عصاره:

اجرایی کردن نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی در کشور/ رویش بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در ایران

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری گفت: نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی از جمله برنامه‌ای است که باید سرمایه گذاری مدونی در این خصوص انجام شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد حسن عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری ظهر امروز شنبه در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره ملی گیاهان دارویی در شیراز اظهار کرد: نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی از جمله برنامه‌های پیش رو برای استفاده درست از این ظرفیت در کشور است که در این راستا باید سرمایه گذاری مدون و درستی صورت گیرد.

 محمد حسن عصاره گفت: برای تحقق نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی حمایت همه جانبه نهادهای متولی برای تخصیص اعتبارات ویژه دستگاهی به منظور پیشبرد برنامه عملیاتی الزامی است.

وی با بیان اینکه میزان تنوع گونه‌های گیاهی کشور ۲ تا ۳ برابر قاره اروپا است، تصریح کرد: بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در ایران رویش دارند.

وی اضافه کرد: افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از میان این ۸ هزار گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی و همچنین هزار و ۷۳۰ گونه آن‌ها نیز به عنوان گیاهان بومی ایران شناخته شده اند.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید سرمایه گذاری لازم برای گسترش صنایع در عصاره و اسانس انجام شود، افزود: خدمات طب ایرانی به طور شبکه‌ای در مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت، سلامتکده‌ها و داروخانه‌های طبیعی فراگیر شود.

وی با اشاره به اینکه این توسعه و رشد باید با توجه به وضعیت آب کشور انجام شود، گفت: برنامه ریزی دقیق باید برای اصلاح نوع مصرف آب نیز در نظر گرفته شود.

محمد حسن عصاره بیان کرد: طرح اصلاح الگوی کشت در این خصوص بسیار تاثیرگذار است چرا که توسعه گیاهان دارویی به راحتی می‌تواند جایگزین کشت‌های پرمصرف شود.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت معدن و تجارت، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و امورخارجه، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد در بحث نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی مکلف به فعالیت شدند.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه از داشته های خود به درستی و با ارزش افزوده مناسب استفاده نمی کنیم، ادامه داد: باید با ایجاد زیر ساخت های مناسب فرصت های مناسبی برای جذب سرمایه گذار در این عرصه فراهم شود.

عصاره ادامه داد: آمارها نشان می دهد که ۹۳ درصد زعفران جهان در ایران کشت می شود و سود صادراتی ایران کمتر از ۴۵۰ میلیون دلار است در حالی که گردش مالی این محصول و فرآورده های آن در جهان چند میلیارد دلار است و از طرفی در بحث گل محمدی که اسانس آن از گران ترین اسانس های گیاهی است و هر لیتر آن ۱۸ هزار دلار فروخته می شود شاهد انجام فعالیت های موثر نیستیم.

انتهای پیام/ن

صحبت های دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار