آشپزخانه سلامت؛

رفع عطش روزه داران با شربتی سنتی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی به تأثیر مصرف شربتی گیاهی و سنتی برای کاهش عطش در روزه داران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  شربت خاکشیر و تخم‌شربتی حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲ ،  B۳ ، B۶ ، اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶، پالمتیک و لینولئیک، آنتی‌اکسیدان، گلوکز اینولات، گوگرد، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم، پروتئین، صمغ موسیلاژ، منگنز، مس، زینک (روی) و فیبر است.

برای بررسی خواص شربت خاکشیر و تخم‌شربتی و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت خاکشیر و تخم‌شربتی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص شربت خاکشیر و تخم‌شربتی اظهار کرد: این شربت نقش موثری در رفع عطش روزه‌داران و تب بدن دارد، زیرا خاکشیر و تخم‌شربتی آب را جذب خود و در طول روز آن را در بدن آزاد می‌کنند.

وی بیان کرد: افراد برای اینکه در ماه رمضان دچار گرما‌زدگی و تشنگی ناشی از هوای گرم نشوند باید در فاصله افطار تا سحر سه لیوان از شربت خاکشیر و تخم‌شربتی را میل کنند؛ مصرف این شربت در وعده سحر اهمیت زیادی دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره نکاتی که روزه داران باید رعایت کنند، افزود: این افراد باید از مصرف غذا‌های پرچرب و پرخوری کردن پرهیز کنند و در طول زمان روزه داری فعالیت بدنی زیاد مانند ورزش‌های سنگین نداشته باشند.

عظمایی درباره سایر خواص شربت خاکشیر و تخم شربتی، تأکید کرد: این شربت نقش موثری در از بین بردن جوش، خارش، کهیر و التهابات پوستی دارد؛ شربت خاکشیر و تخم شربتی به جذب کلسیم در بدن کمک شایانی می‌کند.

وی تصریح کرد: شربت خاکشیر و تخم شربتی برای تقویت قلب و عروق بسیار مفید است و باعث رفع التهابات کلیه هم می‌شود؛ این شربت تأثیر چشمگیری در صاف شدن صدا، رفع تنگی نفس، خروج خلط از ریه و درمان سرفه دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به نقش شربت خاکشیر و تخم شربتی در تقویت حافظه و رشد کودکان، افزود: این شربت به رفع لکنت زبان کمک شایانی می‌کند؛ شربت خاکشیر و تخم شربتی لک‌های بدن به ویژه صورت را هم از بین می‌برد و سبب باز شدن رنگ چهره می‌شود.

عظمایی گفت: شربت خاکشیر و تخم شربتی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ این شربت برای مبتلایان به فشار خون و یبوست هم مفید است.

وی یادآور شد: شربت خاکشیر و تخم شربتی آرامش بخش و نشاط آور است و نقش موثری در از بین بردن اضطراب و استرس در افراد دارد؛ این شربت به تقویت اعصاب و سیستم بینایی بدن هم کمک شایانی می‌کند.

رفع عطش روزه داران با شربت خاکشیر و تخم‌شربتی/ خاکشیر و تخم‌شربتی قوی‌ترین شربت ضد عطش

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی (یک و نیم لیتر)

خاکشیر                                           ۱۰۰ گرم
تخم شربتی                                     ۴۰ گرم
عسل                                                هشت قاشق غذاخوری
زعفران دَم‌کرده                              نصف قاشق چای‌خوری
گلاب                                               یک لیوان
عرق بیدمشک                                یک لیوان
آب                                                   یک لیتر
یخ                                                    به مقدار لازم


مقدار مواد استفاده شده در تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی با توجه به ذائقه افراد متفاوت است.

طرز تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی

نخست خاکشیر را حدود پنج تا ۱۰ دقیقه خیس و چند بار ریگ‌شور کنید.

تخم شربتی، عسل، زعفران دَم‌کرده، گلاب، عرق بیدمشک و آب را با هم مخلوط و خاکشیر ریگ‌شور شده را هم به آنها اضافه کنید؛ مواد را به خوبی هم بزنید و صبر کنید تا شربت لعاب بیندازد.

شربت خاکشیر و تخم شربتی را داخل لیوان بریزید، چند تکه یخ اضافه و جرعه جرعه میل کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
با جیب خالی اکثر مردم متوسط و فقیر ، آِیا این همه آموزش آشپزی و نحوه تغذیه در همه کانال ها و سایت ها واقعا ضرورزی هست ؟
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
بسیار عالیههههههههههههههههههههههههههههههههه
آخرین اخبار