تاکید معاون رئیس‌جمهور:

استفاده از طرح های دانش‌بنیان برای تحقق رشد 8 درصدی

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر استفاده از طرح های دانش‌بنیان برای تحقق رشد 8 درصدی گفت : اگر نتوانیم از دانش‌بنیان بودن طرح‌ها استفاده کنیم این رشد هم اتفاق نمی‌افتد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه افتتاح پارک علم و فناوری ابوریحان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی امروز، گزارشی از استان اصفهان، مقایسه عملکردی آن نسبت به سال گذشته و برنامه‌های پیشنهادی برای سال جاری مطرح شد.

وی با بیان این که هدف اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دنبال کردن یک رشد مستمر است، افزود: این رشد تنها با سرمایه‌گذاری محقق نمی‌شود و بخش مهم این است که رویکردهایی که برای رهبر معظم انقلاب مهم است مانند دانش‌بنیان بودن اقتصاد و درون‌زا و برون‌نگر بودن آن و تکیه بر پشتوانه مردمی و عدالتی نیز در نظر گرفته شود.

به گفته معاون رئیس‌جمهور باید دید چقدر از این رویکردها که با آن می‌توان به رشد 8 درصدی رسید استفاده کرد چراکه محدودیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داریم و اگر نتوانیم از دانش‌بنیان بودن طرح‌ها استفاده کنیم رشد 8 درصدی هم اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره استقرار بخش عمده شرکت‌های دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، خاطرنشان کرد: محصولات و خروجی این شرکت‌ها باعث می‌شود نیاز کشور به خارج قطع شود و این محیط می‌تواند شرکت‌ها و واحدهای دانش بنیانی را در خود رشد دهد که مکمل آن صنعت و کارخانه‌ها هستند.

نوبخت اذعان داشت: صنعت اگر بتواند از خروجی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند محصول باکیفیت‌تر و ارزان‌تری را روانه بازار خواهد کرد که قابل رقابت با کالاهای خارجی است؛ اگر کالاهای داخلی از دانش و فناوری برخوردار باشند و رقابت کنند و اگر کالا از خارج و به هر نحو قانونی یا قاچاق وارد شود، قدرت رقابت با کالای ایرانی نخواهد داشت.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص برنامه دولت از شرکت‌های دانش بنیان اضافه کرد: با انگیزه سامان بخشی به بازار ارز، یک الگویی اجرا کردیم که هر کسی خواهان وارد کردن محصولی است باید از طریق ثبت سفارش اقدام کند و از مزایای ارز 4 هزار 200 تومانی استفاده کند.

نوبخت با بیان این که سیاست دولت در زمینه واردات به نحوی است که به حمایت از کالای داخلی منجر می‌شود، یادآور شد: کالاهای داخلی هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، در سال 97 بیش از یک میلیون و 33 هزار شغل باید ایجاد شود و چیزی حدود 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال منابع پیش‌بینی شده است.

وی در پایان ابراز داشت: اصفهان باید سهم خود را از منابع اخذ کند، استاندار اصفهان نیز بر اساس نظام و سامانی که تدارک دیده است از این منابع استفاده کند، هر شرکت دانش بنیان بر اساس ایده و نیازی که دارد می‌تواند از این منابع استفاده کنند، کالای ایرانی را نباید صرفا محصول دید و هر تلاشی که نخبگان اصفهانی در این شهرک انجام داده اند به عنوان کالای ایرانی شناسایی می‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار