جمعیت سالمند کشور در حال افزایش است

کاهش جمعیت منشا پیدایش مشکلات گوناگون اجتماعی و اقتصادی در کشور است.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ امروزه بسیاری از کشورها در حالت نبود تعادل جمعیتی قرار دارند، از یک سو کشورهای در حال توسعه با مشکلات و مسائل رشد بی رویه جمعیت دست و پنجه نرم می‌کنند، از سوی دیگر جوامع توسعه یافته از نتایج منفی شدن رشد جمعیت و سالخوردگی رنج می برند.

در دهه ۶۰  اوج جنگ تحمیلی ، سیاست کاهش جمعیت در پیش گرفته شد در این دوره صدای چندان مخالفی از کاهش جمعیت شنیده نشد و  از آن زمان به بعد خانواده‌های ایرانی از حالت گسترده به خانواده‌های کوچک و تک فرزندی و سپس بدون فرزند تغییر پیدا کرد.

فارغ از اینکه کوچک شدن خانواده به انقراض نسل دایی، عمه، عمو و.. در برخی از خانواده ها منجر می‌شود، جامعه را با معضل دیگری با عنوان جمعیت سالمندان روبرو و به همراه خود مشکلات بزرگتری را پدیدخواهد آورد.

هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به خطرات پیری جمعیت کشور

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: من بار‌ها این را به مردم عرض کرده‌ام: پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیز‌هایی است که اثرش بعداً ظاهر خواهد شد وقتی هم ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

ایشان گفتند: این نسل جوانی که امروز ما داریم ، اگر در سال ها آینده بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه ی مشکلات کشور را حل می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند:اگر ما با این روند کنونی پیش برویم کشور پیر خواهد شد خانواده ها باید تولید مثل را زیاد کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند:امروز یکی از عامل های مهم پیشرفت کشور جمعیت جوان با نشاط و تحصیل کرده است.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

آیت الله محمد‌رضا ناصری امام جمعه یزد با اشاره به کاهش میزان باروری گفت: جمعیت رو به افول می‌رود و تحلیل‌گر‌های خارجی در ارتباط با این افول برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

نماینده، ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت بلایی برای ایران به ویژه برای شیعه است، افزود: ازدیاد جمعیت باید جدی گرفته شود.

محدود کردن نسل یک خطر بزرگ برای کشور است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: برای اصلاح نرخ باروری و رشد منطقی باید از خانم‌ها حمایت و برای ترغیب آن‌ها به خانه‌داری اقدام مناسب انجام شود.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

امام جمعه میبد گفت: اگر کاهش رشد جمعیت در ایران اسلامی تداوم داشته باشد دیگر دشمنان نیاز ندارند با حربه‌های مختلف زورگویی و اقدام کنند بلکه همین کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد و کاهش جمعیت در کشور خطر بزرگ برای ایران اسلامی است.

آیت الله علیرضا اعرافی ادامه داد: کاهش جمعیت منشا پیدایش مشکلات گوناگون اجتماعی و اقتصادی در کشور است .

 جمعیت جوان استان یزد سیر نزولی را طی می کند

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: آمار‌ها از افزایش طلاق و کاهش شدید ازدواج در استان یزد حکایت داردبه طوری که از ۸ هزار و ۵۰۰ ازدواج در سال ۹۵ به ۷ هزار ازدواج در سال ۹۶ و در بحث طلاق نیز از هزار و ۶۴۰ طلاق به هزار و ۶۶۰ طلاق رسیده ایم.

جلیل عفتی با اشاره به رشد آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‌های مختلفی امروز جامعه را تهدید می‌کند که باید از بروز این آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به سیر نزولی جمعیت جوان استان یزدگفت:تا زمانی که روند ازدواج جوانان در جامعه تسهیل نشود افزایش جمعیتی اتفاق نخواهد افتاد.

عفتی گفت:عواملی نظیر مشکلات اقتصادی در جامعه، ترس از طلاق، غالب شدن تفکر مادیگرایانه، رنگ باختن ارزش‌های مذهبی و اخلاقی در بین جوانان، تقلید از الگو‌های غربی باعث شده خانواده مفهوم و قداست خودش را از دست بدهد.

کاهش ۱۷ درصدی ازدواج در استان یزد

مکرمی با تأکید بر این که بحث ازدواج و طلاق در استان یزد بسیار نگران کننده است، گفت: در سال ۹۵، ۸ هزار ۵۵۵ مورد ازدواج در استان یزد صورت گرفت که در سال ۹۶ به ۷ هزار و ۷۶ مورد رسید که نشان از کاهش ۱۷ درصدی ازدواج در سال گذشته است که این آمار به شدت نگران کننده است.

مدیر کل ثبت احوال استان یزد با اشاره به این‌که در سال ۹۵، هزار و ۶۳۸ مورد طلاق در استان یزد به ثبت رسید گفت: در سال ۹۶ به هزار و ۶۶۰ مورد رسید که نشان از افزایش یک درصدی طلاق در استان یزد در سال گذشته است.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

وی  افزود: سالانه ۲۵ هزار نفر از گروه جوان استان یزد خارج و به جمعیت میانسالی وارد می‌شوند پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده روند موالید کاهش یابد، چون ازدواج کاهش یافته است.

پیری و بی نشاطی جمعیت

از دیگر مشکلات ناشی از تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، پیری جمعیت و فقدان نشاط و تحرک لازم اقتصادی، اجتماعی است.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

روشن است که توسعه و رونق اقتصادی وابسته به نیروی جوان و کارآمد است با کاهش و رشد منفی جمعیت، جمعیت جامعه پیر می‌شود و از نشاط و سرزندگی لازم برخوردار نخواهد بود؛ زیرا جوانان مایه پویایی و سرزندگی جوامع هستند و غالب نوآوری ها، خلاقیت‌ها و نیز جهش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسط نیرو‌های جوان به منصه ظهور می‌رسد. در جامعه با جمعیت پیر، دولت‌ها و صاحبان سرمایه، احساس خطر می‌کنند.

پیامد‌های کاهش جمعیت

از جمله آثار و پیامد‌های منفی کاهش جمعیت، تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی است.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

بدین معنا که انتقال هرم سنی جمعیت از جوانی به سالخوردگی، در شرایطی است که محرکة اصلی و کلیدی توسعه منابع انسانی است، زیرا اگر به راستی دولتی بخواهد در خدمت مردم باشد و در تلاش برای توسعه اقتصادی جامعه باشد، و همه توان و ظرفیت منابع ملی، سرمایه و زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری را به درستی به کار گیرد، افزایش جمعیت عاملی برای شتاب روند توسعه اقتصادی است، زیرا مهم‌ترین نیاز اولیه توسعه اقتصادی، وجود نیرو‌های جوان، فعال و کارآمد است.

ایجاد اختلال درخانواده‌های کم جمعیت

طبق تحقیقات فرزندانی که در خانواده‌های تک یا کم فرزند زندگی می‌کنند، جامعه پذیری شان با اختلال مواجه است.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

زیرا امکانات اقتصادی در چنین خانواده‌هایی فقط به یک یا دو فرزند اختصاص می‌یابد و چنین فردی خود را عادت نمی‌دهد که خواسته‌های خود را محدود کند و با دیگر فرزندان مشارکت و ارتباط و تعامل داشته باشد.

تاثیر مثبت افزایش جمعیت در خانواده

امروزه تک فرزندی در بسیاری از خانواده‌ها به نوعی به یک مد تبدیل شده است در حالی که یکی از مهم‌ترین پیامد‌های تک‌فرزندی، کاهش رشد اجتماعی کودک است.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

در خانواده‌های تک‌فرزند، انحصار طلبی، ضعف در تعاملات اجتماعی با همسالان، به دلیل ارتباط کودک با افراد بالغ دیده می‌شود.
از این رو کودکان تک‌فرزند، اغلب از برقراری ارتباط با همسالانشان دچار ترس و اضطراب میشوند و گرایش به انزوا و درونگرایی پیدا می‌کنند در حالی که داشتن دو یا سه فرزند در فاصله کم، باعث می‌شود بچه‌ها در ارتباط با یکدیگر، تعاملات فردی و اجتماعی را بیاموزند و در بزرگ سالی افرادی اجتماعی و با اعتماد به نفس بالا تربیت شوند.

نتیجه گیری

البته در افزایش جمعیت باید به رابطه میان اجتماع، اقتصاد، طبیعت، آموزش، سلامت و بهداشت و دیگر جنبه‌های زندگی توجه داشته باشیم.

افزایش جمعیت در جهان یا در یک کشور، با سیاست بسیار گسترده و همه‌جانبه و دورنگر باید بررسی شود چرا که مدیریت اقتصادی و اجتماعی ازهم جداناپذیر است.

کاهش جمعیت کشور را از پای در می‌آورد

همراه با رشد جمعیت باید به سرمایه‌های کشور و قدرت و بافت تکنولوژی و تکنیک در حال حاضر و آینده توجه داشت.

باید به سیستم آموزشی و آموزش حرفه‌ای و رابطه آن‌ها با اشتغال توجه داشت که افزایش جمعیت علاوه برایجاد تغییر درآمار کمی در ویژگی‌های کیفی هم مد نظر گرفته شود تا از آسیب‌های اجتماعی همچون: بیکاری و فقر، و ناهنجاری‌هایی، چون ناامیدی، سرخوردگی، افسردگی،  اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، سرقت و ناامنی، تبهکاری و بزهکاری‌اجتماعی را سبب نشود.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

برچسب ها: جوانان ، جمعیت کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اصلا بچع زیاداوردن خوب نیس چون بچت عقده ایی میشه تنهایی وتک فرزندی بهتره تا تا بچت حسرت به دل خیلی چیزها باشهاتفاقا ادم عمو عمه خاله دایی نداشته باشه بهتره چون هرچی ارثه فقط ب بچه میرسه یعنی اگه جمعیت خانواده همون یه بچه باشه ن خواهرداشته باشه ن برادر خیلی بهتره تا چون سر ارث دعوا میکنند فرزندکمترزندگی بهتر!!!
آخرین اخبار