آداب و رسوم هرمزگانی ها در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تزکیه نفس،خود سازی و تقرب به درگاه الهی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، ماه رمضان در بین هرمزگانی‌ها به ماه برکت معروف است و مردم هرمزگان  با انجام برنامه‌ها و آیین های سنتی و مذهبی  به میهمانی این ماه می روند .مردم این استان در گذشته آداب و رسوم خاصی در این ماه داشتند که امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی این آداب و رسوم کم رنگ شده اند.

عباس نوروزی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: در قدیم رسم بر این بود که شب آخر شعبان عده‌ای به نقاط مرتفع می‌رفتند تا هلال ماه را رویت کنند و شروع ماه مبارک رمضان را اعلام کنند.

وی افزود: در شب اول ماه رمضان عده‌ای با نواختن دهل در کوچه‌ها شروع ماه رمضان را به مردم اعلام می‌کردند.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: افراد خاصی در طول ماه رمضان هم هر شب زمان سحر با نواختن دهل یا کوبیدن به حلب زمان سحر  را اعلام می‌کردند و فریاد می‌زدند "‌ای خوابیده برای سحری برخیز و همیشه پروردگارت را ذکر کن".
شروع به خوردن سحری با نخستین بانگ نیمه شب خروس انجام می‌شد.

آداب و رسوم هرمزگانی ها در ماه مبارک رمضان

یکی دیگر از رسوم مردم هرمزگان قبل از شروع ماه رمضان غبارروبی از مساجد بود، در گذشته قبل از شروع ماه رمضان و در روز‌های پایانی شعبان زنان هرمزگانی به مساجد می‌رفتند و مساجد را  غبارروبی می‌کردند، امروزه نیز مردان و جوانان قبل از شروع ماه رمضان به غبارروبی مساجد می‌پردازند.

اکنون همچون گذشته  مردان و زنان هرمزگانی  سه روز قبل از شروع ماه مبارک  رمضان را روزه می گیرند و به پیشواز  این ماه می روند.

 قرائت قرآن وپرهیز از مسافرت

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان  می گوید:  در این ماه هرمزگانی‌ها کمتر به مسافرت می‌رفتند و بیشتر به مراسم‌های مذهبی از جمله آموزش قرآن و قرآن خوانی می‌پرداختند و اکنون هم با شروع ماه مبارک رمضان مردان و زنان در مساجد جمع می‌شوند و هرروز جزئی از قرآن را ختم می‌کنند.

وی گفت: برپایی کلاس‌های احکام و قرآن در مساجد برای آموزش به کودکان یکی دیگر از رسومی است که از دیرباز در هرمزگان رایج است.

حلیم ، رنگینک و نان محلی زینت بخش سفره افطاری

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: هرمزگانی‌ها در گذشته اغلب روزه خود را با آب گرم و خرما افطار می‌کردندو حلیم و نان محلی و خرما به مسجد می‌بردند و بین روزه داران پخش می‌کردند.

عباس نوروزی گفت:  رنگینک ،فرنی، شیربرنج، شیرینی و نان‌های محلی از جمله نان توموشی ،نان مهیاوه و نان رحته  از غذا‌هایی است که مردم هرمزگان با آن افطار می‌کنند.

آداب و رسوم هرمزگانی ها در ماه مبارک رمضان

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام علی(ع)  و شب های  قدر

در شب‌ ضربت خوردن حضرت علی (ع) و شب شهادت ایشان ، شیعیان استان هرمزگان از دیرباز همانند ماه محرم، با سیاه پوش کردن دیوار‌های مساجد و حسینیه‌ها و امامزادگان برای عزاداری در این اماکن جمع می‌شوند و به مدت سه شب به روضه خوانی و سینه زنی می‌پردازند.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: مردم هرمزگان از هجدهم تا بیست و سوم رمضان به مساجد می‌روند و مراسم نوحه خوانی و عزاداری و شب‌های احیاء را برگزار می‌کنند.

وی افزود: در گذشته نیز در شب‌های احیاء قاریان قرآن به خانه‌ها دعوت می‌شدند و میهمان‌ها پس از قرائت قرآن و خواندن نماز قیام اللیل باشیرینی محلی پذیرایی می‌شدند.

عباس نوروزی برگزاری مراسم وداع با رمضان را از دیگر آدابی ذکرکرد که اهل سنت از هفدهم رمضان برگزار می‌کردند.

وی گفت: دراین  ایام مردان اهل سنت در مسجد جمع می‌شدند و اشعاری را با مضمون خداحافظی با ماه رمضان به صورت جمع خوانی پس از نماز عشاء می‌خواندند.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان پخش خیرات را از دیگر مراسمی عنوان کرد که اهل سنت در روز بیست و هفتم رمضان رسم داشتند.

در این روز بچه هابه درب خانه‌ها می‌رفتند و اهل سنت بین آن‌ها خوراکی‌هایی رابه عنوان خیرات پخش می‌کردند.

آداب و رسوم هرمزگانی ها در ماه مبارک رمضان

عید فطر و خداحافظی با رمضان

اما روز‌های پایانی رمضان هم حال وهوای خاصی دارد مردم هرمزگان هر ساله دو روز قبل از فرارسیدن عید فطر به استقبال آن می‌روند.هرمزگانی‌ها هم مثل سایر مسلمانان هر سال با شور و شعف خاصی این عید را می‌گذرانند.روزه داران هرمزگانی عصر آخرین روز ماه مبارک رمضان فطریه خود را که در اصلاح محلی به آن سر روزه می‌گویند را جدا کرده و پس از نماز عید به افراد نیازمند می‌دهند.

در گذشته زنان هرمزگانی دو روز قبل از عید فطر به خانه تکانی و غبار روبی مساجد می‌پرداختند که این رسم هنوز تا حدودی مثل گذشته حفظ شده است.
به گفته نوروزی هرمزگانی‌ها در گذشته روز عید فطر با پوشیدن لباس‌های نو پس از نماز عید به زیارت اهل قبور و بازدید از اقوام و دوستان و آشنایان می‌رفتند و گندم، خرما یا برنج را به عنوان زکات فطریه می‌دادند.

امروزه هم مثل سابق پرداخت زکات فطریه، رفتن به زیارت اهل قبور و بازدید از اقوام جز آداب مردم هرمزگان در عید فطر محسوب می‌شود.
اهل سنت هم در روز عید فطر سفره‌ای از غذا و شیرینی‌های محلی در منزل پهن می‌کنند و درب منزل خود را به روی همسایگان باز می‌گذارند و از آن‌ها با سفره‌های رنگی پذیرایی می‌کند.

انتهای پیام/ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.