر بطری‌های ساخته شده به روش سنتی با استفاده از پلاستیک است، اما اعتقاد دارد فراگیر شدن استفاده از این بطری‌ها می‌تواند سبب جلوگیری از افزایش آلودگی زمین و دریاها شود.

محققان هشدار داده اند هشت میلیون تن پلاستیک به شکل زباله سالیانه وارد آب دریا و اقیانوس‌ها می‌شود و حتی وارد چرخه غذایی جانداران دریایی و سبب مرگ آن‌ها شده است.
تنها در انگلستان سالیانه بیش از ۳۰ میلیارد بطری پلاستیکی استفاده می‌شود که تنها ۵۷ درصد آن بازیافت می‌شود و باقی آن‌ها وارد طبیعت یا دریا‌ها می‌شوند.

کارشناسان اعلام کرده اند ۵ کشور چین، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و سریلانکا بیشترین ضایعات پلاستیک را هرساله وارد آب‌های جهانی می‌کنند.

در پژوهشی که در مجله ساینس به چاپ رسیده است، چین، مسئول ۲.۴ میلیون تن پلاستیک است که هرساله وارد آب‌های جهانی می‌شوند که رقمی حدود ۲۸ درصد از کل جهان است.

مبتکر بطری‌های دوست دار محیط زیست امیدوار است در آینده این اختراع جایگزین بطری‌های پلاستیکی شود و به این ترتیب به پاکیزگی محیط زیست و جلوگیری از نابودی اکوسیستم آبی کمک شود.

انتهای پیام/

بطری‌های کاغذی که آب شور را حل می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.