یادداشتی از جلال چراغپور

شانس صعود پرسپولیس به مرحله بعد لیگ قهرمانان بسیار بالاست

تیم فوتبال پرسپولیس در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی در حالی برابر الجزیره امارات شکست خورد که شانس بالایی برای صعود دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرخپوشان پایتخت در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الجزیره امارات شکست خوردند.

جلال چراغپور کارشناس فوتبال این بازی را تحلیل کرده است که از نظر خواهیم گذراند.

تیم فوتبال پرسپولیس در اولین بازی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الجزیره امارات قرار گرفت. 2 تیم  در روند کلی ونحوه  بازی درون زمین  تشابه ساختاری در نوع حملات داشتند. حتی در مواردی پرسپولیس در این بازی برتر بود زیرا بازی  ترکیبی را در کناره های راست زمین به خوبی اجرا می کرد و توانسته بود شکاف بزرگی در قسمت چپ الجزیره ایجاد کند.

اما آنچه که پرسپولیس را از بهتر بازی کردن در این بازی دور نگه داشته بود باز شدن بیش از اندازه در زمین و زیاد تر شدن حرکات انفرادی بازیکنان بود. این مسئله باعث شده بود که پرسپولیس نتوانست تیم الجزیره امارات را غافلگیر کند. هر چند گلی که علیپور به ثمر رساند به طور شخصی دفاع حریف را غافلگیر کرد اما سرخپوشان پایتخت به صورت تیمی نتوانستند تیم الجزیره را غافلگیر کنند. البته تفاوت آشکاری بین غافلگیری فردی و تیمی وجود دارد و از آن طرف گل های الجزیره همزمان با اشتباهات فردی پرسپولیس و غافلگیری تیمی رخ داد.

پرسینگ به مثابه یک تیغ 2 لبه است که اگر میانه زمین از فشار بر حریف جا بماند مجبور به خطا کردن می شود در آن صورت اتفاق گل سوم هم در تهران رخ می دهد. فاصله 2 دفاع وسط پرسپولیس در دریافت گل دوم به صورتی بود که مهاجم حریف  با یک ضربه به توپ هم خودش و هم توپ از این شکاف عبور کردند. به طور معمول این شکاف را هافبک دفاعی قبل از ورود توپ به این شکاف بایدپوشش بدهد که به آن " دفاع ذون" می گویند.

البته پرسپولیس در این پست از اول فصل در لیگ برتر هم مشکل داشت و زمانی که ربیع خواه بازی می کرد دفاع ذون تشکیل می شد اما کمال کامیابی نیا   به این دفاع توجهی ندارد. نوع دیگر شکاف، بیرون بازی کردن دروازه بان است که به عنوان یک دفاع پوششی و مکمل عمل می کند که البته بیرانوند چنین دروازه بانی نیست و اقدامش برای این عمل دیر هنگام است و همانند گل سوم الجزیره نتوانست برای دفع توپ به بیرون بیاید.

به نظر می رسد پرسپولیس برای بازی برگشت باید چند نکته را توجه کند.

1-خطاهای بیش از حد در فواصل زیر 23 متر برای پرسپولیس خطرناک است حتی اگر حسینی هم در دفاع حضور داشته باشد.

2- در زمان خطا کردن در فاصله زیاد بهتر است خط میانی پرسپولیس با سرعت بیشتری قبل از حمله حریف به زمین خود برگردد . همچنین لزومی ندارد که خط میانی  برای دفع همه توپها  در محوطه جریمه حضور داشته باشد.

در مجموع امیدوارم پرسپولیس در تهران از تیم الجزیره امارات که حرفی برای گفتن نداشت عبور کند و به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. 

انتهای پیام/ 

علل شکست پرسپولیس برابر الجزیره امارات از زبان چراغپور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۱۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تو همونی هستی که پارسال گفتی به راحتی الهلال می بره 6 تا رفت و برگشت گل خورد . امیدوار شدم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۱۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
پرسپولیس با این دو گل سه امتیاز گرفت و با حداقل امتیاز به مرحله بعد صعود میکنه!!!!!
آخرین اخبار