در همایش پیشگیری از سرطان روده بزرگ مطرح شد:

۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌های کشور ارثی است / غربالگری سرطان نیازمند حمایت خیرین سلامت و سازمان‌های مردم نهاد

۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌های کشور ارثی است / غربالگری سرطان نیازمند حمایت خیرین سلامت و سازمان‌های مردم نهادعضو هیأت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی انستیتو سرطان با اشاره به نقش مهم غربالگری و هزینه بالای اجرای این کار حمایت خیرین سلامت را در این زمینه خواستار شد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیرکوهی متخصص ژنتیک در همایش پیشگیری از سرطان روده بزرگ اظهار کرد: سرطان روده بزرگ جزو سرطان‌های شایع و قابل پیشگیری بوده و نقش ژنتیک در این بیماری نشان داده که همانند سایر سرطان‌ها 5 تا 10 درصد سرطان‌ها ژنتیکی است.

وی افزود: در بدن ما سیستم‌هایی وجود دارد که تغییرات ژنتیکی را ترمیم می‌کند و اگر این سیستم دستخوش تغییرات شود و نتواند ترمیم را انجام دهد فرد درگیر سرطان می‌شود و امروزه با علم ژنتیک می‌توانیم ژن‌هایی که کار ترمیم را به درستی انجام نمی‌دهند شناسایی کنیم.

شیرکوهی اظهار کرد: تا چند سال آینده فکر سرطان را هم نخواهیم داشت چون مراحل پیشرفته و پزشکی فرد محور نوع داروی بیمار را مشخص می‌کند و با شناسایی ژن و مقابله با بیمار را آغاز می کند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته طب شخصی آغاز شده است و ایران هم گام‌هایی را در این عرصه برداشته است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتوکنسر غربالگری را گام اساسی در افراد با سابقه فامیلی سرطان‌ها دانست و افزود: افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند در جهش‌های ژنی مشخص می‌شود و با توجه به صفات ارثی خانواده‌ها این افراد باید غربالگری شوند.

وی اظهار کرد: سابقه فامیلی موضوعی مهم در ابتلا به سرطان‌ها است و این سابقه نشان می‌دهد سیستم ترمیم ژنی جهش دارد و احتمال ابتلا به سرطان بیشتر خواهد شد که از طریق آزمایشات ژنتیکی سیستم ترمیم بررسی می‌شود و مطالعات نشان داده افراد با سابقه فامیلی تا 90 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را خواهند داشت.

شیرکوهی مراجعات سالیانه به پزشک متخصص، کولونوسکوپی را از اقدامات تشخیصی سرطان روده بزرگ عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در آزمایشگاه‌ها روش‌هایی داریم که لقاح ژن را بررسی کرده و ژن حاوی جهش را ارزیابی می کند و از طریق IVF اصلاح ژن را انجام داده و ژن سالم را به مادر انتقال می‌دهیم و در این عرصه شانس ابتلا به فرزند سالم افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتوکنسر اظهار کرد: بررسی نواقص ژنتیکی سندروم ژنتیک و ابتلا به سرطان موضوعی اساسی است و غربالگری برای افراد که سابقه فامیلی سرطان را دارند امری ضروری است که امروزه غربالگری در کشور انجام می‌شود اما هزینه‌ها مشکل اصلی غربالگری‌ها است که امید داریم با کمک خیرین سلامت و سازمان‌های مردم نهاد شاهد کاهش هزینه‌ها باشیم.

وی افزود: امروزه ژنتیک در تشخیص، انتخاب نوع دارو و مداخلات نوع سلولی نقش‌آفرینی می کند که در این عرصه غربالگری حرف اول را می‌زند و امیدواریم با حمایت متولیان سلامت و خیرین سلامت نه تنها افراد در معرض سرطان بلکه افراد سالم نیز غربالگری را انجام دهند تا افراد در مواجه با سرطان با مداخله زودهنگام شاهد تسریع روند درمان و کاهش عوارض ناشی از سرطان باشند.

سطح سواد سلامت در حوزه سرطان جای کار دارد

کاظم زنده‌دل رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان گفت: سرطان انتهای زندگی نیست و موضوع سواد سلامت و سبک زندگی از موضوعاتی است که در جامعه باید روی آن کار کنیم تا شاهد کاهش آمار بیماری‌ها باشیم.

وی  اظهار کرد: اقدامات وزارت بهداشت و طرح تحول در حوزه درمان سلامت خوب بوده است و متولی درمان سرطان در کشور شناخته شده است و مردم در اقصی نقاط جامعه با آگاهی از موارد سبک زندگی می‌‌توانند سلامت خود را تضمین کنندهمچنین در مواجه با سرطان نیز می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

زنده‌دل گفت: سطح سواد سلامت جامعه در حوزه سرطان متغیر است و گروه‌های مختلف در مکان‌های مختلف سواد سلامت متغیری دارند اما آنچه مهم است ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است که باید متولیان  و سفیران سلامت آن را دنبال کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتوکنسر اظهار کرد: موضوع پیشگیری بهتر از درمان است تنها یک شعار نیست و در سرطان روده بزرگ نیز افراد با شناخت عوامل خطر می توانند آمار بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند.

وی در ادامه تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف دخانیات، سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان و بیماری‌های زمینه‌ای را برخی از عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ دانست و افزود: از آنجا که سرطان‌ها با آگاهی از سبک زندگی سلامت محور قابل پیشگیری هستند در گام اول باید آگاه‌سازی جامعه در عرصه پیشگیری باشد و در صورت مواجه با سرطان می‌توان در گام‌های ابتدایی در روند درمان قرار گرفت و از عوارض آن کم کرد.

زنده‌دل موضوع آگاه سازی جامعه و سواد سلامت را رکن اساسی ارتقای سلامت و کاهش آمار سرطان‌های گوناگون و به ویژه سرطان‌های روده بزرگ دانست و افزود: با ارتقای سطح سواد سلامت می‌توان شاهد کاهش بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن بود.

درمان سرطان نباید جزیره‌ای باشد

آراسب احمدیان رئیس مؤسسه محک در همایش پیشگیری از سرطان روده بزرگ گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته ظرفیت جدی و جدیدی با برنامه ریزی وزارت بهداشت، اداره سرطان وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد ایجاد شده که این حرکت‌های ملی و بین‌المللی فراتر از ظرفیت‌های مردم نهاد است و با نگاهی به وزارت بهداشت شبکه ملی تشکل‌های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان گام‌های خوبی را در جهت ارتقای کیفیت برنامه پیشگیری و کنترل سرطان برداشته‌اند.

وی اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در گذشته مجموعه‌ای از هدف‌ها را جدگانه دنبال می‌کردند اما امروزه تجمیع هدف‌های سلامت محور ظرفیت جدیدی را ایجاد کرده که می توان شاهد نگاه راهبردی در کنترل سرطان بود.

احمدیان اظهار کرد: فرایند جامع و یکپارچه کنترل سرطان با انطباق راهبرد‌های ملی و جهانی ظرفیت‌های خوبی را پیش روی کشور ایجاد می کند امیدواریم با اقدامات مشترک شاهد ارتقای سلامت در کشور باشیم.

انتهای پیام /

برچسب ها: سرطان ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار