کد خبر: ۶۵۳۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

هفتمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران همزمان با روز بزرگداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی در خانه سینما برگزار شد.

هفتمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران برگزار شدبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران سه شنبه 25 اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی در خانه سینما برگزار شد.

رضا مقصودی رئیس انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما در این مراسم گفت: سال‌ها پیش که عضو کانون بودم، انتقادی به کار صنف داشتم اما بعد متوجه شدم کار صنفی در این تاریخ و جغرافیا کار سختی است از این رو از روسای پیشین کانون از جمله سیامک تقی‌پور، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داوودی، جابر قاسمعلی و شادمهر راستین تشکر می‌کنم.

وی افزود: دو مرحله‌ای شدن پروانه ساخت، و دریافت تاییدیه از صنوف،خبر خوشحال کننده ای بود، اما نکته مهم مستثنی شدن دو صنف بازیگران و فیلمنامه نویسان است .

رئیس انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما ادامه داد:من افرادی را می‌شناسم که تنها شغل و منبع درآمدشان فیلمنامه‌نویسی است از این رو اگر شخصی با یک فیلمنامه قصد فیلم ساختن داشته باشد، آزار دهنده است.

مقصودی در پایان خطاب به اعضای انجمن اعلام کرد: که روز شنبه هفته آینده (29 اردیبهشت) مجمع برای انتخاب بازرس برگزار می‌شود و خوب است که اعضا حضور فعالی داشته باشند.

 منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ادامه مراسم گفت: چگونه می‌شود ما یک سینمای ۱۰۰ ساله داریم ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمی‌شود؟ این مسئله ممکن است دلایل متعددی داشته باشد ولی شاید دلیل مهم آن این است که آنها را نمی شناسیم.

وی بابیان اینکه نسبت ما به عنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است؟ ادامه داد:ما چه میزان لطافت‌هایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، می‌شناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که‌ باید به خودمان نقد وارد کنیم.

شاهسواری ادامه داد:ما در خانه سینما آماده‌ایم در هر جهتی که فیلمنامه‌نویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه به متن هستیم.

وی افزود:اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر‌ به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم.

شاهسواری گفت:سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده ‌و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مسئله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهن‌دوستی که به غصه تبدیل شده کاری کنیم.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:سینمای ایران باید احساس میهن‌دوستی را تقویت کند.

وی گفت:یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و ... سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت می‌کنیم؟

مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه در پایان یک جشنواره، یک مرکز تحقیقاتی سینمای ایران را زیر سوال برد و همه سکوت کردند، ادامه داد: آیا ما به عنوان فعال صنفی مسائل‌ را از شبه مسائل نمی‌توانیم تشخیص دهیم؟ آیا الان برگزاری یک جشنواره و اینکه چه کسی وام گرفته و نگرفته مهم است؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن ‌چیزی است که ما با آن مواجه هستیم؟

شاهسواری بابیان اینکه این سینما در سال‌های گذشته با صبوری این راه را طی کرده است، گفت:ما گاهی خود را به نشنیدن می‌زنیم در حالی که من به متانت و رفتار درست اعتقاد دارم ولی اگر خودمان نتوانیم حرفمان را درست بگوییم دیگران در جایی دیگر و‌ با صدای بلند فریاد می‌زنند.

وی با بیان اینکه خانه سینما حق ایجاد مرز درون اعضای خود را ندارد و روزگار تفکیک به پایان رسیده است، گفت: مسئولیت کار ما سنگین است ولی برخی‌‌ برای شکاف‌ و انشقاق آمده‌اند و من به غریزه حس می‌کنم با یک موج طرف خواهیم شد اما خانه سینما هیچ تفکیکی در هیچ بخشی ندارد.

شاهسواری گفت:ما باید خودمان را برای یک‌ جهش آماده کنیم چون میل به دیدن فیلم خوب زیاد شده است و امیدوارم به برکت نام‌ فردوسی حس میهن‌دوستی را حداقل ما در خانه‌ سینما افزایش دهیم.

در‌ بخش بعدی مراسم، توسط سید سعید رحمانی و حجت قاسم زاده اصل (از اعضای هیئت مدیره انجمن) لوح تقدیر انجمن صنفی فیلمنامه نویسان به بهترین گفت‌وگونویسی به دلیل رابطه دقیق گفتار با شخصیت به بهنام بهزادی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی وارونگی اهدا شد.

بهزادی در این بخش گفت: فیلمنامه‌نویسی برای من‌ کار بسیار سختی است و در جمعی حرفه‌ای در هم‌صنفی‌ها که هستم به آنها حسادت می‌کنم و البته معتقدم خلاقانه‌ترین بخش کار ما همین فیلمنامه‌نویسی است.

سپس با حضور سید جلال الدین دری و امیر عربی (از اعضای هیئت مدیره انجمن) لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلمنامه بر مبنای شخصیت به ارسلان امیری و آیدا پناهنده (نویسندگان فیلمنامه اسرافیل) اهدا شد.

در ادامه مراسم سعید عقیقی (نایب رئیس انجمن) مختصری در مورد وضعیت فیلمنامه نویسی و اقتباس در سینمای ایران صحبت کرد.

سپس حسین ایری ( عضو هیئت مدیره انجمن) و حسن مهدوی فر (بازرس انجمن) لوح تقدیر بهترین شخصیت پردازی را به دلیل پردازش دقیق جزئیات و نگاه عمیق به رابطه میان دو شخصیت به پریسا هاشم پور و احسان بیگلری نویسندگان فیلمنامه «برادرم خسرو» اهدا کردند.

انتهای پیام/

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
برچسب ها
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر