در نشست خبری بازسازی موزه هنرهای معاصر مطرح شد؛

افزایش ظرفیت گنجایش آثار موزه هنرهای معاصر به 4 هزار اثر/ مرمت در شهریورماه به پایان می رسد

موزه هنرهای معاصر تهران در حال حاضر گنجایش 600 الی 1000 اثر دارد که پس از بازسازی ظرفیت آن به 4 هزار اثر هم می رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر در نشست خبری تشریح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران اظهار کرد: پس از سالها که نوید تجهیز موزه را داده بودیم بالاخره امسال بودجه تجهیز را دریافت کردیم و برخی از نیازهای مهم موزه از جمله نور، تهویه و رطوبت ساختمان رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه گنجایش موزه نیز افزایش خواهد یافت، ادامه داد: در حال حاضر موزه گنجایش 600 الی 1000 اثر دارد که ظرفیت آن پس از بازسازی به  4 هزار اثر هم می رسد.

مجید ملانوروزی در ادامه مراسم بابیان اینکه موزه هنرهای معاصر تهران یکی از 10 موزه مهم در جهان است،افزود: یکی از نگرانی هایی که در بازسازی ساختمان ها وجود دارد تغییر طرح و ساختار معماری آن است اما در این بازسازی معماری و طراحی موزه تهران تغییر نخواهد کرد.

مدیر کل هنرهای تجسمی با بیان اینکه چند سال پیش کف پوش های موزه تعویض شد، گفت:در دهه 80  مرمت هایی در سقف آن انجام شد، با این حال به یک مرمت اساسی نیاز داشت که پس از نامه نگاری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع امسال عملی شد.

وی ادامه داد: عده ای بر این نظر بودند که گنجینه موزه هنرهای معاصر باید به جای دیگر منتقل شود اما همکاران ما در مدیریت مجموعه با این اقدام مخالفت کردند و 2 گالری را برای نگهداری از آثار تجهیز کردند تا اثری گم نشود و یا مورد استفاده قرار نگیرد.

ملانوروزی درخصوص گروه مرمت کار موزه بیان کرد: پس از بررسی عملکرد 10 شرکتی که کاندید مرمت کاران موزه بودند بالاخره یک شرکت انتخاب شد. قرار است شورایی هم در نظر گرفته شود که بر عملیات بازسازی نظارت کند و 3 گروه مستند ساز هم در طول مرمت از طرف دفتر هنرهای تجسمی و شرکت طرف قرارداد، کار تهیه گزارش و مستندات تصویری را انجام خواهند داد و اهالی رسانه هم می توانند از تمامی مراحل مرمت گزارش تهیه کنند.

مسعود معمار رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت ارشاد در ادامه  گفت: موزه نیاوران، تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر بناهایی هستند که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارند.

وی گفت:از این 3 بنا بازدید شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تخریب این ساختمان ها انجام شده است.

معمار با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر تهران در این 40 سال یا بازسازی نشده و یا بازسازی های آن عجولانه و بدون کارشناسی بوده است، ادامه داد: سعی می کنیم که بازسازی به صورت حرفه ای انجام شود البته از سال 93 سیستم برودتی، برق اضطراری، سینما تک و یک سری از کمبودها بررسی و رفع شده است.

رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت ارشاد ضمن اشاره به تخصیص بودجه 6 میلیاردی به بازسازی موزه ادامه داد: امسال توانستیم بودجه مناسبی را دریافت کنیم. گروه مرمت کار مورد اعتماد انتخاب شدند و کار را آغاز کردند.

اتمام عملیات مرمت موزه هنرهای معاصر تا پایان شهریور ماه

معمار گفت:این عملیات شهریورماه به پایان می رسد و در این مدت از معاونت هنری می خواهیم که ما را در بعد هنری این عملیات یاری کنند.

احمد طالبی نژاد مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر در ادامه بیان کرد: موزه هنرهای معاصر یک بنا با سابقه ای بیش از 40 سال است. باید این بنا را بشناسیم و براساس آن شناخت تصمیم بگیریم.

وی بابیان اینکه یکی از مهمترین اقدامها پاک کردن چیزهایی است که بر در و دیوار چسبیده است، ادامه داد: مکان هایی هستند که رطوبت دارند اما خیلی جدی نیست. برای آغاز باید سقف این بنا را برداریم تا به ورق های مسی برسیم و گنجینه موزه هم نیاز به ساماندهی دارد.

مشاور طرح بازسازی موزه ضمن اشاره به افزایش گنجایش موزه بیان کرد: مسئله مهم دیگر افزایش گنجینه موزه  در حدی است که ممکن باشد.

افزایش 50 درصدی گنجایش موزه پس از بازسازی

وی بابیان اینکه بیش از ظرفیت ساختمان نمی توانیم کار کنیم، ادامه داد: در برآوردی که شده است 50 درصد گنجایش موزه افزایش می یابد و تمام آثار با سیستم های پیشرفته مراقبت خواهند شد.

در ادامه ملانوروزی در پاسخ به اینکه آیا برای مرمت و بازسازی با کامران دیبا طراح اصلی موزه هم مشورت شده است یا خیر گفت: من بارها با آقای دیبا صحبت کرده ام. دغدغه های ایشان را درباره کف پوش و آرم و ساختار موزه می دانم.

وی افزود:با او صحبت شده است و در طول عملیات هم اگر لازم باشد از او راهنمایی خواهیم گرفت.

ملانوروزی همچنین درباره ورود سازمان میراث فرهنگی به بحث مرمت موزه گفت: بررسی وضعیت موزه ها از مواردی است که طبق قانون به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است. اما همانطور که می دانید کار سازمان با آثاری است که قدمت بیش از 100 سال دارند. در صورتیکه این موزه موزه ای معاصر است.

مدیر کل هنرهای تجسمی افزود: قرار است جلسه ای  با انجمن های تجسمی برگزار کنیم و نظرات و پیشنهادات 7 انجمن را نیز جویا شویم.

لازم به ذکر است؛ مجری طرح این عملیات محسن عقابی متخصص بازسازی آثار دکومو ایران است.

دکومو بناهای معاصر نامیده می شوند که  بازسازی موزه شهید بهشتی از جمله سوابق کاری اوست.

لازم به ذکر است؛ مرمت موزه هنرهای معاصر تهران از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

مرمت موزه هنرهای معاصر چه زمانی پایان می یابد؟

برچسب ها: میراث فرهنگی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار