وزیر بهداشت:

ایران رتبه ۱۵ دنیا در سلول درمانی را دارد/ خودخواهی و خودشیفتگی بلای جمهوری اسلامی شده است

قاضی زاده هاشمی گفت: امروز رتبه ۱۵ جهان در صنعت سلول درمانی منطقه را داریم.

ایران رتبه ۱۵ دنیا در سلول درمانی دارد/خودباوری و خودشیفتگی بلای جمهوری اسلامی شده است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی منطقه غرب آسیا که با حضور معاون اول رئیس جمهور در حال برگزاری است، بیان کرد: امروز یکی از دستاوردهای مجموعه خدمت‌گزار ستاد فرمان اجرایی امام به دست معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد؛ این مجموعه در نوع خود در کشور و در منطقه بی‌نظیر است و مربوط به حوزه علمی پزشکی می‌شود که نیم قرن در دنیا سابقه دارد و نخستین اقدامات در ایران به قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی فعالیت در این حوزه بسیار ناچیز بود و در دهه هفتاد با حضور افرادی چون دکتر کاظمی آشتیانی در جهاد دانشگاهی و با تاسیس پژوهشگاه رویان گام‌های بزرگی برداشته شد و دانشگاه‌ها به دنبال آن کار در این حوزه را آغاز کرده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه امروز رتبه 15 جهانی در سلول درمانی را داریم، بیان کرد: البته باید توجه داشت برخی دستاوردهای علمی ایران در کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل مذهبی و قانونی ثبت نمی‌شود اما ما در منطقه رتبه نخست و در دنیا 15 هستیم.

هاشمی با اشاره به استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها و سرطان، گفت: بدن انسان از 16 سلول بنیادی شروع به تشکیل شدن می‌کند و با این سلول‌ها می‌توان بیماری‌های صعب‌العلاج، سرطان‌ها به ویژه سرطان خون را درمان کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: درمان سرطان با دارو، اشعه و روش‌های مدرنی چون سلول انجام می‌شود؛‌ درمان سرطان خون با سلول یکی از روش‌هایی است که بیش از ربع قرن سابقه دارد؛ با راه‌اندازی این کارخانه می‌توان درمان‌ها را با دقت و کیفیت بهتری پیش برد.

تخلفاتی در حوزه سلول درمانی داشتیم

هاشمی با اشاره به برخی تخلفات در استفاده از سلول‌های بنیادی و سلول درمانی، گفت: متاسفانه در این حوزه شاهد برخی رفتارهای نادرست بودیم؛  از جمله تهیه سلول و تزریق آن به روش غیر علمی و غیر قانونی و بدون مطالعه انجام می‌شد که به دنبال آن شاهد اتفاقاتی 15 سال پیش بودیم که در رسانه‌ها این موضوع تبلیغ شد و مردم بسیاری به دلیل تبلیغات سوء درمان بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی به زحمت افتادند و دانشمندان دچار تردید شدند.

هاشمی گفت: امیدواریم معاونت درمان ظرف یک ماه آینده ضوابط مراکز درمان سل‌تراپی را تعیین کند تا استانداردها در تمام نقاط کشور اعمال شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تخلفاتی در حوزه سلول‌های بنیادی و سلول درمانی وجود دارد که کم هم نیست، گفت:‌ بخشی از این تخلفات از چشم ما پنهان است، امیدوارم با همکاری بخش بالینی و علوم پایه در این مجموعه بتوانیم از این دانش در مسیر درست استفاده کنیم و سلول‌های بنیادی در مسیر درست خود قرار گیرد.

ورود کارخانه های تولید سلول به بخش بالینی سم است

وی ادامه داد: خوشبختانه روحیه ستاد فرمان اجرایی امام استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه مراکز دانشگاهی است؛ ستاد اجرایی فرمان امام می‌تواند از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و شیراز استفاده کند؛ البته باید اعتماد بخش بالینی نیز جذب شود زیرا باید آن‌ها در استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها رغبت نشان دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ورود کارخانه تولید سلول به  بخش بالینی و  تولید کننده سلول‌های انسانی سم است، افزود: با راه‌اندازی این کارخانه علاوه بر ژن تراپی و سل تراپی می‌توان در پزشکی پیشرفت کرد.

