دانستنی‌های علمی؛

اگر معده درد دارید؛ این خوراکی‌ها را نخورید/ راز زیبایی و شادابی پوست با بلغور جو/ چگونه بفهمیم نوزادمان بیمار است؟/ غذاهای مضر برای مبتلایان به فشارخون بالا

کودکانی که بیشتر با والدین خود در ارتباط کلامی و رفتاری هستند بهتر دوران تکامل را طی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

تفاوت تالاسمی مینور با تالاسمی ماژور 

هجدهم اردیبهشت ماه روز جهانی تالاسمی است؛ بسیاری از مردم بیماری تالاسمی را بسیار وحشتناک می‌دانند، اما واقعا تالاسمی چیست؟

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به دو نوع تالاسمی مینور و تالاسمی ماژور تقسیم می‌شود.

بیماران مبتلا به تالاسمی مینور (ضعیف) تفاوت چندانی با انسان‌های سالم ندارند و تنها حامل ژن این بیماری هستند؛ اما بدن بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور (شدید) توانایی تولید گلبول قرمز سالم به میزان کافی را ندارد؛ به همین دلیل این بیماران نیازمند اهدای خون افراد سالم هستند. 

کیسه‌های خون اهدایی علاوه بر گلبول قرمز شامل مواد دیگری از جمله آهن است، در نتیجه به شکلی ناخواسته حجم زیادی آهن در هر بار تزریق خون وارد بدن بیماران تالاسمی می‌شود، بیماران تالاسمی برای دفع آهن ناچارند از دارو‌های آهن زدا استفاده کنند.

تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی طی سالیان اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است، انجام آزمایش خون و مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج می‌تواند از تولد افراد مبتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

تالاسمی چیست/ برای رشد مناسب کودک با او حرف بزنید/

روش شناسایی بیماری در نوزادان 

رشد جسمی و تکامل رفتاری نوزادان و کودکان معمولا از الگوی خاصی پیروی می‌کند که متخصصان تغذیه و اطفال از طریق کارت رشد کودک و جدول جاده تکامل، وضعیت رشد و تکامل آن‌ها را بررسی می‌کنند؛ در صورتی که میزان رشد و تکامل کودک با شرایط استاندارد مندرج در این الگو‌ها تفاوت زیادی داشته باشد، احتمالا کودک به یک بیماری یا تاخیر تکاملی دچار شده است.

به عنوان مثال در جدول جاده تکامل کودکان می‌بایست تا ۴ ماهگی بتوانند اشیا را در دست گیرند، آن را دست به دست و بتوانند برای گرفتن چیزی دست خود را دراز کنند. کودک باید بتواند تا ۶ ماهگی بدون کمک بنشیند و غلت بزند و با رسیدن به سن یک سالگی بدون مشکل راه بروند و اولین واژه‌ها را ادا کند.

به خاطر داشته باشید کودکانی که بیشتر با والدین خود در ارتباط کلامی و رفتاری هستند بهتر دوران تکامل را طی می‌کنند.

تالاسمی چیست/ برای رشد مناسب کودک با او حرف بزنید/

افزایش مشکلات گوارشی با خوردن میوه 

مصرف میوه و سبزیجات فواید زیادی دارد که می‌توان در باره آن بار‌ها مطلب نوشت با این وجود برخی از افراد برای مصرف این خوراکی‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که با مشکلات معده از جمله سوزش سردل و نفخ مواجه هستند باید در مصرف میوه و سبزیجات خصوصا به شکل خام بیشتر دقت کنند؛ برای مثال فروکتوز یک شیرین کننده طبیعی در میوه هاست که سبب افزایش التهاب در معده می‌شود.

افرادی که با مشکلات گوارشی مواجه‌اند باید در خصوص محدودیت مصرف میوه و سبزیحات از پزشک خود سوال کنند.

خوراکی مفید برای شادابی پوست

اگر به دنبال راهی برای حفظ شادابی پوست هستید؛ بهتر است بدانید که متخصصان تغذیه خوراکی‌هایی را برای مصرف در وعده صبحانه توصیه می‌کنند که به شادابی و جوان ماندن پوست کمک می کند.

یکی از این خوراکی‌ها بلغور جو است؛ این خوراکی علاوه بر بهبود هضم غذا، کلسترول بد خون را به میزان زیادی کاهش می‌دهند؛ اما مهم ترین خاصیت جو در شادابی پوست آن است که می تواند سرعت تشکیل چین و چروک‌های آن را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

خوراکی های مضر برای فشار خون

فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در افراد است که علاوه بر افزایش احتمال حملات قلبی، خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، برخی از خوراکی‌ها به سرعت می‌توانند فشار خون را بالا ببرند، در حقیقت می‌توان گفت برای افراد مبتلا به فشار خون بالا این خوراکی‌ها سم هستند، الکل و کوشت قرمز دو ماده غذایی مهم در این دسته از خوراکی‌ها هستند که با افزایش میزان تری گلیسیرید و فشار خون، احتمال سکته‌های قلبی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

چربی‌های ترانس، شیرین کننده‌های مصنوعی و غذا‌های فرآوری شده از جمله دیگر خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند به سرعت فشار خون را بالا ببرند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار