وزارت بهداشت در هفته‌‌ای که گذشت؛

از ممنوعیت واردات مکمل های آمریکایی تا صادرات کیسه های خون ایرانی به اروپا

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

آمارهاى نادرست از سرانه مصرف دارو در ايران

 عبدالمجيد چراغعلى رئيس دانشكده داروسازى دانشگاه علوم پزشكى بقيه الله رئيس دانشكده داروسازى دانشگاه علوم پزشكى بقيه الله به آمارهاى نادرست بازار دارويى و تبليغات منفى در مورد مصرف دارو در كشور اشاره كرد و افزود: در مورد بازار دارويى ايران حرف ها و شايعاتى مطرح است كه پايه و اساس علمى ندارد و كسى نمى گويد كه اين آمارها از كجا مى آيد؟

وى عنوان كرد: گفته مى شود ايران پرمصرف ترين كشور در حوزه دارو در خاورميانه و چهارمين كشور مصرف كننده دارو در دنياست كه اين موضوع جنبه علمى ندارد.

چراغعلى با اشاره به ميزان ارزبرى دارو در سال ٩٥ اشاره كرد و گفت: سالانه ١.٣ ميليارد دلار دارو آماده و ٦٠٠ ميليون دلار مواد اوليه دارويى به كشور وارد شد كه نسبت به ارزبرى ساير اقلام عدد ناچيزى محسوب مى شود.

وى در ادامه به مقايسه سرانه مصرف دارويى ايران در مقايسه با ساير كشورها پرداخت و گفت: سرانه مصرف دارو در ايران به دلار در سال ٩٥ حدود ٦٣ دلار بود كه اين رقم در اسپانيا ٤٥٠ دلار، تركيه ٩٠ دلار بوده؛ سرانه ٦٣ دلارى با توجه به وضعيت كشور عدد مطلوبى است.

رئيس دانشكده داروسازى دانشگاه علوم پزشكى بقيه الله با بيان اينكه برخى مى گويند ايران سه برابر چين مصرف دارو دارد، تصريح كرد: اين موضوع براى ما جاى سوال دارد كه اين قبيل سخنان ازكجا و بر چه مبنايى گفته مى شود.

ورود مکمل ها از آمریکا به ایران ممنوع شد/ ١٢‌ درصد مکمل هاى ورزشی قاچاق است

خانوى مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های تغذیه ای سازمان غذا و دارو از ممنوعیت ورود مکمل‌ها از آمریکا به ایران به دلایل سیاسى نقض برجام خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم سازمان غذا و دارو از هفته گذشته واردات مکمل هاى تغذیه اى از آمریکا به ایران ممنوع شد.

وى ادامه داد: واردکنندگانى که مجوز ورود مکمل را از قبل گرفته بودند تا پایان سال ٩٧ مى توانند محصول خود را وارد کنند، اما پس از آن ورود هر گونه مکمل تغذیه اى از آمریکا به ایران ممنوع خواهد بود.

خانوى اظهار کرد: ٣٠ شرکت، ٣٠٠ فرآورده را از آمریکا به ایران وارد مى کردند که با بررسى دریافتیم به دلیل وجود مشابه اروپایى یا داخلى ورود آن‌ها را به کشور ممنوع کنیم.

مدیرکل اداره فرآورده هاى طبیعى سازمان غذا و دارو گفت: واردات ٤٠ مكمل ورزشى طى ٦ ماه گذشته به دليل وجود مشابه داخلى آن به كشور ممنوع شده و به زودى ورود ٢٠ قلم ديگر به ايران ممنوع خواهد شد.

برای بی‌تفاوتی سیاست‌گذاران جهان نسبت به سلامت مسلمانان متأسفم/ مجامع بین‌المللی به موضوع فلسطین ورود کنند

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در خصوص کشتار فلسطینیان‌ ادامه داد: امروزه کشتار فلسطینیان‌ یکی از مشکلات بزرگ جهان است که در اثر غفلت‌ و بی‌ تفاوتی‌ سیاست‌مداران پیش آمده است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: مسائلی که در کشور فلسطین  اتفاق می‌افتد، کم نظیر است، ایران طی نامه‌ای  به سازمان بهداشت جهانی آمادگی خود برای کمک در  حوزه بهداشت و درمان  به مردم فلسطین را اعلام کرده است.

هاشمی افزود: ما آمادگی داریم به لبنان، سوریه، فلسطین و هر نقطه از دنیا که نیاز به کمک است، نیرو اعزام کنیم اما در مواردی چون فلسطین راه‌ها برای کمک بسته است.

وی یادآور شد: مجامع بین‌المللی و کانون‌ها که مسئولیت اصلی مراقبت از جان انسان‌ها را بر عهده دارند، باید اثرگذار باشند و من متأسفم‌ که در قرن بیست و یکم سیاست‌گذاران جهان نسبت به جان انسان‌ها و بخصوص مسلمانان و جامعه اسلامی بی تفاوت هستند.

ایران رتبه ۱۵ دنیا در سلول درمانی را دارد/ خودخواهی و خودشیفتگی بلای جمهوری اسلامی شده است

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت بیان کرد: امروز یکی از دستاوردهای مجموعه خدمت‌گزار ستاد فرمان اجرایی امام به دست معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد؛ این مجموعه در نوع خود در کشور و در منطقه بی‌نظیر است و مربوط به حوزه علمی پزشکی می‌شود که نیم قرن در دنیا سابقه دارد و نخستین اقدامات در ایران به قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد.

هاشمی با بیان اینکه امروز رتبه 15 جهانی در سلول درمانی را داریم، بیان کرد: البته باید توجه داشت برخی دستاوردهای علمی ایران در کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل مذهبی و قانونی ثبت نمی‌شود اما ما در منطقه رتبه نخست و در دنیا 15 هستیم.

هاشمی با اشاره به برخی تخلفات در استفاده از سلول‌های بنیادی و سلول درمانی، گفت: متاسفانه در این حوزه شاهد برخی رفتارهای نادرست بودیم؛  از جمله تهیه سلول و تزریق آن به روش غیر علمی و غیر قانونی و بدون مطالعه انجام می‌شد که به دنبال آن شاهد اتفاقات 15 سال پیش بودیم که در رسانه‌ها این موضوع تبلیغ شد و مردم بسیاری به دلیل تبلیغات سوء درمان بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی به زحمت افتادند و دانشمندان دچار تردید شدند.

هاشمی گفت: امیدواریم معاونت درمان ظرف یک ماه آینده ضوابط مراکز درمان سل‌تراپی را تعیین کند تا استانداردها در تمام نقاط کشور اعمال شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تخلفاتی در حوزه سلول‌های بنیادی و سلول درمانی وجود دارد که کم هم نیست، گفت:‌ بخشی از این تخلفات از چشم ما پنهان است، امیدوارم با همکاری بخش بالینی و علوم پایه در این مجموعه بتوانیم از این دانش در مسیر درست استفاده کنیم و سلول‌های بنیادی در مسیر درست خود قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، گفت: امیدوارم خودخواهی و خودشیفتگی که بلای جمهوری اسلامی شده است در ماه رمضان از بین بروند؛ ما همیشه می‌خواهیم دیده شویم و حرفی پشت تربیون بزنیم و توجه دیگران را به خود جلب کنیم، امیدوارم در این ماه رمضان این بلاهای نفسانی سوزانده و گرفتاری‌های ما برطرف شوند.

نخستین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌هاى سلولى غرب آسیا در ایران افتتاح شد

 نخستين کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی منطقه غرب آسيا در ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، مخبر رئيس ستاد فرمان اجرايى امام (ره) و طيبى رئيس جهاد دانشگاهى افتتاح شد و ايران در زمره ١٠ كشور جهان داراى اين فناورى و كارخانه قرار گرفت.

شرکت توليد كننده سلول هاى انسان به عنوان نخستين شرکت دانش بنیان در حوزه تولید صنعتی محصولات و فرآورده های سلولی با عقد قرارداد مشترک بین شرکت دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان سرمایه گذار و پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی به عنوان مجرى و دارنده دانش فنی تولید انبوه سلول با مصارف بالینی، در بهمن ماه سال ٩٢ تاسیس شد.

اين شركت دانش بنيان با راه اندازى كارخانه توليد سلول هاى انسانى گام بزرگى در منیوسل برای درمان حمله قلبی، ریکالرسل برای درمان ویتیلیگو، رنیودرم سل به منظور درمان پیری پوست، اسکار و آکنه، لیپوس سل برای درمان پیری پوست، مزستروسل با هدف درمان آرترور و دستروسل برای درمان GVHD برداشته است.

كارخانه توليد سلول هاى انسانى با داشتن بالاترین استانداردها بر اساس معیارهای آمریکا و اروپا، از نظر ظرفیت تولید در حال حاضر یکی از ۱۰ مرکز تولید محصولات سلولی در سطح جهان است و در صورت استفاده از فرآورده سلولی غیر خودی(آلوژن)، ظرفیت تولید این کارخانه به حداقل ٥٠ هزار ویال سلولی در سال قابل افزایش است.

تولید کیسه خون ۵ برابر نیاز داخلى/ کیسه‌هاى خون ایرانى به اروپا صادر مى‌شوند

سيد حسن قاضى زاده هاشمى وزيربهداشت گفت: امروز نمايندگى يكى از بزرگترين كارخانه‌های توليد كيسه خون در ايران افتتاح شد كه محصول مورد نظر را  ۵ برابر نياز كشور  تامين مى‌كند.

وى ادامه داد: اين كارخانه با هدف تامين نياز داخلى و صادرات كيسه خون به روسيه و كشورهاى اروپايى با سرمايه گذارى مشترک ايران و فرانسه به بهره بردارى رسيد.

وزيربهداشت عنوان كرد: در حوزه سلامت بايد محصول با كيفيت بالا و در حد استانداردهاى بين المللى توليد شود.

وى ضمن قدردانى از زحمات دستگاه ديپلماسى كشور افزود: در نتيجه اين حمايت‌ها  اين كارخانه راه اندازى شد البته اكنون آغاز راه هستيم و اميدورام در ساير حوزه ها و كالاها به کمک وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد از طريق بانک‌ها و استانداردها سرمايه گذارى کنیم و محصول ايرانى با كيفيت توليد شود تا معانى اقتصاد مقاومتى را به عينه شاهد باشيم.

شمار مسمومان با قارچ سمی به ۶۵۸ نفر رسید

مجتبى خالدى سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به  افزایش شمار مسمومان با  قارچ های خودرو در طبیعت گفت: بعد از استان کرمانشاه، کردستان، لرستان، زنجان و آذربایجان غربی و قزوین هم درگیر شدند.

وی ادامه داد: شمار مسمومان با قارچ سمی خودرو  به ۶۵۸ نفر و هشت فوتی رسید و حال پنجاه نفراز مسمومان وخیم است.

ایران عضو دائم آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان شد

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با حضور در مقر دائمی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی در لیون فرانسه، با قدردانی از رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان برای پیشنهاد عضویت ایران در این سازمان تخصصی، گفت: ایران، طی 20 سال گذشته، همکاری های بسیار مفید و نزدیکی را با IARC داشته است که از جمله نتایج آن برقراری نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت و آغاز مطالعه پایلوت در زمینه پیشگیری از سرطان کولون، سینه و دهانه رحم است.

اعلام زمان فعالیت مراکز انتقال خون تهران در ماه رمضان / افتتاح ۲ مرکز جدید در پایتخت

مرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران در خصوص مراکز فعال اهدای خون تهران در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در این ماه همچون ماه‌های گذشته نوبت دهی از طریق سامانه نوبت‌دهی اینترنتی اهدای خون انجام می‌شود و مرکز اهدای خون وصال از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه پذیرای هموطنان است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به افتتاح دو مرکز جدید اهدای خون، گفت: این دو مرکز مجهز به تعداد قابل توجهی تخت و پرسنل بوده و از ساعت ۸ الی ۲۳ به  خدمات رسانی می‌پردازند.

وی  با بیان اینکه میزان ذخیره خون در شرایط مطلوبی است، گفت: در حال حاضر برای بیشتر از هفت روز ذخیره خون موجود داریم که این میزان بیشتر از حد استاندارد لازم خون است؛  این میزان خون، ذخیره شده تا چنانچه در ماه رمضان دچار کاهش در اهدای خون شدیم، بتوانیم پاسخگوی نیازمان باشیم.

طباطبایی در مورد پلاکت خون تصریح کرد: از آنجا که همیشه نیازمند مراجعه اهداکنندگان به مراکز انتقال خون هستیم، باید روزانه حداقل ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مراجعه کننده پلاکت در تهران داشته باشیم تا بتوانیم پلاکت مورد نیاز را تامین کنیم.

قاتلی که بی‌صدا جان میلیون‌ها ایرانی را می‌گیرد/ بلا‌های مرگباری که فشارخون بر سرتان می‌آورد

طبق آمار، از هر ۱۰ بزرگسال، ۳ نفر از فشارخون بالا در دنیا رنج می‌برند و به عبارتی حدود یک و هشت دهم میلیارد نفر در دنیا فشارخون بالا دارند، ۴۵ %  موارد مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی وعروقی و ۵۱ % فوتی ها ناشی از سکته‌های مغزی به دلیل فشارخون بالاست همچنین نیمی از این مبتلایان به فشارخون بالا از بیماری خود  بی اطلاع هستند.

فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی، عامل مهم تقریبا ۵۰ % بیماری و نارسایی‌های قلبی، ۱۳ % کل مرگ و میرها، ۴۰ % مرگ بیماران دیابتی، علل مرگ جنین و مادر در دوران بارداری، دمانس، کما  و حتی مرگ افراد می‌شود.افشین استوار مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

با اشاره به شیوع ۲۷ درصدی فشار خون در بزرگسالان ایران گفت: در واقع از هر چهار نفر بزرگسال بالای ۱۸ سال یک نفر در کشور فشار خون دارد و متاسفانه حدود نیمی از افرادی که از بیماری فشارخون بالا رنج می‌برند در مورد بیماری خود اطلاع ندارند یا اگر از بیماری خود اطلاع دارند فشار خون آن‌ها تحت کنترل نیست و دارو مصرف نمی‌کنند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه فشارخون با سن ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: با افزایش سن شیوع فشار خون افزایش پیدا می‌کند و نیمی از افراد بالای ۵۰ سال در کشور از فشار خون بالا رنج می‌برند و در سالمندان بالای  هفتاد سال  تا ۸۰ درصد شیوع فشار خون بالا گزارش شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار