۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان لرستانی خریداری می‌شود

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان لرستان خریداری شود که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  حجت بیرانوند، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: سال گذشته گندم خریداری شده از کشاورزان استان ۳۷۱ هزار تن بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به ۴۰۰ هزار تن افزایش یابد.

وی از پیش‌بینی‌ها برای افزایش خرید کلزا در سال جاری خبر داد و افزود: سال گذشته ۲۲ هزار و ۶۰۰ تن گندم و ۱۵۰ تن کلزا از طریق مراکز خرید از کشاورزان شهرستان پل‌دختر خریداری شد.

بیرانوند خاطرنشان کرد: امسال نرخ خرید تضمینی گندم در مراکز خرید استان هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال و کلزا ۲۸ هزار و ۶۶۰ ریال خواهد بود که احتمال تغییر قیمت در آینده وجود دارد.

وی افزود: ۴۵ مرکز در مناطق مختلف آماده خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان لرستان هستند که از این میزان پنج مرکز خرید در شهرستان پل‌دختر فعالیت می‌کنند.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: تغییراتی که امسال در رابطه با خرید نسبت به سال گذشته در استان وجود دارد این است که جدول خرید روند پاک‌تری پیدا کرده و از افت ۱۰ مفید به هشت و پنج غیرمفید خریداری می‌شود یعنی شرکت غله موظف است گندم با افت مفید هشت درصد و افت غیرمفید پنج درصد خریداری کند.

وی افزود: این شرکت در رابطه با سن‌زدایی تا چهار درصد موظف به خرید است و تا ۲ درصد بر اساس قیمت مصوب ۱۳ هزار ریال پرداخت می‌شود.

بیرانوند خاطرنشان کرد: گندم بالای ۲ درصد سن زده تا ۴ درصد به ازای هر کیلوگرم ۲۵۰ ریال از قیمت مصوب کسر و اگر این میزان ۴ درصد شود به ازای هر کیلو ۵۰۰ ریال کسر می‌شود.

وی افزود: گندم سن زده بالای چهار درصد نیز در مراکز جداگانه خریدار می‌شود، اما به ازای هر درصد ۱۰۰ ریال مازاد بر ۲۵۰ ریال به منابع کاهش قیمت تمام شده اضافه می‌شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان این که امسال واسطه‌ها از چرخه خرید گندم حذف می‌شوند افزود: اطلاعات تمام کشاورزان استان در سامانه جامع طبقه‌بندی ثبت شده و بر اساس آن گندم از آن‌ها خریداری می‌شود.

وی افزود: سیستم خرید گندم امسال بر اساس الزامات الکترونیکی صورت می‌گیرد و سیستم برای کشاورزی باز می‌شود که اطلاعات وی از قبل در سامانه جامع ثبت شده باشد.

بیرانوند خاطرنشان کرد: چنانچه کشاورزان مشکلی در این رابطه دارند به مراکز خدمات کشاورزی مناطق خود مراجعه کنند تا قبل از خرید اطلاعات آن‌ها در سیستم جامع ثبت شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر اطلاعات کشاورزان میزان برآورد تولیدی نیز در سیستم جامع ثبت شده تا از طریق اطلاعات پیش از خرید از سوءاستفاده واسطه‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: در سال جاری با هماهنگی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان عوامل تشخیص و تطبیق، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات بر عملیات خرید نظارت می‌کنند.

وی افزود: امسال عوامل افت زن، مسئول آزمایشگاه و دریافت‌کننده در مراکز خرید غلات مستقر هستند و الزام بر این است که جهت رصد عملیات خرید دوربین‌های مدار بسته در مراکز خرید نصب و حضور عوامل ناظر کنترل شود تا بتوان محصولات کشاورزان را به بهترین وجه ممکن خریداری کرد.

بیرانوند در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس در پل‌دختر که سال گذشته مقابل مراکز خرید گندم صف‌های طویل در پل‌دختر ایجاد شد چه تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شده است اظهار کرد: مراکز خرید الزاماتی و امکاناتی دارند که باید با تجهیزات، باسکول و آزمایشگاه مستقر شوند که چنانچه این امکانات نباشد مشکل ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال با استقرار امکانات در پنج مرکز خرید در شهرستان پلدختر خرید گندم به سهولت و راحتی انجام و انتظار و بی‌نظمی به حداقل برسد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: ساعات کار در مراکز خرید غلات توسط فرمانداران تعیین می‌شود که باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که کشاورزان در مراکز خرید معطل نشوند.

انتهای پیام/د

ی‌نظمی در مراکز خرید گندم به حداقل می‌رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.