الاخبار لبنان: پیروزی ماهاتیر محمد در انتخابات پارلمانی مالزی، شکستی دیگر برای عربستان و امارات

الاخبار در مطلبی نوشت عربستان هنوز از شوک انتخابات پارلمانی لبنان خارج نشده بود که انتخابات مالزی برگزار شد و بر ناکامی‌های سیاسی ریاض و متحدانش افزود.

الاخبار لبنان: پیروزی ماهاتیر محمد در انتخابات پارلمانی مالزی، شکستی دیگر برای عربستان و اماراتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار در یادداشتی درباره نتایج انتخابات مالزی نوشت: ماهاتیر محمد از دروازه انتخابات پارلمانی به قدرت در کوالالامپور بازگشت. قدرت گرفتن «معمار خیزش مالزی» پیامد‌هایی در منطقه به ویژه در ابوظبی و ریاض خواهد داشت؛ چرا که حاکمان عربستان و امارات با حمایت مالی سخاوتمندانه تلاش کردند نجیب عبدالرزاق را که هم پیمان آنان است در قدرت نگه دارند. ولی عبدالرزاق در برابر رقیبش که با سیاست‌های عربستان سعودی به ویژه در جنگ یمن مخالف است شکست خورد.

عربستان هنوز از شوک انتخابات پارلمانی لبنان خارج نشده بود که انتخابات مالزی برگزار شد و بر ناکامی‌های سیاسی ریاض و متحدانش در قاره آسیا افزود. ماهاتیر محمد پس از ۱۵ سال غیبت از صحنه سیاست رسما به این صحنه بازگشت تا ائتلاف «امید» که او رهبر آن است ۱۱۲ کرسی از ۲۲۲ کرسی پارلمان را به دست آورد و امکان تشکیل دولت را داشته باشد. ائتلاف حاکم به ریاست نجیب عبدالرزاق که هم پیمان ریاض است ۷۹ کرسی به دست آورد؛ در حالی که در پارلمان قبلی ۱۳۳ کرسی داشت. به عبارتی ائتلاف حاکم ۵۴ کرسی خود را در این انتخابات از دست داد.

علاوه بر هدایای عربستان به ویژه برای عبدالرزاق و میلیارد‌ها دلار قراردادی که کوالالامپور با ریاض در زمان سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، به مالزی در فوریه ۲۰۱۷ امضا کرد، «دیپلماسی چک‌های عربستان» نتوانست عبدالرزاق را در قدرت نگه دارد.

نشانه‌های ­حمایت مالی نامحدود عربستان از عبدالرزاق در آوریل ۲۰۱۶ مشخص شد. چرا که رسانه‌های مالزی از هدیه مخفیانه عربستان به نخست وزیر مالزی پرده برداشتند که طی چند حواله بین ماه مارس ۲۰۱۳ و آوریل همان سال، پیش از انتخاباتی که پنجم مه همان سال برگزار شد، ارسال شده بود. این هدیه مالی از حساب شخصی عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان، و خزانه دولت عربستان پرداخت شد و بعدا مشخص شد این هدایای عظیم با هدف کمک به پیروزی عبدالرزاق در انتخابات سال ۲۰۱۳ تقدیم شده بود.

دادستان کل مالزی، نخست وزیر را تبرئه کرد. این رسوایی در کنار رکود اقتصادی مالزی و پیامد‌های تبرئه شدن نخست وزیر، موجب نارضایتی در بین مردم مالزی شد و پرسش‌هایی درباره نیات خاندان پادشاهی سعودی ایجاد کرد.

در امارات نیز نام عبدالرزاق به پول‌هایی گره خورد که شرکت سرمایه گذاری نفتی دولتی ابوظبی به صندوق تأمین مالی دولتی مالزی (ام دی بی ۱) واریز کرده بود. در سال ۲۰۰۵ این شرکت موافقت کرد یک میلیارد دلار نقد به صندوق توسعه مالزی کمک کند و سه و نیم میلیارد دلار بدهی این کشور را در مقابل برخی دارایی‌های مالزی، خرید و بعدا گفته شد این پول به حساب عبدالرزاق حواله شده است. 

حمایت مالی و سیاسی عربستان و امارات از عبدالرزاق، این گمان را به وجود آورده است که او ابزاری بود که ریاض و ابوظبی از طریق او تلاش می‌کردند کنترل تصمیم گیری‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی کوالالامپور را به دست بگیرند؛ ولی این حمایت‌ها نتواست مانع بازگشت ماهاتیر محمد به صحنه سیاسی پس از ۱۵ سال غیبت شود. این بازگشت در درون خود حاوی خشم مردم از متحدان ریاض بود که در حضور گسترده مردم در انتخابات تجلی یافت. به رغم تلاش‌های عبدالرزاق برای کاهش میزان مشارکت مردمی از بیم حمایت گسترده مردم از ماهاتیر محمد، بیش از هفتاد درصد واجدین شرایط در رای گیری شرکت کردند.

ماهاتیر محمد دو سال پیش به عنوان مخالف نجیب عبدالرزاق به صحنه سیاست بازگشت و از حزب حاکم «امنو» استعفا کرد. او گفت شرم آور است عضو حزبی باشد که از فساد در کشور حمایت می‌کند. وی اعلام کرد در برابر سیاست‌های عبدالرزاق خواهد ایستاد.

شکست عربستان و امارات در مالزی فقط در به قدرت نرسیدن متحد آن‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه فردی به قدرت رسیده است که با سیاست‌های آنان مخالف است. ماهاتیر محمد به شدت با تجاوز عربستان به یمن مخالف بود و در ماه اکتبر گذشته از حاکمان سعودی خواست به بیگناهان در یمن رحم کنند. وی افزود هر مسلمانی با دیدن آنچه در یمن می‌گذرد احساس شرم می‌کند. او جنگ در یمن را جنگ وحشیانه علیه ملت یمن توصیف کرد و به این ترتیب راه را به روی هر تلاش عربستان برای شرکت دادن مالزی در تجاوز بست.

پیش از آن نیز ماهاتیر محمد در مصاحبه با «فری مالزیا تودی» در ژوئیه ۲۰۱۶ گفته بود عربستان شریک مناسبی برای مالزی برای تقویت میانه روی در جهان اسلام یا مبارزه با تروریسم نیست. این سخن او پاسخ به پرسشی درباره تصمیم دولت عبدالرزاق برای واگذاری قطعه زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در منطقه پوتراجایا که مقر نخست وزیری در آنجاست برای برپایی «مرکز صلح بین المللی ملک سلمان» بود.

علاوه بر این، ماهاتیر محمد در مسئله قدس و اقدام دونالد ترامپ برای به رسمیت شناخته قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نیز موضع گیری کرد. او در جمع معترضان به تصمیم ترامپ که مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور تجمع کرده بودند ترامپ را فردی شرور توصیف کرد که باید به هر شکل با او مقابله کرد. او از همه کشور‌های اسلامی خواست روابط با رژیم صهیونیستی را قطع کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: انتخابات ، عربستان ، یمن ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار