رحیمی‌انارکی در جمع خبرنگاران:

بیشترین افزایش قیمت مسکن در منطقه 5 تهران است/ درخواستی برای افزایش تسهیلات به شورای پول و اعتبار نداده‌ایم

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بیشترین افزایش قیمت مسکن در منطقه 5 تهران است و ما هنوز درخواستی برای تسهیلات 200 میلیون تومانی به شورای پول و اعتبار نداده‌ایم.

بیشترین افزایش قیمت مسکن در منطقه 5 تهران است/ درخواستی برای افزایش تسهیلات به شورای پول و اعتبار نداده‌ایمبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن در جمع خبرنگاران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره تسهیلات 200 میلیون تومانی خرید مسکن و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، اظهار کرد: بارها اعلام شده افزایش سقف تسهیلات مرتب رصد می‌شود و هر زمان که زمینه آن فراهم شود، اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های فراوانی برای افزایش تسهیلات وجود دارد، گفت: باید در تصمیمات و بررسی‌ها اقدامات کارشناسی لحاظ شود تا میزان اقساط در استطاعت گیرندگان تسهیلات قرار گیرد. صرفا بالا رفتن سقف تسهیلات مهم نیست، بلکه باید میزان اقساط از توان خانواده‌ها خارج نشود.

وی گفت: هنوز درخواستی به شورای پول و اعتبار برای افزایش میزان پول و تسهیلات نداده‌ایم و هرگاه بررسی‌ها نشان داد که این میزان تسهیلات مشکلی در بازار ایجاد نمی‌کند، درخواست را به بانک مرکزی ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به سوال دیگری درباره آثار و تبعات میزان تسهیلات در بازار مسکن، گفت: بالا رفتن سقف تسهیلات شاید خوب باشد، اما آثاری که در حوزه و عرضه مسکن می‌گذارد بسیار مهم است و ما در این خصوص پیش زمینه‌هایی را نیاز داریم.

جهش قیمتی در بافت‌های فرسوده نخواهیم داشت

مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد: آمارهای بانک مرکزی تهران نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد خرید واحد‌های مسکونی در واحد‌های متراژ متوسط و کمتر از 400 میلیون تومان صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: 30 درصد پروانه‌های ساختمانی در کشور به واحد‌های کمتر از 80 متر اختصاص دارد و این موضوع موجب افزایش قیمت در این واحد‌ها شده است.

رحیمی‌انارکی اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که میزان پروانه‌های ساختمانی با میزان تقاضا همخوانی ندارد و موجب افزایش قیمت در این بازار شده است.

مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد: سیاست‌کاری که امسال بانک مسکن و بانک مرکزی در نظر گرفته است ایجاد همخوانی بین تقاضا و تولید واحد‌های مسکونی بویژه در بخش بافت‌های فرسوده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت در بافت‌های فرسوده جهشی نیست، گفت: هم‌اکنون بیشترین افزایش قیمت در منطقه 5 تهران است به طوری که طی آمارهای ارائه شده میزان افزایش قیمت در این منطقه 30 تا 40 درصد است.

رحیمی‌انارکی اظهار کرد:کاهش نرخ سود تسهیلات، زمینه‌ساز افزایش میزان تقاضا است، به همین منظور باید سیاست‌های اعتباری هوشمندانه را در پیش بگیریم.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه مصوب‌هایی را برای انبوه‌سازان درنظر گرفته‌ایم، گفت: واحد‌های مسکونی که شرایط خاصی را رعایت کنند اوراق حذف می‌شود و تخفیف‌هایی را برای نرخ‌های سود در نظر خواهیم گرفت.

وی با تأکید بر اینکه انبوه‌سازان در صورتی که در ساخت واحد‌های خود از فناوری‌های نوین استفاده کنند ابزارهای تشویقی شامل حال آنها خواهد شد،  تصریح کرد: چنین ابزارهای تشویقی موجب افزایش ساخت واحد‌های استاندارد می‌شود.

رحیمی‌انارکی با بیان اینکه میزان سود تسهیلات در بافت‌های فرسوده نهایی شده است، گفت: در ارتباط با سایر تسهیلات، نرخ سود همچنان 17 درصد است و با توجه به اتفاقات رخ داده در سال گذشته اگر قیمت تمام شده منابع افزایش یابد، نرخ‌ آن را تغییر خواهیم داد.

مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد: هم‌اکنون در هیچ یک از شعبه‌های بانک مسکن هزینه‌ اضافی دریافت نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار