در نشست قیمت ثابت کتاب مطرح شد؛

بررسی محاسن و معایب قانون قیمت ثابت کتاب/ رعایت قیمت ثابت کتاب؛ راهی برای حفظ بقای کتابفروشی‌ها

قیمت ثابت کتاب که امروزه به عنوان یک قانون مطرح شده، راهی برای حفظ بقای کتابفروشی‌های کوچک است.

بررسی محاسن و معایب قانون قیمت ثابت کتاب/ رعایت قیمت ثابت کتاب؛ راهی برای حفظ بقای کتابفروشی‌هابه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست قیمت ثابت کتاب امروز در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان،  با بیان اینکه امروزه برخی از کشور‌های اروپایی با توجه به قاعده قیمت ثابت کتاب فعالیت می‌کنند و برخی دیگر همچون انگلیس و آمریکا این قاعده را رعایت نمی‌کنند، گفت: قیمت ثابت کتاب به طور اساسی مخالف تخفیف با فروش کتاب است.

مارکوس فلس، معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم در این نشست،  گفت: در عمل در یک فروشگاه کتاب آلمانی، ۷۰ تا ۸۰ درصد محصولات قیمت ثابت دارند و محصولاتی که قیمت ثابت ندارند، محصولاتی، چون تقویم هستند و کتاب نیستند.

وی افزود: قیمت‌ها در آلمان و اتریش ثابت هستند؛ البته در کشور‌های اروپایی ۱۱ کشور از قانون قیمت ثابت کتاب تبعیت نکردند و برخی از کشور‌ها نیز ممنوعیت تبعیت از این قانون را دارند.

فلس اظهار کرد: به عنوان یکی از محاسن عمده قیمت ثابت برای کتاب باید گفت؛ کتاب به عنوان عضو مهم فرهنگ اجتماع است. در اصل این قانون طیف گسترده‌ای از افراد علاقه مند به نشر و کتاب را دنبال می کند. عدم رعایت قانون قیمت ثابت کتاب، باعث می‌شود که تجارت نشر رونق کمتری داشته باشد.

این فعال عرصه نشر کشور آلمان ادامه داد: هنگامی که قانون قیمت ثابت کتاب مطرح و تصویب شد، این امر فقط به کتاب اختصاص نیافت و در مورد نت‌های موسیقی و نقشه‌های جغرافیایی هم مصداق پیدا کرد.

وی تصریح کرد: برای قیمت تک فروشی در آلمان شرایط ویژه‌ای طرح شده و ناشران برحسب نوع کتاب ۴۰ یا ۵۰ درصد تخفیف را به بازار‌های فروش و کتابفروشی‌ها اختصاص می‌دهند. البته این به شرطی است که کتابفروشی بتواند از این طریق امکان بقا داشته باشد. تلاش این است که برای کتابفروشی‌هایی که در مناطق کوچکتر قرار گرفته اند، تخفیف‌های بهتری در نظر گرفته شود تا آن‌ها هم بقا داشته باشند. در آلمان هم مثل همه جای دنیا قانونی نیست که استثنا نداشته باشد و قانون قیمت ثابت کتاب هم استثنا‌هایی دارد؛ اما واقعیت این است که قیمت روی جلد به دقت رعایت می‌شود.

فلس گفت: کتابخانه‌ها به خصوص کتابخانه‌های علمی با توجه به ضرورت دسترسی به آخرین دستاورد‌های علمی ۵ درصد تخفیف دارند و کتابخانه‌های مدارس نیز ۱۵ درصد تخفیف دارند تا به آخرین مطالب آمده در کتاب‌های درسی دسترسی داشته باشند. این تخفیف‌ها در قانون قیمت ثابت کتاب ذکر شده اند.

این فعال عرصه نشر کشور آلمان خاطرنشان کرد: کتابفروشی و جامعه کتابخوان در هر جامعه‌ای عضو زنده و پویاست و ما می‌خواهیم این پویایی حفظ شود. پس اگر کتابی پس از مدتی با کاهش استقبال مواجه شد، قیمت پشت جلد آن تغییر می‌کند. البته این تغییر قیمت قبل از انجام، اطلاع رسانی می‌شود. در اصل مفاد قانون قیمت ثابت کتاب با هدف حفظ حیات نشر و کتابفروشی‌ها مطرح و ذکر شده است. البته در آغاز راه کتاب‌های الکترونیک شامل قانون قیمت ثابت کتاب نمی‌شدند، اما به مرور زمان این قانون مشمول کتاب‌های الکترونیک هم شد.

وی افزود: وقتی قیمت ثابت کتاب رعایت شود، رقابت بین کتابفروشی‌ها وجود نخواهد داشت. حتی اگر کسی از یک کتابفروشی بخواهد تعداد بیشتری از یک کتاب را خریداری کند، اگر قیمت ثابتی برای کتاب مشخص شده باشد، کتابفروشی نمی‌تواند تخفیفی را در نظر بگیرد. این موارد معایب رعایت قانون قیمت ثابت کتاب هستند. البته اگر محاسن و معایب قیمت ثابت کتاب را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که محاسن آن بیشتر است؛ یعنی اگر این قانون رعایت نشود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب باعث می‌شوند که بقای کتابفروشی‌های یک دانه‌ای به خطر بیفتد.

او اظهار کرد: اگر قرار باشد قانون قیمت ثابت کتاب رعایت نشود، کتابفروشی‌های شهر‌های کوچک از بین می روند و اگر کتابفروشی ها به عنوان پایه فرهنگی در شهر‌های کوچک،  نباشند؛ بعد فرهنگی این شهر‌ها از بین می‌رود.

 

انتهای پیام/

 نشست قیمت ثابت کتاب برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.