اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دانشگاهیان از املای درست کلمات ناتوان هستند

شاعر کشورمان گفت:در حال حاضر کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند از نگارش انشای معمولی و املای درست کلمات ناتوان هستند.

رضا اسماعیلی شاعر در گفتگو با خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص راهکارهای پاسداشت زبان فارسی اظهار کرد: ما برای پاسداشت زبان فارسی و آموزش آن باید از خشت اول شروع کنیم.

وی با بیان اینکه کودک از زمانی که پا به دبستان می گذارد باید اولین خشت را برای او درست بگذاریم و در دبیرستان و دانشگاه این موضوع ادامه پیدا کند،افزود: در حال حاضر کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند از نگارش انشای معمولی و املای درست کلمات ناتوان هستند.

 اسماعیلی با بیان اینکه نظام آموزشی ما در زمینه آموزش زبان فارسی کامل نیست، افزود: پازل آموزش زبان فارسی پله ، پله تکمیل می شود.

وی افزود:اگر آموزش زبان فارسی را از ابتدا تا انتها کامل بچینیم فرد می تواند دانش زبان فارسی را کامل داشته باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه کشور باید روی دروسی مثل زبان فارسی تاکید بیشتری داشته باشد و این درس یک درس تفننی یا تشریفاتی نباشد، ادامه داد:زنگ انشا در مدارس زنگ بی خاصیتی است و در آن وقت کشی می شود.

شاعر کشورمان با بیان اینکه آموزگار، زبان فارسی را با تساهل و تسامح به دانش آموز یاد می دهد، گفت:متاسفانه معلم فیزیک و شیمی زبان فارسی را درس می دهد و این کلاس را اداره می کند و آن ارزشی را که باید برای آموزش زبان فارسی قائل باشیم،نیستیم از این رو وقتی یک دانش آموز فارغ التحصیل می شود از نگارش نامه اداری ناتوان است و یا اینکه نمی تواند متن و نثرهای ادبی را بخواند.

اسماعیلی گفت:اولین راهکار برای پاسداشت زبان فارسی اصلاح نظام آموزشی است که البته خانواده هم سهم فراوانی در این امر دارد.

این شاعر با اشاره به اینکه اگر خانواده ها تلاش کنند و فرزند خود را از زمان کودکی با زبان فارسی آشنا کنند در پاسداشت زبان فارسی سهیم خواهند بود، بیان کرد:نباید فرزندمان را با تفنن و سرگرمی بزرگ کنیم بلکه باید آنگونه که برای کودک لذت بخش باشد با او حروف الفبا را کار کنیم یا کتاب های مناسب فرزندمان را برای آنها  بازخوانی کنیم.

اسماعیلی ادامه داد:وقتی فرزندمان به دبیرستان رسید باید متون قابل تامل تر و نثرهای ادبی کهن در دسترس فرزندمان باشد و گاهی با هم این متون را مطالعه کنیم چرا که این آموزش از طریق خانواده هم می تواند در پاسداشت زبان فارسی موثر باشد.

این شاعر با بیان اینکه باید در گفتارهایمان در خانه دقت کنیم چراکه هم اکنون فرهنگ کوچه بازاری در جامعه گسترش زیادی پیدا کرده است، گفت:نسل امروز ما کلمات بی هویت و بی شناسنامه یا با بار منفی را در گفتار روزانه اش به کارمی برد و آن ادبیات فاخر و ارزشمند به یک زبان کوچه بازاری تنزل پیدا کرده است.

تاثیر مهم صدا و سیما در آموزش زبان فارسی

اسماعیلی با تاکید بر اینکه  ما باید به عنوان خانواده شیوه درست صحبت کردن را به فرزندانمان آموزش بدهیم، گفت: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی تاثیر زیادی در آموزش زبان فارسی دارد و باید برنامه هایی را در زمینه آموزش زبان فارسی تهیه کند که سابقه آموزشی دارد و برای عموم مردم هم قابل فهم است.

و ی گفت: گاهی باید برنامه هایی در صدا و سیما تولید شود که در آن متن های کهن زبان فارسی بازخوانی شود تا گوش جامعه با این متون کهن و شعرها آشنا شود و نحوه درست خوانی این متون را فرابگیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه کارهای خوب و مثبتی تا امروز در زمینه آموزش زبان فارسی در صدا و سیما انجام شده است اما این اقدامات کافی نیست، ادامه داد:اگر مطبوعات و رسانه های گروهی در نثرهای مطبوعاتی خود به اصول و قواعد ادبی پایبند باشند می توانند به جامعه آموزش بدهند اما دقت زیادی در نثرهای مطبوعاتی خود نمی کنند تا یک اثر متوازن،متعادل و مطابق با زبان دستوری را در جامعه منتشر کنند.

وی گفت: اگر نثرهای مهم را در مطبوعات خود استفاده کنیم و مخاطبان از آن استفاده کنند می توانیم در زبان فارسی به جایگاهی که شایستگی آن را دارد دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: شاعر ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.