مجوز ایجاد موزه ایران درودی صادر شد

با تصویب اعضای شورای شهر تهران مجوز واگذاری حق بهره برداری از قطعه زمین به منظور احداث موزه آثار نقاشی خانم ایران درودی به شهرداری داده شد.

مجوز ایجاد موزه ایران درودی صادر شدبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آخرین دستور جلسه شصت و چهارم شورای شهر تهران به بررسی نهایی لایحه مجوز واگذاری حق بهره برداری از قطعه زمین به منظور احداث موزه آثار نقاشی خان ایران درودی که پیش از این به کمیسیون های نظارت و حقوقی و فرهنگی و اجتماعی اختصاص داشت که نظر این دو کمیسیون مورد بررسی و تصویب اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

علی اعطا، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی در تشریح نظرات این کمیسیون مشترک گفت: با توجه به اینکه املاک شهرداری تهران مشمول قانون مالک و مستاجر نمی شود، ولی از آنجا که اجازه ساخت اعیان داده می شود ضروری است که نسبت به عدم واگذاری مجوز سرقفلی و حق کسب و پیشه در قرار داد تاکید شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: باید در متن قرارداد مباشرت موسسه در موضوع فرهنگی قید شود. همچنین قید شود که از زمین واگذار شده صرفا برای موزه ایران دخت درودی استفاده شود و هیچ کاربری دیگری در آن ایجاد نشود و اگر چنین اتفاقی رخ داد ادامه قرار متوقف شود.

اعطا گفت: آخرین نکته ای که مورد تاکید قرار دارد این است که در صورت انحلال موزه، مالکیت اعیان بدون هیچ گونه وجهی به شهرداری تعلق گیرد و در نهایت با این لایحه موافقت شد چرا که زمین در نظر گرفته شده مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که هیچ مشکلی برای این واگذاری ندارد.

با رای گیری اعضای شورای شهر تهران کلیات این لایحه به تصویب رسید و پس از آن اعضا به اصلاح متن لایحه پرداختند.

سیدحسن رسولی نخستین پیشنهاد دهنده بود و گفت: استنباط من این است که به هر دلیلی اگر مالک اعیان نخواهد ادامه کار بدهد و شهرداری بخواهد ملک را تملک کند باید هزینه اعیان را بپردازد که موجب ضرر و زیان شهرداری است بنابراین باید در متن تاکید شود که شهرداری تهران در خصوص تامین مالی طراحی و احداث موزه مسئولیتی ندارد.

ابراهیم امینی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در خصوص پیشنهادات ارائه شده توسط کمیسیون ها گفت: این پیشنهادات بر اساس آنچه در قرار داد به آن تاکید نشده تنظیم و تلاش شده است که نه تحمیلی به طرف قرارداد و نه خسارتی به شهرداری وارد شود.

وی تاکید کرد: آنچه در قرار داد آمده است این است که در زمان فسخ فقط هزینه ساخت گرفته شود تا این موضوع را پوشش دهد.

ناهید خداکرمی با بیان اینکه یکی از جاهایی که شهرداری می تواند کمک کند موسسات فرهنگی است گفت: خانم درودی یکی از افرادی است که به فرهنگ ایران کمک بسیاری کرده است از این روی شهرداری می تواند به ایجاد این مرکز فرهنگی کمک کند.

در نهایت این پیشنهاد رای لازم را کسب نکرد.

زهرا نژادبهرام ، عضو شورای شهر تهران دیگر پیشنهاد دهنده بود که ضمن تاکید بر پیشنهاد حسن رسولی اظهار داشت: با توجه به اینکه این موزه قرار است در پهنه فضای سبز ایجاد شود خوب است این فضا نگهداری شود و تنها اعیان موزه در این فضا ایجاد شود.

وی همچنین خواستار ارائه شیوه نامه واگذاری املاکی از این دست از سوی شهرداری تهران شد.

علی اعطا در مخالفت با این موضوع گفت: تغییر کاربری تنها در صلاحیت کمیسیون ماده 5 است و شهرداری نمی تواند راسا این کار را انجام دهد.

زهرا صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران است گفت: کاربری این زمین فضای سبز بوده که برای اختصاص به موضوع فرهنگی تغییر کاربری داده است.

وی اظهار داشت: در حالی که بر شخصت بزرگ خانم ایران درودی تاکید دارم ولی از طرفی به شهرداری تذکر جدی می دهم که دیگر برای پرداختن به موضوعات فرهنگی دچار چنین خبطی نشود که پارک عمومی را به مرکز فرهنگی تبدیل کند.

آخرین پیشنهاد نیز توسط آرش میلانی به هیئت رئیسه تحویل داده شد که در آن بر ضرورت حضور یک نفر از اعضای شورای شهر تهران در این پروژه به عنوان ناظر تاکید شد که مورد تائید اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.