وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

در برخی مناطق که موبایل 4G است مردم یک سال در نوبت تلفن ثابت می‌مانند/ استراتژی توسعه ارتباطات روستایی در حال تغییر است

در برخی مناطق که موبایل 4G است مردم یک سال در نوبت تلفن ثابت می‌مانند/ استراتژی توسعه ارتباطات روستایی در حال تغییر است


آذری جهرمی با اشاره به ضرورت یکپارچه سازی شبکه مخابرات جهت ارایه کیفیت یکپارچه، گفت: منابع فرکانسی در کشور محدود است، بنابراین هیچ چیز نمی تواند جای شبکه ثابت را بگیرد.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز صبح دوشنبه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مرکز نهری مخابرات، مرکز عملیات شبکه شرکت مخابرات ایران را با حضور سبحانی فر رییس کمیته ICT مجلس و باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس افتتاح کرد.

مرکز عملیات شبکه (NOC) مکانی تخصصی متمرکز است که مدیران و متخصصان شبکه از طریق آن یک یا چندین شبکه را مدیریت، کنترل و پایش می کنند. در واقع نگهداشت بهینه عملکرد شبکه، سرویس و کانال های ارتباطی وظیفه کلی این مرکز است.

محمدجواد آذری جهرمی در آیین افتتاح این مرکز با بیان اینکه دنیا با سرعت بسیار زیادی رشد کرده است و‌به صورت پیوسته نیاز مردم نیز توسعه پیدا کرده است، گفت: در برهه ای از زمان اقتضائات ایجاب می‌کرد که به صورت استانی اقدامات صورت گیرد اما امروز پیشرفت ها مفاهیم سابق را بی معنا کرده است.وی با اشاره به ساختار شرکت مخابرات ایران در حوزه ارایه خدمات داده در ۳۱ استان کشور، افزود: هم اکنون نیاز به سرمایه گذاری ها و صرف هزینه های جداگانه وجود دارد، در حالیکه با یک کیفیت غیر یکپارچه مواجه هستیم.

آذری جهرمی مشکلات موجود در شبکه شرکت مخابرات را مشکلات شبکه ارتباطی کشور دانست و اظهار کرد: اگرچه شبکه مادر مخابراتی به شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت گفته می شود اما وزن شبکه شرکت مخابرات از آن کمتر نیست چراکه کل شرکت های FCP که خدمات ADSL ارایه می دهند و شبکه علمی کشور و سازمان های دولتی و‌خصوصی از شبکه شرکت مخابرات ایران استفاده می کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه درآمد شرکت مخابرات ایران در حوزه ثابت علیرغم نرخ پایین مکالمه، رشد داشته است، اظهار کرد: از طرفی شرکت مخابرات ایران خصوصی شده و‌هرچند درخواست داشتیم که برای دوره ای تغذیه سود صورت نگیرد اما سهامداران از سود خود نمی گذرند که البته دلایل منطقی نیز دارند.

جهرمی راهکار خروج از این شرایط را همچون دیگر‌ کشورها افزایش بهره وری دانست و خاطرنشان کرد: در مناطق جدید توسعه یافته و مسکن های مهر شهروندان زیادی هستند که در انتظار تلفن ثابت هستند درحالیکه در همان مناطق نسل چهارم تلفن همراه وجود دارد و به جای کشیدن سیم مسی می توانیم از ظرفیت شبکه 4G استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه به طور متوسط در شبکه مخابرات شاخص pocket latency ۳ درصد و Jitter چهار میلی ثانیه است، گفت: ارزش مرکز عملیات شبکه مخابرات این است که با اتصال به شبکه مرکز تماس این شرکت پیگیری مشکلات کاربران، روند اجرایی پیدا می کند.

وی یکپارچه سازی شبکه را با یکپارچه سازی مخابرات و همراه اول را جداگانه دانست و افزود: انشااله روند یکپارچه سازی شبکه مخابرات انجام شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه در هفت ماه گذشته تنها ۳۵ درصد روستاهای کشور دارای ارتباطات بودند که با اقدامات انجام شده این مقدار به ۵۵ درصد رسیده است، اظهار کرد: در توسعه مناطق روستایی استراتژی خود را عوض‌کردیم و با استفاده از ظرفیت شرکت مخابرات و اپراتورها کار را پیش می بریم.

وی با اشاره به اینکه با توسعه‌ ویدیو هیچ چیز نمی تواند جای شبکه ثابت را بگیرد، تصریح کرد: منابع فرکانسی محدود است و‌هرچه شبکه همراه را توسعه دهیم اما با محدودیت مواجه می شویم بنابراین باید نسبت به توسعه شبکه ثابت اقدام کرد.

دوشنبه صبح آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مرکز نهری مخابرات، مرکز عملیات شبکه شرکت مخابرات ایران را با حضور سبحانی فر رییس کمیته ICT مجلس و باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس افتتاح کرد.

مرکز عملیات شبکه (NOC) مکانی تخصصی متمرکز است که مدیران و متخصصان شبکه از طریق آن یک یا چندین شبکه را مدیریت، کنترل و پایش می کنند. در واقع نگهداشت بهینه عملکرد شبکه، سرویس و کانال های ارتباطی وظیفه کلی این مرکز است.

سید مجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در مراسم افتتاح این مرکز، گفت: براساس دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه داریم که در سال 97، 2 میلیون پورت مشترک جدید داشته باشیم که این رقم شامل شرکت مخابرات و FCPها می‌شود.

وی تصریح کرد: درسال جاری 1520 میلیارد ریال در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری می كنیم.

صدری با اشاره به راه اندازی مرکز عملیات شرکت مخابرات ایران، گفت: با راه‌اندازی این مرکز، نظارت یکپارچه بر تمامی عناصر شبکه، پایش کیفیت در لایه‌های مختلف، کنترل عملکرد و پایداری شبکه و ارایه گزارش‌های مدیریتی ممکن شد و این مرکز قطعا کارایی زیادی در بهبود کیفیت خدمات دارد.

بر اساس همین گزارش و در ادامه این مراسم، رمضانعلی سبحانی‌فر رییس کمیته ارتباطات مجلس با بیان اینکه امروز دیگر بحث صوت و مکالمه درآمدزا نیست، تاکید کرد: امروز باید به سمت ارزش افزوده چه در بخش ثابت و چه همراه برویم و اگر از این فرصت استفاده نکنیم دیگران از این فرصت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این بخش همچنان عقب هستیم، افزود: عده‌ای خارج از مخابرات از درآمدهای ارزش افزوده منتفع می‌شوند و آن وقت می‌گوییم چرا درآمد مخابرات کفاف مخارجش را نمی‌دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
چه عجب فهمیدن باس برن سراغ وای فای