در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اروپایی‌ها برجام را برای خود دستاوردی بزرگ می‌دانند/ خروج آمریکا از برجام، ماشین دیپلماسی این کشور را از کار انداخت

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع مذاکرات ایران و تضمین‌های اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مذاکرات ایران و تضمین‌های اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 22 اردیبهشت ماه بود که با حضور علیرضا شیخ‌عطار سفیر اسبق ایران در آلمان و ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا  برگزار شد.

علیرضا شیخ‌عطار سفیر اسبق ایران در آلمان در ابتدای برنامه اظهار کرد: اروپایی‌ها برجام را برای خود موفقیت بزرگ می‌دانند، چرا که از زمان تشکیل اروپا این اتحادیه نتوانسته در زمینه‌های سیاسی موفقیت چندانی کرد کسب کند، لذا تنها توفیق آن‌ها برجام بوده است.

وی افزود: اروپا موفق شد که در برجام برای خود سهمی بگیرد، البته اگرچه پس از برجام اروپا آنطور که باید عمل نکرد، اما متن برجام دارای ضعف‌هایی بود که آمریکا می توانست از آن مصادره به مطلوب کند.

شیخ عطار تصریح کرد: تمام قرارداد برجام مبتنی بر این بود که ایران به حق غنی‌سازی صلح‌آمیز دست یابد و تحریم‌ها برداشته شده و اقتصاد ایران رشد کند، البته در مبحث اقتصادی، اروپایی‌ها با ایران کار نمی‌کردند و می‌گفتند که بانک‌های ما خصوصی هستند، اما اگر اراده سیاسی وجود داشت بانک‌های کشور‌های اروپایی با ایران کار می‌کردند، نه اینکه بخواهند با آمریکا همکاری کنند.

سفیر اسبق ایران در آلمان بیان کرد: اروپا به لحاظ تاریخی و فرهنگی در مجموعه غرب قرار دارد و ارزش‌هایی مانند سکولاریسم بر آن‌ها حاکم است، لذا دلیلی ندارد که آن‌ها خود را از آمریکا جدا بدانند.

خروج آمریکا از برجام، ماشین دیپلماسی آمریکا را از کار انداخت

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا در ادامه برنامه با اشاره به خروج یکطرفه آمریکا از برجام اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام که از آن تحت عنوان خروج سخت یاد می شود، ماشین دیپلماسی آمریکا را از کار انداخت و اکنون شرایطی در اروپا پدید آمده که بر پروژه اتحادیه اروپا تاثیر منفی می گذارد.

وی افزود: خروج آمریکا شرایط دشواری را پیش روی اروپا قرار داده که می تواند برای ما فرصت خوبی تلقی شود، لذا اگرچه مجموعه غرب یک پارادایم است، اما کشور‌های این مجموعه بر سر منافع اختلاف دارند.

ظهره‌وند تصریح کرد: بزرگترین دستاورد اتحادیه اروپا برجام است که برای آن‌ها اعتبار تلقی می شود و موگرینی در اظهارات خود گفته که برجام کلید امنیت اروپا و منطقه است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: در اتحادیه اروپا بحران‌هایی مانند کوزوو و بوسنی وجود داشته و اروپا به دلیل تعارض منافع نتوانسته در این مسائل دستاوردی داشته باشد.

وی ادامه داد: اروپا امروز در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد و باید بتواند خود را به آمریکا نشان دهد.

ظهره‌وند تاکید کرد: اروپایی ها بر سر این مسئله که جمهوری اسلامی ایران برای آنها تهدید تلقی می شود همسو هستند ،اما در نحوه برخورد با ایران اتفاق نظر ندارند.

اروپا برخورد نرم با ایران را در دستور کار خود قرار داده است

سفیر ایران در ایتالیا تصریح کرد: اروپا مدعیست که ایران را بهتر از آمریکا می شناسد، بنابراین برخورد نرم را در دستور کار خود قرار می دهد ، مکرون علیرغم آن که از برجام حمایت می کند، اما در سه حوزه دیگر با ترامپ هم عقیده است.

شیخ عطار ادامه داد: اروپا معتقد است که به دلیل تاریخ و تعاملی نزدیک و ۴هزار ساله ایران را به خوبی می شناسد و احساس می کند هر اتفاقی در منطقه رخ دهد آنها در خط مقدم قرار دارند.

وی اذعان کرد: آنها به دلیل شناخت خود مدعی هستند که نمی توان به شیوه ترامپ با ایران برخورد کرد و اوباما نیز در این مسئله با اتحادیه اروپا همسو بود.

سفیر ایران در آلمان گفت: ترامپ منابع اطلاعاتی اشتباهی دارد و از افراد پول بگیری مانند بولتون استفاده می کند، اروپا از بعد جنگ جهانی دوم خود را مدیون آمریکا می داند و سیاست اصلی اروپایی ها همواره مبتنی بر این بوده که با آمریکا در نیفتند.

شیخ عطار افزود: اکنون اتفاق های مهمی در اروپا رخ داده که شامل برجام و تغییر نسل می شود؛ اکنون نسل جدید این قاره فکر متفاوتی نسبت به دهه پنجاهی ها دارند و نسل جدید سیاستمداران اروپا می گویند که چرا باید عروسک دست آموز آمریکا باشیم؟

اروپا فهمیده که باید در سیاست های خود تجدید نظر کند

وی بیان کرد: وزرای کشورهای اروپایی نیز به این امر اذعان دارند و جریان فاشیست به همین دلیل این روزها در اروپا رواج بسیاری پیدا کرده است. معتقدم علیرغم یکسان بودن پکیج غرب، اتفاقات جدیدی در اروپا رخ داده و آنها فهمیده اند که باید در سیاست های خود تجدید نظر کنند، لذا اکنون پیش برد شرایط به ما بستگی دارد و باید با شناخت جلو برویم.

شیخ عطار گفت: اکنون اروپایی ها در موضع خود ژست سیاسی ندارند، چرا که احساس می کنند تحقیر شده اند.

ظهره‌وند ادامه داد: اروپا امروز با چالش های ژئوپولتیک مواجه است، امروز اروپایی ها به دلیل نزدیکی غرب آسیا و شمال آفریقا با مسائلی مانند پناه جویان، تروریسم و رکود اقتصادی مواجه هستند و اولاند و سارکوزی روسای جمهور قبلی فرانسه نیز به دلیل مشکلات اقتصادی تک دوره ای شدند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: اروپایی ها اکنون درک بیشتری نسبت به آسیا پیدا کرده اند و دغدغه زیادی نسبت به غرب آسیا دارند، چرا که با بحرانی به نام پناه جویان مواجه شدند و باید بتوانند در غرب آسیا ایفای نقش کنند.

آمریکا با خروج از برجام راه خود را از اروپا جدا کرد

وی تصریح کرد: اکنون اروپایی ها نیازمند آلترناتیوی مانند ایران هستند و آمریکا با خروج از برجام راه خود را از اروپا جدا کرد، چرا که ترامپ با اطهارات خود مبنی بر این که برجام ننگ آور ترین قرار داد است به سران اروپا اهانت کرد.

علیرضا شیخ عطار سفیر اسبق ایران در آلمان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آرایش قدرت دنیا در حال تغییر است گفت: سه کشور اروپایی باید خواسته های ما را به روشنی تامین کنند، لذا اجازه هیچگونه تفسیر نباید داشته باشند.

وی با اشاره به هنر بهره گیری از تحولات اجتماعی در اروپا اظهار کرد: اکنون در دوره گذار قرار داریم ، به طوری که آرایش قدرت در دنیا رو به تغییر و تحول است.

سفیر اسبق ایران در آلمان با بیان اینکه بدترین دوره تحریم در سال ۲۰۱۳ بود که در آن زمان ۲،۶ دهم میلیارد یورو صادرات آلمان به ایران بود ادامه داد: دعوا بر سر تحریم های فراسرزمینی است، کشورهای اروپا با ما مسئله ای ندارند، بلکه آنها نگران تحریم‌های ثانویه آمریکا هستند.

وی با اشاره به اینکه باید بحث تئوریک درستی با اروپا صورت بگیرد، عنوان کرد: اروپا باید بداند اگر شرایط ما را با صراحت نپذيرد در آن‌صورت بازی باخت ، برد به نفع ما خواهد بود.

  اروپا باید اعلام کند که تمامی تحریم‌های شورای امنیت از طرف اتحادیه اروپا لغو می شود

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در ایتالیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برای اروپا زمان بسیار مهم است، اگر بازه زمانی را باز نگه داریم گیر می افتیم، افزود: شورای اروپا رسماً باید اعلام کند که تمامی تحریم‌های شورای امنیت از طرف اتحادیه اروپا لغو می شود.

وی با بیان اینکه روح إن پی تی امروز در برجام است، گفت: باید در تضمین ها توازن بین تعهدات و مطالبات صورت بگیرد.

ظهره‌وند با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی می توانند قوانینی را در شورای اروپا وضع کنند که قوانین برون‌مرزی ایالت متحده آمریکا بر روی این بخش موثر نباشد، گفت: سه کشور اروپایی می توانند مسیر پولی، مالی و بانکی را برای ما مبتنی بر یورو طراحی کنند و شورای اروپا پشت این ماجرا بیاید.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه شرایط اتحادیه اروپا دشوار است، گفت: اتاق بازرگانی ایتالیا کنفدراسیون صنایع بسیار قوی دارد، به طوری که چینی ها بسیار هوشمندانه در رابطه با این کنفدراسیون عمل کردند، اگر در شرایط فعلی بمانیم وضعیت به نفع اروپا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Romania
nama
۱۲:۵۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام وتشکر از انعکاس خلاصه محتوای گفتگوی خبری شبکه دو
سوالم این است که چرا برنامه ای که با حضور دکتر ابراهیم متقی در چند شب گذشته در مورد خروج امریکا از برجام بود را منتشر نکردید ؟؟!!!!
لطفا انتشار دهید با تشکر
آخرین اخبار