قاچاق کالا عامل نابودی تولید ملی

قاچاق کالا یکی از مهم ترین عواملی است که صدمات فراوانی بر پیکر اقتصاد ملی کشور وارد کرده و به بزرگ ترین رقیب تولید تبدیل شده است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ قاچاق، پدیده شوم ومخربی است که صدمات فراوانی بر پیکر اقتصاد ملی کشور وارد کرده و فعالیت اقتصاد رسمی، برنامه ها و سیاست های کشور را تحت الشعاع قرار داده و دچار اختلال کرده است.

 با توجه به اینکه   موضوع قاچاق کالا از سال های دور اقتصاد کشور را  گریبان گیر خود کرده، با تشدید مسائل و مشکلات گسترده بویژه ضربه به تولید داخلی و ایجاد اشتغال برای نیروی کار فعال به خصوص اقشار تحصیل کرده، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

بر این اساس در سال‌های اخیر همواره موضوع قاچاق کالا و راهکارهای مقابله با آن از جمله مهم ترین چالش های اقتصادی در برنامه اصلی اقتصاد کشور مطرح و در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، چرا که، امروزه مشخص شده ، تا زمانی که سودآوری قاچاق کالا بیشتر از تولید و عرضه محصولات تولید داخل است، صرف مبارزه فیزیکی با محصولات قاچاق موجب بهبود این مشکل نمی گردد.

قاچاق، پدیده شوم ومخربی

مبارزه با قاچاق کالا گامی مؤثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

انصاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی  خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ گفت:  پدیده قاچاق یکی از معضلات امروزه جامعه است، چرا که تعطیلی کارخانجات تولیدی، ضربه زدن به اقتصاد داخلی و رشد و رونق اقتصادی کشورهای بیگانه از تأثیرات زیانبار پدیده قاچاق است.

وی افزود خراسان جنوبی از ظرفیت های بسیاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است که با توجه به حضور و همکاری با گمرکات در استان، باید بتوانیم در این عرصه گام های مؤثری برداریم.

انصاری، در زمینه عملکرد سازمان تعزیرات استان  در حوزه قاچاق  گفت : طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ بر دو هزار و ۹۳۹ پرونده وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شد که از این تعداد تاکنون دو هزار و ۹۷۲ مورد مختومه اعلام شده است.

وی با اشاره به تشکیل یک هزار و ۱۰۰ پرونده در بخش قاچاق کالا و ارز، بیان کرد: بیشترین کالای قاچاق شده در این مدت مربوط به البسه با ۴۳۱ پرونده بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی همچنین مباشرت در قاچاق کالا، عرضه کالای قاچاق، حمل و نقل کالای قاچاق، حمل و نقل، نگهداری و عرضه کالای قاچاق و مشارکت در قاچاق را از جمله پرتکرارترین تخلفات وارده در این بخش عنوان کرد.

انصاری  با بیان اینکه  در سال گذشته در بخش کالا و خدمات یک هزار و ۳۰۰ پرونده  تشکیل شده است، اظهار کرد: بیشترین تخلفات این حوزه نیز مربوط به عدم درج قیمت با ۷۱۵ پرونده، گرانفروشی با ۱۹۷ پرونده و عدم ارائه فاکتور خرید با ۱۷۸ پرونده بوده است.

قاچاق کالا عامل نابودی تولید ملی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی همچنین عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، عرضه و تحویل کالای غیربهداشتی با علم به غیر بهداشتی بودن آن، عدم رعایت مقررات بهداشت محیطی را از جمله بیشترین تخلفات در بخش بهداشت و درمان  عنوان کرد و افزود: در سال گذشته  بالغ بر ۵۳۹ پرونده در این بخش وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان به ورود۲ هزار و ۴۰۵ پرونده به شعب اجرای احکام استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۰ مورد مختومه شده که برخی از آن ها مربوط به سال ۹۵ بوده است.

انصاری ادامه داد: از این تعداد یک هزار و ۲۴۶ مورد در بخش کالا و خدمات، ۸۰۱ مورد مربوط به قاچاق و ۳۴۷ مورد نیز مربوط به بخش های بهداشت بوده است.

به گفته وی، در مجموع  ۴۵ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریا ل از جریمه های تعیین شده برای این پرونده ها وصول شده است.

قاچاق، پدیده شوم ومخربی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی در ادامه گفت : باید توجه داشت که تداوم اقدامات ناکارآمد در مبارزه فیزیکی با قاچاق کالا و عدم توجه به اصلاح سیاست های کلان اقتصادی، برای کاهش هزینه تولید و عرضه محصولات تولید داخلی منجر به خسارات بیشتر در ابعاد مختلف به اقتصاد کشور می شود.

 انصاری اظهار کرد: برای مبارزه قاطع با حجم گسترده محصولات قاچاق وارداتی، باید ابتدا فضا و بستر زنجیره تامین و عرضه محصولات مختلف در جهت اولویت با تولید و عرضه محصولات تولید کشور به جای محصولات وارداتی برنامه ریزی و سیاست گذاری گردد.

بدین ترتیب از یک طرف دولت با برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان اقتصادی کشور به شکل صحیح و کاربردی به دنبال حمایت از تولید داخل باشد و از طرف دیگر سایر دستگاه های اجرایی هم برای با برنامه ای منسجم و راهبردی در تحقق مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید داخل همت نمایند.

گزارش از طیبه اکبرآبادی 

انتهای پیام/ط آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار