خادم الشریعه: افتخارتمان را نادیده می گیرند / مسئولان زحمت تقدیر به خودشان نمی دهند

ملی پوش شطرنج گفت: افتخارات زیادی به دست آوردیم، اما آقایان هیچ تقدیری از ما نداشتند و مانند غریبه‌ها با ما رفتار کردند.

خادم الشریعه:سارا سادات خادم الشریعه در گفتگو با  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسابقات پیش رو بیان کرد:طبق هماهنگی های به عمل آمده قرار شده از اواخر این ماه اردوهای جدید تیم ملی به منظور حضور در مسابقات پیش رو زیر نظر سوکولوف هلندی برگزار شود و امیدوارم این اردوها تا شروع رقابت های جهانی المپیاد همچنان ادامه داشته باشد.به احتمال فراوان در یک تورنمنت بین المللی در کشور چین که با حضور نوابغ این کشور و سایر ورزشکاران برگزار می شود حضور می یابم.

تلاش می کنم در سال 97 بهترین نتایج را کسب کنم

او ادامه داد:رقابت های شطرنج جام ملت های آسیا هم در پیش است، هر چند که هنوز حضورمان در این رقابت ها قطعی نیست.پس از ناکامی در رقابت های جوانان جهان در ایتالیا خدا را شکر در سایر مسابقات به نتایج خوبی دست یافتم.به صورتی که توانستم در مسابقات بانوان دبی به مقام نخست برسم.در رقابت های اکسین هم که در کشورمان برگزار شد توانستم با نتایج خوب ریتینگ خودم را افزایش دهم.تمام تلاشم بر این است تا بتوانم در سال 97 بهترین نتایج ممکن را برای ورزش کشورم کسب کنم.

از رنکینگم  زیاد راضی نیستم

عضو تیم ملی شطرنج در مورد جایگاهش هم در رنکینگ فدراسیون جهانی گفت:من در حال حاضر در رتبه 38 قرار دارم که نمی تواند برایم راضی کننده باشد. این در حالی است که در سال 96 در جایگاه بالاتری نسبت به الان حضور داشتم اما به دلیل عملکرد ضعیفی که در برخی از مسابقات داشتم با افت رنکینگ مواجه شدم.مسابقات چین خیلی دشوار است و انتظار ندارم که بتوانم با حریفان سر سختی که برابرم صف آرایی می کنند به مدال برسم اما به دنبال این هستم تا با کسب نتایج آیده ال رنکینگ  را در جدول رده بندی بهتر کنم.تمام تلاشم را به کار می گیرم  تا در مسابقات پیش رو بهترین نتایج ممکن را برای ورزش شطرنج کسب کنم تا دوباره به جمع 20 ورزشکار برتر دنیا بازگردم.

/////خادم الشریعه: با وجود افتخارات بی شمار اما آقایان به خودشان زحمت نمی دهند، تا از ما تقدیر کنند

حضور سوکولوف یک پوئن مثبت برای شطرنج کشورمان محسوب می شود

استاد بین المللی شطرنج در مورد اینکه حضور سوکولوف چقدر می تواند در پیشرفت شطرنج کشورمان تاثیر گذار باشد هم اظهار داشت:سوکولوف خیلی مربی توانمندی است و قطعا حضورش می تواند یک پوئن مثبت برای شطرنج کشورمان محسوب شود.مطمئنم حضور مربیان خارجی باکیفیت در بخش آقایان بدون شک می تواند به آنها کمک بیشتری کند.البته خوشبختانه سوکولوف پیش از این هم مربی تیم ملی بوده و با تمام تکنیک های بازیکنان آشنایی کامل دارد و قطعا همین موضوع کمک بزرگی به او می کند تا شرایط ورزشکاران را بهتر مورد ارزیابی قرار دهد.امیدوارم حضور این مربی هلندی همچنان تداوم داشته باشد، چرا که حضور کوتاه مدتش نمی تواند کارآیی چندانی در این رشته داشته باشد، در آن صورت مسئولان نباید توقع نتیجه مدنظرشان را از ورزشکاران داشته باشند.

/////خادم الشریعه: با وجود افتخارات بی شمار اما آقایان به خودشان زحمت نمی دهند، تا از ما تقدیر کنند

قهرمانی مقصود لو در رقابت های دبی یک اتفاق نادر و تاریخی بود که در شطرنج ایران رقم خورد

استاد بین المللی شطرنج درمورد نتایج اخیر پرهام مقصود لو هم توضیح داد:پرهام جزء بازیکنانی است که از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار است.هر چند که متاسفانه از داشتن یک مربی خوب محروم است و تمریناتش را به تنهایی دنبال می کند.مسئولان نیز آن چنان که باید از او حمایت چندانی نمی کنند و تا حالا نتایجی را بدست آورده که در تاریخ شطرنج کشورمان  بی سابقه بوده است.خوشبختانه با این حال پرهام مقصود لو تنها شطرنج بازی در ایران نیست که از چنین نمعتی برخوردار است چرا که ما در بخش آقایان بازیکنانی را داریم که از استعداد بالایی برخوردارند و می توانند مانند پرهام در مسابقات بین المللی خوش بدرخشند.به طور مثال وقتی پرهام این چنین به سرعت برق و باد رو به جلو حرکت می کند بقیه هم ترغیب تر می شوند تا اوج پیشرفت و ترقی را خیلی زود سپری کنند.رقابت در بخش مردان بسیار نزدیک است و هنگامی که یک شطرنج باز به رنکینگ 2600 می رسد بقیه با سعی و تلاش فراوان به دنبال این هستند خیلی زود این عقب افتادگی را جبران کنند.خدا را شکر تمام ورزشکاران پسران در اول راه قرار دارند و چون بیشتر اوقات نیز در کنار هم تمرین می کنند، می توانم آینده درخشانی را برای ورزش شطرنج متصور باشم.با توجه به نتیجه ای که مقصود لو در مسابقات اخیر بدست آورده شک ندارم که سایر ورزشکاران هم می توانند مانند او به مدال ها و عناوین خوبی در مسابقات دست یابند.نتیجه کسب شده از سوی او یک اتفاق نادر و تاریخی بود که در شطرنج ایران رقم خورد. این تورنمنت یک رویداد بزرگی بود که تقریبا تمام بزرگان این رشته در آن حضور داشتند چرا که او توانست چندین بازیکن با رنکینگ بالای 2700 را شکست دهد و معتقدم این مقام کمتر از قهرمانی در جهان نیست.

/////خادم الشریعه: با وجود افتخارات بی شمار اما آقایان به خودشان زحمت نمی دهند، تا از ما تقدیر کنند

از فدراسیون توقع می رود که بیشتر برای تیم ملی و ملی پوشان هزینه کند

نایب قهرمان شطرنج جوانان جهان در پاسخ به این سوال که حمایت مسئولان از ورزشکاران این رشته چگونه است،پاسخ داد:متاسفانه پس از اتمام رقابت های جهانی در تهران د خیلی از شرکت های بخش خصوصی در بحث مباحث مالی  بد قولی کردند و به راحتی پشت فدراسیون را خالی کردند و بروز همین موضوع باعث شد تا نه تنها فدراسیون در برهه ای از زمان با کسری بودجه مواجه شود بلکه حتی نتواند زیاد ورزشکاران را به مسابقات برون مرزی اعزام کند. مشکل اصلی ما این است که در حال حاضر تمام شطرنج بازان با هزینه شخصی در مسابقات حضور می یابند و مسئولان فدراسیون هم نمی توانند نیازهای مالی ما را بر آورده کنند.به شخصه می گویم از فدراسیون توقع می رود که بیشتر برای تیم ملی و ملی پوشان هزینه کند. شاید بودجه فدراسیون آن چنان که باید زیاد نباشد اما آنها می توانند با مکاتبه و رایزنی حامیان ورزشی را برای ملی پوشان جذب کنند. در تقویم فدراسیون تنها مسابقات رسمی گنجانده شده است که معتقدم دود این موضوع تنها به چشم ما ورزشکاران می رود.به نظرم شرکت در رقابت های اپن یا آزاد می تواند باعث می شود تا هم سطح شطرنج کشورمان به کشورهای صاحب نام نزدیک شود و هم ترس شطرنج بازان از مواجه با بزرگان دنیا ریخته می شود و از طرفی هم موجب می شود تا رنکینگ خودمان را در فدراسیون جهانی افزایش دهیم.در هر حال باید مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند که حضور یک مربی سوپر استار خارجی به صورت مداوم از نیازها و دغدغه های اصلی ما ورزشکاران محسوب می شود که امیدوارم لااقل مسئولان به این موضوع جامه عمل بپوشانند. متاسفانه در سال‌های اخیر و با وجود افتخاراتی که کسب کرده‌ایم، اما آقایان به خودشان زحمت نداده اند تا هیچ تقدیری از ما به عمل بیاورند و طوری با ما رفتار می کنند که انگار نه انگار برای کشورمان مقام کسب کرده ایم.

 

فدراسیون هیچ علاقه ای به اعزام ورزشکاران به رقابت های آزاد ندارد

عضو تیم ملی در مورد اینکه گفته می‌شود فدراسیون شطرنج به صورت تمام کمال از ورزشکاران این رشته حمایت می کند، گفت:چنین مسئله ای صحت ندارد. در سایر کشورهای جهان مسئولان برای ورزشکارانشان هر کاری انجام می دهند اما بر عکس به این موضوع در کشورمان زیاد اهمیت داده نمی شود. ما باید برای حضور در مسابقات مختلف یا خودمان از هزینه جیب کنیم یا اینکه حامی مالی پیدا کنیم. در شطرنج 2 دسته رقابت وجود دارد، مسابقات رسمی فیده و رقابت‌های آزاد، که باید بگویم فدراسیون هیچ علاقه ای به اعزام ورزشکاران به رقابت های آزاد ندارد.

کیفیت لیگ شطرنج نمی تواند کمک چندانی به ورزشکاران تیم ملی کند

او در پایان در مورد لیگ شطرنج هم گفت:در سالیان گذشته تیم هایی بودند در لیگ برتر شطرنج تیمداری می کردند و در زمان مناسب هم مطالبات ورزشکاران را پرداخت می کردند اما در حال حاضر این تیم ها در لیگ شطرنج حضور ندارند. با وجودی که من،پرهام مقصود لو و برخی از نفرات تیم ملی در لیگ برای سایپا بازی می کنیم اما متاسفانه مسئولان این باشگاه با وجود هزینه های گزافی که در فوتبال انجام می دهند اما از سال گذشته تاکنون با ما تسویه حساب نکرده اند.مطمئنا کیفیت لیگ شطرنج نمی تواند کمک چندان زیادی از لحاظ مالی به ورزشکاران تیم ملی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.