آل‌داوود کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی:

فیلترینگ تلگرام در ایران چند برابر روسیه موفق بوده است/ پیام‌رسان‌های داخلی در حوزه‌ی امنیت سایبری بسیار خوب عمل کردند

آل داوود


یک هفته پس از مسدودسازی تلگرام، زمان مناسبی است تا میزان موفقیت این طرح و همچنین کیفیت ارائه سرویس توسط پیام‌رسان‌های داخلی بررسی شود.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه‌ی اجتماعی تلگرام که یک پیام‌رسان خارجی است، مدت‌هاست بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای و بدون اینکه که کسی بداند بر اساس کدام قانون کار می‌کند، در کشور ما فعالیت می‌کند. این فعالیت بدون ضابطه که به بستری برای ارتکاب جرائم امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده بود، بروز مشکلات جدی و فراوانی در کشور را به همراه داشت. به همین دلیل از مدت‌ها قبل مسئولان کشور به دنبال راه‌حلی برای  این معضل بزرگ بودند. 

فیلترینگ این پیام‌رسان، یکی از راه‌های اصلی پیش روی مسئولان برای مقابله با این مشکل بزرگ بود. فیلترینگ تلگرام موضوعی است که از چندی پیش در کشورهای مختلف نظیر فرانسه، اندونزی، روسیه و ایران بر سر زبان‌ها افتاده است؛ تاکنون کشورهای مهمی در دنیا مانند انگلیس، اندونزی، افغانستان، عراق، ایران و حتی روسیه از جانب تلگرام، آسیب‌های جدی در زمینه حملات تروریستی، اغتشاشات و سایبر تروریسم دیده‌اند. به تدریج با بالاگرفتن شمار جنایات و تلفات ناشی از اقدامات تروریستی، برخی از این کشورها به تصمیم قطعی رسیدند که این پیام‌رسان را مسدود کنند.

در کشور ما در چند هفته‌ی اخیر اخبار بسیاری از سوی برخی مسئولان مبنی بر احتمال فیلتر شدن شبکه‌ی پیام‌رسان تلگرام منتشر شد؛ مسئولان مربوطه در اظهارات خود مطالب مختلفی در این خصوص بیان می‌کردند. سرانجام و پس از اظهارنظرهای مختلف در این خصوص، از سه‌شنبه هفته گذشته (10 اردیبهشت) با صدور دستور قضایی پایان کار تلگرام در ایران اعلام شد. دادستانی تهران اعلام کرد بر اساس حکم قضایی صادر شده کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلفند از تاریخ97/02/10 نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند. آنطور که در دستور دادستانی تهران آمده بود، اعمال مسدودسازی باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد.

بسیاری این تصور را داشتند که به دلایل فنی و تخصصی، فیلترینگ تلگرام در ایران موفق نخواهد بود. همچنین موضوع امنیت در پیام‌رسان‌ها، مسئله‌ای بود که همیشه جزو دغدغه‌های مردم بود و در حال حاضر که مردم در حال کوچ کردن از تلگرام به ابزارهای داخلی هستند، امنیت پیام‌رسان‌های داخلی از اهمیت بالاتری برخوردار است. اکنون که مدتی از از مسدودسازی تلگرام می‌گذرد، زمان مناسبی است تا هر دو مسئله بررسی شوند.

فیلترینگ تلگرام در ایران چند برابر روسیه موفق بوده است

سیدعلیرضا آل‌داود، کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی و مدرس سواد رسانه‌ای در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با میزان موفقیت فیلترینگ تلگرام، اظهار داشت: با گذشت حدود یک هفته از مسدودسازی تلگرام، در حال حاضر حتی با بسیاری از فیلترشکن‌ها هم این پیام‌رسان قابل دسترسی نیست؛ در طول مدتی که از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد، مخالفت‌های شدید کسانی که از مسدودسازی آن متضرر می‌شدند، خود نشان‌ دهنده‌ی این است که این طرح موفق بوده است. این موفقیت در ایران چند برابر روسیه بود؛ زیرا پس از فیلترینگ تلگرام در روسیه، سرویس دامین فرانتیگ (domain fronting)  که توسط گوگل و آمازون ارائه می‌شد و بستر دور زدن فیلتر تلگرام را فراهم می‌کرد، متوقف شده و لذا برای فیلترینگ تلگرام در ایران، چنین مشکلی وجود ندارد و امکان دور زدن فیلترینگ با استفاده از دامین فرانتیگ (domain fronting)  وجود ندارد.

وی در همین خصوص ادامه داد: مسدودسازی تلگرام قرار بود مرحله به مرحله انجام شود و تا این مرحله بسیار موفق بوده؛ اگر هم هنوز در برخی موارد این پیام‌رسان قابل دسترسی است، متأسفانه توسط برخی افراد که با فیلترینگ تلگرام مخالفند صورت می‌گیرد و در ادامه انجام مراحل فیلترینگ، این دسترسی‌ها هم به زودی از بین خواهد رفت.

بازار رقابتی که بین  پیام‌رسان‌های داخلی به وجود آمده در آینده می‌توانداقتصاد خلاق را در فضای مجازی رقم بزند

آل‌داوود در در رابطه با میزان آمادگی پیام‌رسان‌های داخلی پس از فیلترینگ تلگرام برای ارائه سرویس مناسب به مردم، گفت: در طول مدت مسدودسازی تلگرام شاهد بودیم که پیام‌رسان‌های داخلی با وجود اختلالاتی که گاهی داشتند، توانستند مسئولیت‌شان را به خوبی انجام دهند و جایگزین خوبی برای تلگرام باشند. این مسدودسازی باعث شد که پیام‌رسان‌های داخلی جان تازه‌ای بگیرند؛ به روز رسانی‌هایی که ارائه می‌دهند نشان‌دهنده رقابتی شدن فضاست که بسیار خوب است. این بازار رقابتی که در بین این چند پیام‌رسان به وجود آمده است، الگوی بسیار خوبی است و در آینده هم در حوزه اقتصادی، می‌تواند اقتصاد خلاق را در صحنه‌ی فضای مجاری در کشور ما به وجود بیاورد.

آل داوود

پیام‌رسان‌های داخلی ما تا الان در حوزه‌ی امنیت سایبری بسیار خوب عمل کردند

این کارشناس فضای مجازی در خصوص امنیت پیام‌رسان‌های داخلی اظهار داشت: در طول مدت مسدودسازی تلگرام، غیر چند باگ کوچک که در روزهای اول مشاهده شد، هیچ گزارش ضد امنیتی دیگری دیده نشد. ضمن اینکه باید تأکید کرد اگر هم الآن یک باگی از این‌ها دیده شود، یک اتفاق کاملاً طبیعی است؛ زیرا امنیت در فضای سایبر یک مقوله‌ی نسبی است و ممکن است که امروز باشد اما فردا نباشد. به عنوان مثال در چند روز قبل شاهد بودیم که شرکت توییتر به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ جهانی در این حوزه، از حدود سیصد میلیون نفر از اعضای خود درخواست کرد که پسووردهای خود را عوض کنند، زیرا ممکن بود هر کدام از کاربران جزو کسانی باشند که مورد حمله‌ سایبری قرار گرفته اند. لذا پیام‌رسان‌های داخلی ما تا الآن در حوزه‌ی امنیت سایبری بسیار خوب عمل کردند.

وی در همین رابطه ادامه داد: پیام‌رسان‌های داخلی از پروتکل‌های ابزارهای اطلاعات مانند AES استفاده می‌کنند که این پروتکل از امن‌ترین پروتکل‌های داخلی است؛ حتی یکی از پیام‌رسان‌های داخلی یک میلیارد تومان جایزه گذاشته برای کسی که بتواند آن را هک کند. ما در داخل کشور پیام‌رسانی را داریم که به بیش از 14 بانک ارائه سرویس می‌کند؛ این نشان دهنده امنیت بسیار بالا در این حوزه است، زیرا حساس‌ترین مسئله در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها، تبادلات مالی است. در حال حاضر تقریباً همه‌ی پیام‌رسان‌های ما بستر تراکنش مالی را فراهم کرده‌اند که این به معنای امنیت بالای آن‌هاست.

بیشتر بخوانید:

گوگل و آمازون مجبور شدند راه میانبر تلگرام را مسدود کنند/ دلیلی برای شکست فیلترینگ تلگرام در ایران وجود ندارد

آیا فیلترشکن مخصوص تلگرام وجود دارد؟

تعداد کاربران هک شده فیس بوک بیش از ۸۷ میلیون نفر است

گزارش از امیرحسن محمدپور

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یه بنده خدا
۲۳:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام از بقیه پیام رسان ها بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایران عزیزم پیام رسان ایرانی را به عشق تو نصب کردم تا چشم دشمنان را کور نمایم و امید دشمنانت را برای نفوذ قطع کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
زنده باد تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش واقعا عالیه دوستان حیف چشمان زیبا و وقت عزیز شما که صرف تلگرام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفانه منافقان دارند جوانان رو گول می زنند و می گویند 23 روز دیگر بلاک چین می آید اول می گفتند 3 روز بعد می آید و بعدش هم می گویند 23 روز بعد تا مردم به سمت پیام رسان های بومی دیرتر بیایند و بعضی ناامید شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
همه با فیلترشکن در تلگرام نیستند لطفا از لفظ همه استفاده نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
برای من در تلگرام لینک های منحرفانه آن هم بطور ناخواسته فرستاده میشد خوب شد که بومی سازی رو شروع کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش واقعا خیلی خوب من که لذت بردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا دیگر نگوییم که استفاده کننده ها از تلگرام 40 میلیون هستند چون خیلی ها مثل من از تلگرام خارج شدیم اما بلد نبودیم اکانت را پاک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
الان یعنی ما بیشتر استقبال کردیم
Netherlands
reza
۲۱:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
استفاده کنندگان تلگرام 40 میلیون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تورخدا نگید سروش خوبه
پرسرعته!!


من نصب کردم پایین بود سرعتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی ها رو میشناسم با فیلتر شکن داخل تلگرام هستند...فقط یکی مثل من نتونستم باشم .. من ای گپ نصب کردم خیلیم خوبه ولی یکنفر اونجا ندارم ......تورخدا برید جلوی فقر ..بیکاری ..گرانی ووو بقیه بگیرید من تلگرام داشتم ولی یکبارم توی کانال بد نرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
یاد بگیریم وقتی در مورد چیزی صحبت می کنیم در مورد خودمان صحبت کنیم نه تمام مردم . بنده از پیام رسان داخلی استفاده می کنم و هیچ مشکلی با پیام رسان داخلی ندارم در ضمن ایتا رو نصب کردم عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
گپ و سروش پیام رسان های خوبی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی چیزی در داخل کشور موجود است مثل پیام رسان های داخلی نباید بخاطر آن ارز از کشور خارج بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ابتدای فعالیت تلگرام این پیام رسان بسیار ابتدایی و با مشکلات فراوان بود امیدوار همانطور که این پیام رسان خارجی را تحمل و با بروزرسانی های پیام رسان داخلی هم بیاییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما به پیام رسان های ایرانی استفاده می کنیم و مشکلی با این موضوع نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی مدیر تلگرام با ما همکاری نمی کرد فیلترینگ تلگرام با وجود پیام رسان های داخلی اقدام مناسبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
حق انتخاب بین کالای خارجی و داخلی = بیکاری جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من پیام رسان داخلی را نصب کردم و با این امر مشکلی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آدم استیکرهای سروش رو می بینه لذت می بره اما تو تلگرام خیلی چیزهای نامناسبی وجود داشت و بعضا مبتذل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما گروه خانوادگی خود را به پیام رسان سروش آوردیم و خیلی هم راضی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
منافقان تلگرامی به گونه ای حقیقت را وارونه جلوه می دادند و دروغ را حقیقت جلوه می دادند که با عدم نظارت مدیر تلگرام و جرمزا شدن این پیام رسان فیلتر شدن تلگرام امری ضروری بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
امنیت سروش و تلگرام برای کابر یکی است فقط دشمنان چون روزنه نفوذشان را از دست می دهند دارند شایعه پراکنی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر ایران و روسیه بخاطر این اقتدارشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچ کدام از مخاطبان گوشی من بعد از فیلتر شدن تلگرام در آن آنلاین نشده اند چه دوستان و چه فامیل و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط پیام رسان داخلی عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید نسبت به تولیدات ملی کشورمان تعصب داشته باشیم و از تولیدات کشورمان استفاده کنیم چه پیام رسان باشد یا هر چیز دیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تا کی میخواین به این خرفاتون ادامه بدین والا همه دارن از فیلترشکن استفاده میکنن خیلی هم خوب کار میکنه تازه الان دیگه مردم جز تلگرام به خیلی چیزای دیگه هم دسترسی دارن پس از حرفا و کاراتون خجالت بکشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که با فیلتر شکن تو تلگرام هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام خیلی عالی بود تا حالا خیلی از کارهایم استفاده زیادی بردیم ولی اینکه به ما خیانت کرد خیلی تاسف آوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از خود سایت سروش آنرا نصب کردم خیلی خوب بود ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که فرقی در تلگرام و سروش از لحاظ فنی ندیدم سروش خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بنظر من سروش از سایر پیام رسان های ایرانی خیلی بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من نمی دانم کجای سرعت پیام رسان سروش پایین است ؟ پس چرا برای من اینطور نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعضی از حرف وزیر سوء برداشت نمودند و در کانال های خود گذاشتنه اند وزیر محترم فرمودند 1 میلیون نفر دیلیت اکانت تلگرام داشتند یعنی هم برنامه رو پاک کرده اند و هم اکانت را نگفته اند که فقط یک میلیون نفر مهاجرت کرده اند چون این عدد خیلی بیشتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
نسخه 1.9.2 سروش آمده و خیلی هم عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش یک کالا و یا تولید ملی ما است هر چه که باشد آن را نصب کردم و استفاده می کنم هر چند که الان سرعتش خیلی عالی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بیشتر دوستان من تو سروش هستن خیلی عالیه و به شما هم توصیه می کنم که اگه صلاح دانستید نصب نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعد از دیدن پیام رسان سروش نظرم در مورد ادامه فعالیت در پیام رسان تلگرام عوض شد و حالا از سروش استفاده می نمایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ببخشید بازار خلاق رو چرا تو دنیای واقعی عملیاتی نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا نمییدونم چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
از تلگرام دارم به بهترین شکل استفاده میکنم.
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفم از کسانی که از روی لج بازی به متخصصان داخلی و زحمتکش حتی نصب نکرده می روند و به پیام رسان های بومی نمره پایین می دهند و نمی گذارند لااقل کشورهای دیگر نصب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
پرچم ایران را همین منافقان تلگرامی باعث شده اند آتش زده بشه . این یعنی چه ؟ کمی تامل کنیم
Germany
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا این نظر رو در تمام پیج ها می بینم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی از دوستان من پیام رسان داخلی نصب کرده اند یکی گپ و یکی آی گپ و اینها بنده هم مهر دو اینها را نصب کردم و راضي ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
فیلتر شدن تلگرام بیشتر از همه ضرری بود برای کسانی که ارز را بخاطر ترافیک تلگرام از کشور خارج می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
جالب بود برایم وقتی فهمیدم هند دو برابر فروش نفت ما از پیام رسان های بومی اش درآمد دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
گاهی اوقات وقتی زمان می گذرد کمی فراموشی پیدا می کنیم در مورد بعضی چیزها نمونه اش هم فراخوان های منافقان تلگرامی و یادمان می رود که همین ها بودند که پرچم مقدس کشور ما را آتش زدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آیا مدیر تلگرام که فیلم ضد ایرانی 300 فیلم مورد علاقه اش بود لایق مدیریت بر فضای مجازی کشور ما است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر کمی غیرت نشان بدهیم اینستاگرام را هم که یک پیام رسان آمریکایی است همانطور که کشورش ما را تحریم کرده آن را تحریم خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من فیلتر شکن نصب کردم خیلیم بهتر شد کلی راحت تر شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من فیلتر شکن نصب کردم خیلیم بهتر شد کلی راحت تر شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش 10 میلیون نفری شد خیلی هم عالی است واقعا دست مریزاد به این تیم با کیفیت و فنی سروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
محیط تلگرام جرمزا است و بدلیل عدم نظارت مدیر تلگرام بر این پلت فرم علنا محیط این پیام رسان محیط امنی برای مجرمان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما همچنان در تلگرام فعال هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
زنده با پیام رسانهای داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
زنده با پیام رسانهای داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با وجود اینکه هنوز ممکن است راه هایی برای ورود به تلگرام وجود داشته باشد اما با این وجود من در پیام رسان داخلی عضو شده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خوب شد که تلگرام فیلتر شد من هم الان تو یکی از پیام رسان های ایرانی عضو هستم و از این بابت خیلی هم خوشحال هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تمام دوستان من به سروش کوچ کرده اند و براحتی جزوه های دانشگاهی رو در پیام رسان سروش به یکدیگر منتقل می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من در پیام رسان سروش عضو شدم بنظرم نسخه های جدید بسیار کاربردی و پر سرعت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
از قاطعیت مسئولان بابت فیلترینگ تلگرام که بهشتی برای مجرمان شده بود و منافع ملی ما را به خطر می انداخت بسیار متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من خودممهنوز هیچ پیام رسان داخلی رو نصب نکردم و نمیکنم و نخواهم کرد و همچنان هم دارم از فیلترشکن به راحتی از تلگرام استفاده میکنم
معتقدم هر چی کسی رو از چیزی عمدا دور کنی بدتر به طرفش جذب میشه و این سیاست غلطی هست که دولت ایران پیش گرفته
به نظرم اصلا فیلترینگ موفق نبوده چون محتوا خیلی راحت با استفاده از ی فیلترشکن ساده قابل دسترس هست .
مردم هم منتظر نسخه بلاک چین هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش از لحاظ فنی خیلی خوب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش از لحاظ فنی خیلی خوب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش روزی 200 تا سیصد هزار جذب مخاطب داره واقعا عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا قوت به تیم پیام رسان خوب و با کیفیت سروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام نسخه 1.9.0 اندروید سروش چیزی فراتر از انتظار بنده بود واقعا تبریک می گویم به این پیام رسان خوب
Germany
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
انتظار داشتی چی باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
عمرا نصب نمیکنم هیچکدوم پیامرسانهای داخلی رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
عمرا نصب نمیکنم هیچکدوم پیامرسانهای داخلی رو.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام هنوز هم با انواع و اقسام فیلتر شکن کار میکنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
برخی هونز از نرم افزارهای داخلی استفاده نمیکنن
United States of America
سجاد
۱۲:۰۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
دلار 7.500 تومن سکه 2.200.000 گوشت 50.000 برنج پاکستان 80.000 شما چسبیدی به اینکه چطور تلگرام رو فیلتر کرردید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۱:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آره ، دلفین ها هم پرواز میکنند :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مهم نیست فیلتر شکن داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من الان در گپ عضو شدم خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۱:۴۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر در همه کارها اینجور مسمم بودین الان فسادها از بین رفته بود. ظاهرا فقط در مقابل خواست مردم مسمم هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی عالیه ما هم باید از این پیام رسانها حمایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیام رسان های داخلی هر چقد هم بخواد پیشرفته باشد اما جایی بین مردم باز نخواهد کرد .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با فیلتر شکن هم کار میکنه برادر
Germany
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بنده هم با فیلترشکن در خدمتتون هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
من هنوز عضو هیچ پیام رسان داخلی نشدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
با بر هم زدن یکی از پلن های دشمن یعنی پلن a یا همان تلگرام خواب دشمن را پریشان کردیم زنده باد ایران و ایرانی
Germany
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
پلن a؟؟؟ آفرین دست بزنین براش. ایشالا کم کم با حروف انگلیسی آشنا بشی فرزندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش 10 میلیون نفری شد تبریک میگم به ایران جوان های نخبه کشورم
Germany
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
منم به پدر مادر شما تبریک میگم که فرزندشون انقدر دانشمنده
Germany
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایتا و گپ پیام رسانهای خوبی هستن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۳۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظر من مردم رو هرچقدر از تلگرام دور کنید باز هم فایده ای نداره,من از تلگرام حمایتی نمیکنم و برعکس من خودم موافق پیام رسان داخلی هستم.اما اگه یکم به خودمون بیایم و ببینیم که بیشتر از 15 تا پیام رسان داخلی داریم,قائدتا کسی سمتشون نمیره چرا؟چون مثلا باید توی پیام رسان x با برادرت چت کنی همزمان توی گروه دوستان توی پیام رسان y و همینطور به خاطر اینکه قابلیت این پیام رسان ها تقسیم شده, ما باید حداقل 6 تا از این پیام رسان ها رو روی گوشیمون نصب کنیم و هیچ ادم عاقلی این کار رو انجام نمیده!! به نظر من باید فقط 1 یا نهایتا 2 پیام رسان ملی و داخلی با تمام امکانات حتی بیشتر از تلگرام برنامه نویسی بشه و اون موقعست که مردم بالاخره سراغ این پیام رسان میرن
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۱۰:۲۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
5 درصد موفق بوده مخابرات همراهی نمیکند
Germany
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی عالیه که اینقدر استقبال شده
Netherlands
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام رو بچسب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداروشکر من که توی موبوگرامم بدون فیلترشکن وارد میشم...شکر خدای متعال
Germany
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
انشالله تلگرام درايران به طور کامل جمع آوری شود
پیام رسان های داخلی خیلی بهتر است
Germany
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایشالا خودت جمع بشی
Iran (Islamic Republic of)
بهمن رضایی
۰۹:۵۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
این چه جور فیلترینگی هست که تلگرام طلایی و تلگرام پلاس خیلی راحت و بدون فیلترشکن باسرعت بالا هنوز مورد استفاده هست
Germany
علی
۱۸:۱۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام طلایی و تلگرام پلاس و... نسخه های اصلی تلگرام نیستند و صرفا نسخه های جانبی و نوشته شده توسط افراد ثالث هستند... دقیقا مثل برخی از پیام رسان های داخلی که اینهمه تبلیغ داره میشه اینجا و جاهای دیگه که این پیام رسان ها هم اکثرا از تلگرام الگوبرداری کردند... پس تلگرام به توان n تا پیام رسان میتونه تولید و پخش بشه...
آخرین اخبار