وی بیان کرد: دو هفته پیش مقام معظم رهبری در حضور مهمانانی از منطقه و جهان تاکید داشتند که ما برای پیشرفت به علم و وحدت نیاز داریم که مهم‌ترین نیاز جوامع اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی است نمی‌شود دیگران را موعضه کنیم و خود کم بهره باشیم.

هیچ ملت در دعوا رشد نمی کند

هاشمی تصریح کرد:‌ در علم و توسعه علمی به ساختمان و مرکز نیاز نداریم بلکه نیاز ما به دانش، ایمان و همت افراد علاقه‌مند به کشور عزیزمان است که از این افراد در کشور کم نداریم؛  مهم بستری است تا  این افراد شناسایی و استعدادهای آن‌ها شکوفا شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ ملتی در دعوا رشد نکرده است، گفت:‌ در تردید و یأس هیچ خانواده و کشوری رشد نکرده‌اند و اکنون کشور ما بیش از هر زمانی به آرامش نیاز دارد و این آرامش در گرو همدلی و وحدت به دست می‌آید.

 از دستگاه دیپلماسی حمایت نمی شود

هاشمی گفت: به عنوان یک ایرانی مایه تأسف است که در رسانه‌ها برخی افراد اثرگذار، گروه‌ها و جریانات سیاسی در هفته اخیر اظهاراتی را بیان کردند؛ ما وقتی یک ورزشکار را می‌خواهیم به یک میدان بین‌المللی اعزام کنیم آن را با دعا بدرقه می‌کنیم اما اکنون حمایت خوبی از دستگاه دیپلماسی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی هستیم که دیپلمات‌های ما که بارها از زبان مقام معظم رهبری در مورد دینداری، خیانت، وفاداری و انقلابی بودن آن‌ها شنیده‌ایم بیش از گذشته نیاز به حمایت و روحیه دارند.

وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ باید بر عملکرد خود مراقبت کنیم زیرا کوچک‌ترین خطاها در تاریخ به پای ما ثبت خواهد شد اگر جمهوری اسلامی را دوست داریم و به یکپارچگی وطن وفادار هستیم و می‌خواهیم مسیر شهدای انقلاب اسلامی که انقلاب اسلامی است کم نقص ادامه پیدا کند باید در دو مسیر وحدت که حاصل آن آرامش است و علم و توسعه علمی کشور که نتیجه آن خودباوری حضور ملی و ثروت آفرینی است حرکت کنیم که این دو مسیر در سه دهه اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری و پیش از آن رهبر فقیر انقلاب بوده است.

هاشمی با بیان اینکه ستاد فرمان اجرایی امام خوشبختانه وحدت و توسعه ملی را وصف‌العین خود قرار داده است، گفت: برای ستاد فرمان اجرایی امام، علما را تشویق می‌کند و برایش فرقی نمی‌کند که دانشمندان از کدام نهله هستند و به دلیل حمایت از توسعه علمی و حرکت در مسیر وحدت صمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم.

کمک بنیادبرکت به حوزه سلامت کشور

هاشمی ادامه داد: در 5 سال گذشته ستاد فرمان اجرایی امام در حوزه سلامت فراتر از برادری به ما کمک کردند و هر دو گرفتار شدیم به کمک ما آمدند همچنین اعلام کردند که در حوزه بهداشت و درمان و دارو آمادگی دارند تا مراکز خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، گفت: امیدوارم خودخواهی و خودشیفتگی که بلای جمهوری اسلامی شده است در ماه رمضان از بین بروند؛ ما همیشه می‌خواهیم دیده شویم و حرفی پشت تربیون بزنیم و توجه دیگران را به خود جلب کنیم، امیدوارم در این ماه رمضان این بلاهای نفسانی سوزانده و گرفتاری‌های ما برطرف شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید این مسئله مورد بررسی قرار بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتي آمار وحشتناك سكته رو نميتونين كنترل كنين و مردم دارن قتل عام ميشن اين چيزا به چه درد ميخوره
آخرین اخبار