یک مقام مسئول مطرح کرد؛

میانگین سن مینی‌بوس‌های فرسوده به 25 سال رسید/نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس با وام‌دهی ۸۰ درصدی قیمت

مشاور ارشد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس با اعطای ۸۰ درصد مبلغ خودرو به صورت وام انجام شد.

میانگین سن مینی‌بوس‌های فرسوده به 25 سال رسید/نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس با وام‌دهی ۸۰ درصدی قیمتبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صدرالله بمانا مشاور ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه متأسفانه در حوزه نوسازی ناوگان جاده‌ای به بخش مینی بوس کم توجهی شده است، گفت: سعی خواهیم کرد در بحث اتوبوس و سواری کرایه، تحول بزرگی در کشور ایجاد کنیم و آرزوی دیرینه بخش حمل و نقل جاده‌ای که نوسازی ناوگان است را محقق کنیم.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون 57 هزار دستگاه مینی‌بوس در جاده‌ها و شهرها تردد می‌کنند که سن متوسط آنها باید ۱۰ سال باشد، ولی در حال حاضر میانگین سن متوسط این ناوگان 24 سال و 8 ماه است و این خود یک مشکل بزرگ برای بخش ناوگان جاده‌ای به شمار می‌رود.

بمانا بیان کرد: میانگین متوسط سن ناوگان سواری کرایه 12 سال، اتوبوس 10 سال و کامیون 16 سال است و در این بین میانگین سن مینی‌بوس‌هایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند از کامیون‌ها بیشتر است.

مشاور ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: اتوبوس‌ها در محدوده شهرها و مسافت‌های طولانی تردد می‌کنند، ولی مینی‌بوس‌ها بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین حجم استفاده از آنها بیشتر از سایر ناوگان است.

بمانا با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای هم اکنون در قالب دو طرح اجرایی می‌شود، گفت: بر اساس این طرح سازمان راهداری از محل منابع داخلی  سیستم مسافربری را بر عهده دارد و این سازمان با در اختیار گذاشتن منابع مالی به صورت مشترک اقدام به ساخت مینی‌بوس و اتوبوس می‌کند.

مشاور ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد:‌ طرحی که برای نوسازی ناوگان آغاز کرده‌ایم از سال 94 شروع شده و کامیون‌هایی که سن آنها بیش از 35 سال است از رده خارج می‌شوند. 

وی افزود: در طرح نوسازی کامیون تا به امروز 9 قرارداد امضا شده که از 65 هزار دستگاه تاکنون 18 هزار دستگاه قرارداد ساختشان به امضا رسیده است.

بمانا با بیان اینکه ظرفیت این کامیون‌ها 10 تُن است، گفت: هزینه نوسازی این ناوگان از محل صرفه جویی سوخت است، به طوری که یک کامیون فرسوده از رده خارج  و کامیون دیگر نیز وارد چرخه می‌شود.

مشاور ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره نحوه خرید مینی‌بوس‌های جدید، گفت: قیمت تمام شده این مینی‌بوس‌ها 250 میلیون تومان است که 80 درصد هزینه آن از طریق تسهیلات پرداخت می‌شود و هر خریدار مینی بوس تسهیلات با سود 4 درصد دریافت می‌کند و با اسقاط مینی بوس قبلی، مینی‌بوس‌های جدید را خریداری می‌کند.

وی در ادامه به طرح جدید کلید به کلید اشاره کرد و گفت: در این طرح 2500  دستگاه خودرو نوسازی می‌شود که مقرر شده 10 میلیارد دلار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاری شود.

بمانا افزود: این طرح بزرگترین طرح ناوگان کشور به شمار می‌رود که میزان اشتغال ایجاد شده در این طرح بسیار خواهد بود.

فعال سازی شبکه قطعه سازی خودروهای سنگین باید در دستور کار قرار گیرد

نورالله زاده مدیرعامل سازمان کارآفرینی امید در این مراسم با اشاره به اینکه شبکه تولید خودرو نقش بسیار موثری در ایجاد اشتغال در کشور دارد، گفت: باید با حمایت از این صنعت بتوانیم لوکوموتیو اشتغال در کشور را راه اندازی کنیم.

وی در ادامه افزود: با توسعه صنعت خودروسازی می‌توانیم واگن‌های تولیدی متعددی را به حرکت درآوریم و اشتغال بسیاری را در کشور ایجاد کنیم.

نورالله‌زاده با بیان اینکه افزون بر اشتغال مستقیم، شغل‌های غیرمستقیم بسیاری با این صنعت در ارتباط است، گفت: باید سعی کنیم در سازماندهی و زنجیره تأمین لجستیک حضور موثری پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید با فعال‌سازی شبکه قطعه‌سازی بتوانیم میزان دریافت ساخت سفارشات خودرو را افزایش دهیم و بتوانیم در قالب سیاست‌های کلان کشور و توجه به کالای ایرانی زمینه اشتغال در این حوزه را فراهم کنیم.

نورالله‌زاده با بیان اینکه باید ساخت قطعات خودرو را در داخل کشور توسعه دهیم، گفت: خوشبختانه در این زمینه ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و تنها باید سیستم بازاریابی و سفارش پذیری را گسترش دهیم.

مدیرعامل سازمان کارآفرینی امید با بیان اینکه باید سعی کنیم خودمان را به منابع بالادستی متصل کنیم، گفت: می‌توانیم از طریق حمایت دستگاه‌های مختلف ظرفیت بار و مسافر را با ایجاد شبکه‌های نت ورک افزایش دهیم و در این بخش به حمایت دستگاه‌های دولتی نیازمند هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار