برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع نحوه اجرای طرح ترافیک جدید برگزار شد.

تخفیف خرید طرح ترافیک به صاحبان خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نحوه اجرای طرح جدید ترافیک موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب 13 اردیبهشت ماه بود که با حضور محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه پور سید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به طرح جدید ترافیک اظهار کرد: قرار بر این بود که مساله ترافیک تهران حل شود و اگر نتوانستیم با شرایط قبل این معضل را حل کنیم باید تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود:طرح فعلی نواقصی دارد از جمله این که مردم را به دو دسته تقسیم کرده است به عنوان مثال عده ای با پرداخت مبلغی همیشه اجازه ورود به خیابانها را دارند و دسته دیگر نیز مردم عادی هستند که برای تردد در محدودی طرح ترافیک در تمام روز‌های سال باید حدود ۱۲ میلیون  تومان پرداخت کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: این طرح به دلیل اختلاف و تبعیض و حل نشدن مشکل ترافیک شهر تهران از دستور خارج شده و بر اساس طرح جدید سهمیه ها کاهش یافته و طرح های سالیانه را نیز قطع خواهیم کرد.

پور سید آقایی بیان کرد:همزمان با شروع طرح جدید ترافیک اگر کسی بخواهد وارد محدوده ترافیک شود فرقی ندارد که چه شخصی باشد، باید روزانه عوارض آن را پرداخت کند.

وی ادامه داد:همچنین برای حل مشکل آلودگی هوا، خودرو‌هایی که گواهی معاینه فنی ندارند نمی‌توانند وارد طرح شوند و اگر خودرویی دارای معاینه فنی برتر باشد از ۲۰ درصد تخفیف طرح ترافیک بهره مند خواهد شد.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد:به منظور اجرایی طرح جدید ترافیک ساعت‌ها را تقسیم بندی و مانند بسیاری از شهرهای دنیا مانند لندن الگوی طراحی کرده ایم.

پور سیدآقایی افزود:در شرایط کنونی تهران در رده ۱۰ شهر برتر دنیا در زمینه حمل و نقل قرار دارد، طرح ترافیک حدود ۳۸ سال است که اجرایی می‌شود و امروز که وضعیت حمل و نقل به نسبت سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است محدودیت تردد خودروها را با تغییر روش ارتقا داده ایم.

وی خاطر نشان کرد:طبق مصوبه طرح جدید کنترل ترافیک تردد در ساعات خلوت هزینه کمتری خواهد داشت و مردم عادی باید برای تردد از ۱۳ هزار و ۴۰۰ تا سقف ۳۶ هزار تومان بپردازند و  این رقم برای عموم مبلغ کاهش یافته اما برای افراد دارای سهمیه افزایش داشته است.

در ادامه برنامه سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد:طبق بررسی‌های صورت گرفته با اجرای طرح جدید ترافیک ورودی‌ خودرو ها به محدودی طرح ترافیک کاهش به سزایی خواهند داشت.

وی افزود: تغییراتی از نظر ورود نخواهیم داشت و ترافیک نیز افزایش نخواهد کرد و معتقد هستیم که با اجرای طرح جدید کنترل ترافیک بار ترافیکی شب و عصر سبک خواهد شد.

سرهنگ عابدی تصریح کرد:طرح معاینه فنی برتر باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و البته ممکن است که در ساعاتی شاهد افزایش ترافیک باشیم.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد:طبق تغییرات ایجاد شده از ساعت 6:30 تا 19 عصر طرح زوج و فرد و ترافیک همزمان اجراخواهد شد و ممکن است مقداری میزان بار ترافیک در بزرگ راهها افزایش پیدا کند اما در مجموع از ترافیک معابر عمومی کاسته خواهد شد.

در ادامه پور سید آقایی گفت: مطالعات شبیه سازی شده اولیه حاکی از آن است که ترافیک صبحگاهی حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت لذا ممکن است تعداد خودرو ها کاهش پیدا نکند اما به دلیل تقسیم بار، ترافیک کاهش می یابد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اجرای طرح جدید چقدر می‌تواند به کاهش الودگی هوا کمک کند، گفت: اصل برنامه ریزی و اجرای طرح ترافیک به منظور کنترل ترافیک بوده نه آلودگی شهر تهران اما بر اساس محاسبات صورت گرفته گاز منتشر شده از اگزوز خودروها باعث ایجاد ذرات معلق در هوا خواهد شد.

وی اذعان کرد:گازهای خروجی از اگزوز تاکسی ها سهم 49 درصدی در آلودگی هوا را دارند و سهم خودرو های سواری در این زمینه حدود 12 درصد است،البته آلودگی هوا تنها یک بعد ندارد و بخشی از آن به دلیل سکون هوا است.

پور سید آقایی یاد آور شد: از ابتدای امسال تردد کامیون‌ها در شب ممنوع شده است چرا که بخش عمده ذرات معلق ناشی از عبور و مرور سرویس‌های کامیونی است و طبیعتا از بین بردن چنین ذرات معلقی کار آسانی نیست.

سرهنگ عابدی بیان کرد:در تهران حدود 110 ورودی وجود دارد که تمامی آنها مجهز به دوربین هستند.

وی بیان کرد:علاوه بر این که ورودی‌های شهر تهران از پوشش دوربین برخوردارند اگر کسی به پوشش پلاک اقدام کند توسط دوربین ها ثبت خواهد شد.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت:از روز شنبه هفته آینده در تمامی ورودی ها همکارانم مستقر خواهند شد تا در جهت تحقق و اجرای بهتر طرح با متخلفان برخورد شود.

سرهنگ عابدی خاطر نشان کرد:ورود به محدوده ترافیک 20 هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت و در صورت ثبت توسط دوربین ها این مبلغ به صورت ساعتی محاسبه می‌شود.

پور سید آقایی تصریح کرد:دوربین‌های خروجی‌ها توسط پلیس کاملا تست شده‌اند و اگر شخصی در سامانه mytehran.ir ثبت نام نکند ورودش به محدوده غیر مجاز خواهد بود و ثبت نام‌ها نباید از 40۰ هزار خودرو در روز بیشتر شده و طرح‌ها باید پیش خرید شوند.

در ادامه برنامه محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران تصویب شده است و طبق قانون فقط شورای شهر در مورد مصوبه نرخ گذاری می‌تواند دخالت کند،گفت: متاسفانه مدیریت یکپارچه نداریم، آنچه که مد نظر شورای شهر و کمیسیون تخصصی بود در خصوص طرح ترافیک اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه اگر مشکل شهر تهران را ترافیک و آلودگی هوا بدانیم این طرح ، در حال حاضر پاسخگوی نیاز فعلی تهران نیست، خاطرنشان کرد: طرح جدید ترافیک مشوق‌هایی دارد به طوریکه این مشوق ها شامل معاینه فنی برتر و خودروهای هیبریدی می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان کرد: در مورد نرخ طرح ترافیک برای بیماران خاص و معلولین تعدیل های صورت گرفته است این موضوع در خصوص وانت بارها و آژانس ها هم نیز صدق پیدا می‌کند.

علیخانی با اشاره به اینکه 38 سال پیش این محدوده به تصویب رسیده است لذا نیاز به بازنگری دارد، گفت:ما اعتقاد داریم این محدوده حدود 23 کیلومتر مربع از شهر تهران را در بر می‌گیرد، این محدوده تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران ندارد و تعداد مجوزها در این دوره کم شده است، نرخ های گذشته با هم متفاوت بود لذا ناعادلانه بودن نرخ ها را می‌توانستیم احساس کنیم بنابراین، نرخ ها ها باید به عدالت نزدیک می‌شد تا همه اقشار جامعه بتوانند به شکل مساوی پرداخت داشته باشند.

حسن عابدی جانشین پلیس راهور تهران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در روز پنجشنبه طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد نخواهیم داشت اظهار داشت: در تهران چهار میلیون پلاک خودرو داریم، روزانه هزار خودرو به صورت میانگین به شهر تهران اضافه می شود.

پور سید آقایی با اشاره به اینکه ما فقط با یک طرح ترافیک نمی توانیم همه مسائل تهران را حل کنیم گفت: در شهرداری بسته کامل رفع آلودگی هوای تهران را آماده کرده ایم به طوری که اگر هفت هزار میلیارد تومان دولت بتواند بودجه تامین کند ظرف 4 سال می توان آلودگی تهران را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح ترافیک برای جانبازان بالای 25 درصد رایگان است،گفت: سهمیه به تعداد همه جانبازان نیست، لذا قرار نیست 103 هزار مجوز سهمیه ورود را به همه بدهیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه پلاک(ژ) که پلاک ویژه معلولان است را آزاد کرده ایم، معلولانی که نمی‌خواهند پلاک خودروی خود را" ژ" کنند منتظر اعلام سهمیه از سوی نهادهای مربوطه خود باشند البته ممکن است این سهمیه به همه معلولان فاقد پلاک (ژ) نرسد.

هاشمی تیرآبادی معاون اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه تهران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه تهران، شمیرانات و شهر ری 15 هزار آرم ترافیک دارد، گفت: بالغ بر 100 هزار نفر راننده از این طریق امرار معاش می‌کنند لذا ما 20 هزار نفر پرسنل داریم که متاسفانه از این طرح استقبالی نکردند ، مبالغ که برای این قشر ضعیف در نظر گرفته شده زیاد است، این طرح در ابتدا برای آژانس ها طراحی شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار