رئیس انجمن ژنتیک ایران:

هول و ولایی که «تراریخته» در دل مردم انداخته است/ تراریخته‌ها برای سلامتی خطری ندارند

تولایی گفت: کلمه «تراریخته» نگرانی در دل مردم ایجاد کرده است اما باید دانست که این محصولات هیچ خطری سلامتی ندارد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران در آستانه برگزاری سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران با بیان اینکه محصولات تراریخته برای اقتصاد و سلامت مردم کشور مفید است، بیان کرد: بشر هزاران سال است که در حوزه کشاورزی تلاش می‌کند به محصولات با کیفیت دست پیدا کند و روش اصلاح نژاد از جمله روش‌های بشر برای تولید این گونه محصولات بوده است.

وی با تاکید براینکه اصلاح نژاد فرآورده‌های کشاورزی در برهه‌ای از زمان به صورت کلاسیک و در برهه دیگر به صورت هسته‌ای انجام می‌شد، افزود: هر سلول گیاهی دارای 30 هزار ژن است که تعدادی از ژن ها عامل ویژگی‌های ظاهری و مابقی عامل ویژگی‌های رشد، نمو و غیره است که امروزه بشر با ترکیب ژن‌های مطلوب چند گیاه تلاش می‌کند به محصول مورد نظر دست پیدا کند، برای مثال یک گیاه بنفشه دارای گل‌های قرمز است اما گیاه بنفشه دیگر دارای گل‌های سفید است که بشر برای تولید گیاه بنفشه با گل‌های دارای رنگ‌های ترکیبی، ژن‌های تولید رنگ را از این گیاهان جدا و سپس بعد از ترکیب بنفشه چند رنگ را تولید می‌کند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه به جداسازی ژن و انتقال آن به محصول جدید ترانس ژنیک گفته می‌شود، بیان کرد: این مساله در فرهنگستان به محصول تراریخته ترجمه شده است، کلمه «تراریخته» نگرانی‌ها را در دل مردم ایجاد کرده است به گونه‌ای که برخی با شنیدن آن تصور می‌کنند محصول دستکاری ژنتیکی شده و مصرف آن عوارضی را برای سلامتی به همراه دارد.

رئیس سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران افزود: در محصولات تراریخته صرفا ژن‌های عامل برای تولید محصول باکیفیت جداسازی می‌شود و هیچ گونه دستکاری در خاصیت و کاهش کیفیت آن انجام نمی‌شود، هم‌چنین افراد باید بدانند برای تولید یک محصول تراریخته وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی نظارت های لازم را انجام می دهند تا یک محصول با بازدهی بالا و با کیفیت مطلوب به دست مردم برسد.

تولید برنج خوش عطر و طعم با مهندسی ژنتیک

رئیس سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران در ادامه با بیان اینکه عمده تعدادی از کشورهای پیشرفته در زمینه تولید محصولات تراریخته فعال شده اند، خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بررسی های انجام شده مصرف محصولات تراریخته نه تنها برای سلامت مردم مضر نیست بلکه موجب می شود انسان محصولات با کیفیت تر مصرف کند، برای مثال برنج هایی در کشور وجود دارد که عطر و طمع مناسب و مطبوعی دارد اما راندمان تولید محصول بالایی ندارند.

وی افزود: برنج هایی نیز موجود است که عطر و طمعی ندارد اما راندمان تولید بالا به ازای هر هکتارکشت در مزرعه دارد اما با فرایندهای مهندسی ژنتیک ، امکان تلفیق ژنهای موثر در عطرو طعم مراکز ژن عامل عطر و بو را از برنج اول و افزودن آن به برنج گونه پرمحصول وجود داشته و ماحصل آن دستیابی به گونه برنج معطر پربازده خواهد بود.

تولید برنج تراریخته راهکاری برای حل مشکل کم آبی کشور

تولایی تولید محصولات تراریخته را مقرون به صرفه دانست و گفت: برای مثال اساسا برنج هایی که در کشور ما تولید می شوند دارای ریشه سطحی هستند و به همین خاطر بصورت غرقابی کشت می شوند و همین مسئله در شرایط کم آبی و خشکسالی کشور یک مانع اساسی برای تولید است.

وی ادامه داد: با روش مهندسی ژنتیک در کشورمان، نوعی برنج تراریخته‌ بدست آمده است که در آن با تلفیق ژن از گیاه دارای ریشه عمقی، گیاه برنجی بدست آمده است که بی نیاز از کشت غرقابی بوده و با آب بسیار کمتری قابل کشت است و ریشه آن در خارج از خاک قرار دارد و کشاورز باید برای کشت بهتر همواره ریشه را درون آب قرار دهد که این امر منابع آبی کشور را تهدید می کند، اکنون برخی مراکز ژن کیفیت مطلوب را از این نوع برنج برداشت و نوع برنج دیگری که درون خاک رشد می کند اما محصول کیفیت مطلوب ندارد در حالی که می توان  ترکیب یک محصول باکیفیت را درون خاک بدون نیاز به آب فراوان تولید می کند.

بازار 80 درصدی محصولات تراریخته در  اقتصاد کشاورزی جهان

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه محصولات تراریخته در بازار اقتصاد کشاورزی جهان سهم 80 درصدی دارد، افزود: متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل نام تراریخته از مصرف این نوع محصولات امتناع می کنند و با تولید آن مخالف هستند در حالی بسیاری از محصولات وابسته به کشاورزی که وارد می شوند تراریخته است.

رئیس سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران در پایان با تاکید براینکه هرکدام از محصولات تراریخته که مراحل ارزیابی و تایید درمراجع رسمی کشور در ذیل قانون ایمنی زیستی را طی کنند قطعا سلامت انسان را به خطر نمی اندازد، گفت: هیچ گونه دستکاری ژنتیکی یا تغییر ژنتیکی در این محصولات انجام نمی شود.

لازم به ذکر است، سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران 23 تا 25 اردیبهشت ماه جاری در سالن اجلاس سران با حضور استادان و اندیشمندان داخلی و 30 مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا، سوئیس، روسیه ، هند و میهمانانی از کشورهای همسایه و منطقه برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر تراریخته خطر ندارد چرا برنامه مناظره که مربوط به تراریخته بود در صدا و سیما کنسل شد
Iran (Islamic Republic of)
irajeshaghi
۱۵:۰۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم با این که می گویند محصولات تراریخته مضر است ولی برای خودشان وقتی مهمان ندارند از این نوع محصولات می گیرند ولی وقتی محصولات تراریخته هم گران شده مردم در فشار اقتصادی بیشتر قرار می گیرند.
آخرین اخبار