پرتاب ماهواره مخابراتی و آب و هوا‌شناسی به ایستگاه فضایی بین المللی + تصاویر

ماهواره‌های مخابراتی، آب و هواشناسی در ابعادی بسیار کوچک برای قرارگرفتن در مدار اطراف کره زمین به فضا پرتاب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان اعلام کرده‌اند در تاریخ ۲۱ ماه می سال جاری، سه ماهواره فضایی (CubeSats) در ابعاد مینیاتوری را همراه با محموله تجهیزات به ایستگاه فضایی بین المللی می‌فرستند تا از فضا راهی ماموریت‌های خود شوند.

این ماهواره‌ها دارای سیستم راداری و ابعادی کوچک به اندازه یک جعبه 50 سانتی متری در حالت غیرفعال دارند و وزنشان  درحدود یازده کیلو و هشتصد گرم است، پس از قرارگرفتن در فضا قسمت‌های مختلف ماهواره از جمله باتری‌های خورشیدی و سیستم راداری باز می‌شود.

هریک از این ماهواره‌ها برای ماموریتی ویژه طراحی شده‌اند.


ماهواره Cubesats، پلتفرمی برای آموزش مهندسان فضایی بود و اکنون از آن‌ها برای ردیابی مسیر حرکت کشتی‌ها در آب‌های آزاد و بین المللی استفاده می‌شود.
این ماهواره، اطلاعات مدار‌های پایینی در زمین را جمع آوری می‌کند و البته دوگونه از این ماهواره در مسیرسیاره مریخ برای ماموریت قرار دارند.

سه ماهواره پرتابی به از پایگاه (Wallops Flight Facility) ناسا در ویرجینیای آمریکا به فضا همراه با سایر محموله‌ها داخل یک سفینه بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب می‌شوند.
این ماهواره‌ها دارای آنتنی قابل انعطاف به ابعاد ۵۰ سانتی متر هستند که می‌تواند امواج فرکانس رادیویی را با قدرت بالا مخابره کند و محققان ناسا اعلام کرده‌اند که استفاده از فناوری موجود در ماهواره‌ها برای انتقال داده‌ها در فواصل طولانی می‌تواند اثربخش باشد.
ازجمله دیگر کاربرد‌های این ماهواره ها، بررسی و پیش بینی وضعیت آب و هواست.


یکی دیگر از ماهواره‌ها به نام (CubeSat Radiometer Radio Frequency Interference Technology) به اختصار (CubeRRT) نامیده می‌شود، این ماهواره برای بهبود جمع آوری داده‌ها در فضا طراحی شده است. ناسا اعتقاد دارد می‌توان از فرکانس رادیویی (RFI) برای بررسی مواردی، چون هوا شناسی، آب و هوا، مطالعه میزان رطوبت خاک زمین و سایر موارد علمی در حوزه زمین شناسی استفاده کرد.

از این ماهواره همچنین برای جلوگیری از تداخل داده‌های تلفن‌های همراه، رادیو، تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی نیز استفاده خواهد شد تا میزان تداخل دراین گونه سیستم‌ها کاهش یابد.
ماهواره سوم از سری (CubeSat) به نام (TEMPEST-D) برای بررسی وقوع توفان، پیش بینی و تعیین زمان بارندگی به کار می‌رود و اطلاعات خود را هر سه ساعت یک بار به روز رسانی می‌کند. فناوری به کار رفته دراین ماهواره بسیار دقیق‌تر از نمونه‌های مشابه است و می‌تواند از وقوع خطر‌های ناشی از توفان برای زندگی انسان‌ها بکاهد.


در هر سه ماهواره، از فناوری باتری‌های خورشیدی استفاده شده است تا منبع انرژی آن‌ها برای دریافت، پردازش و ارسال داده‌ها باشند.
بال‌هایی که نقش باتری خورشیدی برای این ماهواره‌ها را دارند در فضا پس از رها سازی باز می‌شوند تا انرژی کیهانی و نور خورشید موردنیاز فعالیت ماهواره‌ها را فراهم کنند.
منبع:Newatlas
انتهای پیام/

نسل جدید ماهواره‌های مخابراتی و آب و هواشناسی فوق پیشرفته به فضا پرتاب می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار