باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پرونده احتکار و گرانی خودرو همچنان روی میز مجلس/ دلایل خودروسازان، نمایندگان را قانع نکرد

موضوع احتکار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت ولی نمایندگان با شنیدن دلایل خودروسازان قانع نشدند.

شرکت‌های گمنام به افزایش قیمت خودرو دامن زدند/ دلایل خودروسازان، نمایندگان را قانع نکرد

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروسازان قصد دارند خودرو را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.

حدود یک هفته پیش بود که نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، مدعی شد: خودروسازان خودروهایی را که در آذر ماه سال گذشته با دلار 3 هزار و 200 تومانی تولید کردند، پیش فروش نکرده و یا به صورت نقدی نفروخته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سایپا حدود 60 هزار و ایران خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده‌اند، افزود: خودروهای داخلی به صورت میانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که این موضوع گران فروشی، نارضایتی‌های اجتماعی در پی‌داشته است.

وی همچنین از سازمان تعزیرات، بازرسی و سازمان حمایت از مصرف کننده خواسته بود که به موضوع احتکار خودرو ورود کنند تا خودروسازان نتوانند خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.

شرکت‌های گمنام به افزایش قیمت خودرو دامن زدند


در ادامه زمانی که بحث احتکار خودرو بالا گرفت، سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از 20 فروردین ماه که شرکت‌های بزرگ خودروسازی اقدام به توقف یا کاهش عرضه به بازار کردند، تفاوت قیمت کارخانه و بازار به اوج خود رسید.

وی افزود: اکنون تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای زیر 40 میلیون تومان به 6 میلیون می‌رسد و این رقم در خودروهای بالای 50 میلیون به 10 میلیون تومان رسیده و خودروهای بالای 100 میلیون تومان اختلاف 35 میلیونی را تجربه کرده‌اند.

مؤتمنی تصریح کرد: سالهاست که پدیده اختلاف قیمت بازار و کارخانه و همچنین کاهش عرضه در بازار خودرو مطرح بوده است اما در فروردین امسال، این موضوع به اوج خود رسید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به انحصاری بودن صنعت خودروسازی در ایران، گفت: زمانی که دو خودروساز مطرح کشور، همه خودروهای با قیمت زیر 40 میلیون تومان را در بازار تأمین می‌کنند، باید انتظار داشت که با کاهش عرضه آنها و به دلیل نیاز بازار، قیمت‌ها افزایش یابد.

مؤتمنی تأکید کرد: از چهارشنبه هفته گذشته که خودروسازان عرضه را در بازار بیشتر کردند، قیمت خودرو کمی کاهش یافت و اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای زیر 40 میلیون تومان به 3 میلیون تغییر پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل گران شدن خودروهای داخلی، افزایش نرخ ارز بوده است؟، تصریح کرد: خودروهایی که اکنون در انبارهای کارخانه‌های خودروسازی وجود دارد ساخت 5 ماه تا یک سال گذشته بوده است و در صورتی که قیمت خودرو بر اساس تغییر نرخ ارز افزایش می‌یافت این اتفاق می‌بایست تا چند ماه آینده رخ دهد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد: باید در نظر داشت که خودرو یک کالای اساسی است و بازار نیاز مداوم به این کالا دارد در نتیجه زمانی که عرضه آن به بازار بسته می‌شود، قیمت‌ها ناخودآگاه افزایش خواهد داشت.

مؤتمنی اضافه کرد: وقتی ورودی خودرو به بازار بسته می‌شود، افرادی که نیاز به خرید این کالا دارند باید خودروی خود را از کجا تهیه کنند؟

وی در تشریح دلایل افزایش قیمت خودروی داخلی و دپوی آن در انبارهای خودروسازی، گفت: توزیع خودروی دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در اختیار 6 شرکت اصلی توزیع کننده بوده که در بازار به این شرکت‌ها واژه گمنام اطلاق می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ادامه داد: برخی از این شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ سود خود، عرضه را به بازار تغییر داده و در نتیجه قیمت‌های بازار را دچار تلاطم کردند.

مؤتمنی با تأکید بر مهم بودن کارکرد درست شبکه توزیع خودرو در کشور یادآور شد: در آشفته بازار کنونی، به مردم توصیه می‌کنم که خرید خودرو را از مراکزی که پروانه تخصصی دارند، انجام دهند.

وی یادآور شد: افرادی که قصد دارند در پیش خرید خودرو شرکت کنند بهتر است این کار را از طریق دفاتر شرکت‌هایی که مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، انجام دهند و یا در نمایندگی‌های رسمی ایران‌خودرو و سایپا ثبت‌نام کنند.

دلایل خودروسازان، نمایندگان را قانع نکرد

به دنبال افزایش ناآرامی در بازار خودرو روز گذشته جلسه‌ای با حضور خودروسازان، برخی از واردکنندگان خودرو، متولیان در حوزه صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایدرو برای بررسی مسائل خودروسازی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل می‌شود.

نادر قاضی پور،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با جلسه این کمیسیون با نمایندگانی از قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی جهت بررسی افزایش ناگهانی قیمت خودرو، اظهار کرد: در این جلسه، تنها به بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو پرداخته شد.

وی افزود: با افزایش غیرقابل قبول قیمت خودرو در داخل کشور، مجلس شورای اسلامی موظف شد تا به این موضوع ورود کرده و دلایل اصلی را مورد بررسی قرار دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای این نشست سوالی مبنی بر دلیل اصلی افزایش قیمت توسط قطعه‌سازان و خودروسازان توسط نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مطرح شد.

وی با اشاره به قانع نشدن اعضا از توضیحات خودروسازان، افزود: برخی از این تولیدکنندگان خودرو، دلیل اصلی را افزایش قیمت جهانی فلزاتی نظیر آلومینیوم و مس بیان کردند.

قاضی‌پور تصریح کرد: برخی دیگر نیز اعمال تحریم ها، لغو برجام و نوسانات ارزی را عامل اصلی ایجاد فشار روانی برای افزایش قیمت های بازار عنوان کردند و معتقدند دلالان، در این میان باعث افزایش بیشتر قیمت می شوند.

وی تأکید کرد: تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار با فاصله بسیار زیادی در حال افزایش است که این امر توسط دلالان بازار سیاه صورت می‌گیرد.

قاضی‌پور با تأکید بر بحث اصلی کمیسیون صنایع و معادن بر سر افزایش قیمت خودروها، تشریح کرد: باید خودرویی تولید کنیم که طبقات ضعیف جامعه از جمله کشاورزان و کارگران بتوانند آن را بخرند.

عضو کمیسیون صنعت،معدن و تجارت یادآور شد: این خودروسازان با تولیدات روزانه خود تعداد بیشتری را برای انبار خود تولید کرده تا بتوانند در زمان افزایش قیمت خودروها از آنها برای فروش با سود بیشتر بهره ببرند.

وی افزود: این امر به هیچ عنوان قابل قبول نیست و کمیسیون به طور جدی در حال پیگیری احتکارهای صورت گرفته توسط خودروسازان و وارد کنندگان خودرو است.

افزایش قطعات و دلال بازی،دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو

حمیده زرآبادی،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری جلسه مشترک این کمیسیون با قطعه سازان و وارد کنندگان خودرو خبر داد و گفت: این جلسه با حضور اعضای کمیسیون، نمایندگانی از خودرو سازان و وارد کنندگان و معاون وزیر صمت انجام شد.

وی افزود: در این جلسه به بیان سرفصل های ایرادهای کمیسیون به افزایش یکباره‌  قیمت خودرو پرداخته شد تا در جلسات آینده، تولیدکننده به بیان مسائل پیش روی خود بپردازند.

عضو کمیسیون با اشاره به صحبت‌های خودروسازان داخلی گفت: تولید کنندگان معتقدند افزایش قیمت قطعات خودرو را می‌توان ناشی از نوسانات نرخ ارز و دلالان بازار بیان کرد.

زرآبادی در پایان با اشاره به حضور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در این جلسه، از برگزاری نشست بعدی در هفته آینده برای بررسی دلایل احتکار واردکنندگان خودرو خبر داد.

گزارش از سمیه عرب و نرگس معززی

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
خدایا ما چه گناهی کردیم که این بلاها سرمون میاد،چرا مسئولین به داد مردم و کارگر های بدبخت نمیرسند،خدایا چقد باید تحمل کنیم......چقدر.....
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۵:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
راست میگن اینا احتکار نکردن . پارکینگ های ایرانخودرو هم پر نیست . چون دارن میفروشن اونم تو بازارسیاه با چند برابر سود کافیه بری نمایندگی فروش فوری دارن با قیمت ازاد...ایا قانون میتونه جلوی این خودروسازان انحصاری ایستادگی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
چرا مسئولان به دادما مردم نمیرسند تا کی باید شاهد گرونی باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا مسئولان چاره ای نمی اندیشند؟ هرچه زودتر مسئولان پیگیر این مسئله باشند .
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
دیگه عادی شده ۶ میلیون گرون میکنن بعد ۵۰۰ هزارتومن ارزون بعدم داد ارزونی میزنن تا انحصار دست دولت و دو خودرو ساز هست همینه ماهم عادت کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
پوشک ۹۵۰۰ تومانی در عرض یک ماه شده ۱۲۰۰۰ بری به کی بگی
Iran (Islamic Republic of)
عليرضا
۲۳:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
اين سياست دولتِ،وقتي حدود يكساله از واردات خودرو جلوگيري ميكنه،بطبع خودروهاي خارجي با توجه به كمبود،قيمتشون صعودي بالا ميره و در مقابل خودروسازهاي داخلي هم ملاك قيمت گذاري رو با قيمت خودروهاي وارداتي تنظيم ميكنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بي ام وي خريوم 400 ميليون فروختم 750 ميليون چرا برم کار کنم دلالي عشق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
لعنت بر مردم ازار لعنت بر گران فروش
Iran (Islamic Republic of)
شیبک
۲۱:۵۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
آیا مدیران خودرو ساز به حلال و حرام اعتقاد دارند؟
Netherlands
حسین
۲۱:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
تو رو خدا یکی به وضعیت کیفیت خودروها نظارت کنه ، گران یپیشکش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بله خودروهای داخلی افزایش یافت خودرو ساز ها از مردم زور گیری میکنند عاقبت زور گیری همینه یه زور گیر بالاتر از خودش میاد تمام پول های که جمع کرد را ازش میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۰:۰۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
چرا هیج نظارتی بر خودرو سازان وجود ندارد که هر وقت دلشون بخواد قیمت خودرور رو بی رویه افزایش میدن ؟؟
چرا به خاطر اشتغال یه عده 80 میلیون نفر باید خودروی بی کیفیت و گران قیمت استفاده کنن ؟
چرا یک بازار آزاد ایجاد نمیشه که خودرو سازان مجبور بشن کیفیت رو افزایش و قیمت رو کم کنن
مگه مردم و رفاه مردم مهم نیست ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
هر چی گرون میشه را به دلار ربطش میدن , دیواری کوتاهتر اون پیدا نکردن ! اگه نظارت کافی روی اونا انجام بشه دیگه این اتفاقات نمیفته و بعضیا به هوای گرونی , جنس را انبار نمیکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
این گرونیا همش تقصیر آمریکاست. مرگ بر آمریکا. آمریکای جنایتکار چرا داخل ایران ماشینارو گرون میکنی. گرونی همه چیز تقصیر آمریکاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گرانی تا به کجا اخه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
نکه خیلی کیغیت دارن گران هم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای خدا.....
مگه اینا خودروی ملی نیستند
اگه قراره با دلار بالا پایین بشن بذارید مردم ماشین خارجی که مستقیم با دلار معامله میشه بخرن
اگرم خودروی ملی هستند علت این همه گرانی چیست؟؟؟؟؟!
حالا که ایران خودروو و سایپا توجهی به افزایش قیمت به این سیر وحشتناک صعودی نمیکنند
خودرو ارزان قیمت با کیفیت خیلی بیشتر وارد کنیم
تا مردم نجات یابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
بخدا همه داریم بدبخت میشیم کجا دلشون ب حال ما بدبختا میسوزه خدا باعثو بانیشو لعنت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کیفیت خودروهای داخلی صفره اصلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای خدا.....
مگه اینا خودروی ملی نیستند
اگه قراره با دلار بالا پایین بشن بذارید مردم ماشین خارجی که مستقیم با دلار معامله میشه بخرن
اگرم خودروی ملی هستند علت این همه گرانی چیست؟؟؟؟؟!
حالا که ایران خودروو و سایپا توجهی به افزایش قیمت به این سیر وحشتناک صعودی نمیکنند
خودرو ارزان قیمت با کیفیت خیلی بیشتر وارد کنیم
تا مردم نجات یابند
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
حالا مجلس ميخواد خودرو رو ارزون كنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گفتند تخم مرغ شانه اي 12400 تومان ولي فرداي آن روز شد 18000 تومان
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
حالا مجلس ميخواد خودرو رو ارزون كنه ؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
جلوی واردات خودروهای قاچاق را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گریه م میگیره به حال خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
افزايش قيمت خودرو روزانه ولي كارمند بي چاره حداقل بگير زير 10 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خودروسازان که کار خودشان را انجام میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خودروسازان که کار خودشان را انجام میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
دوباره بايد يك مدت مردم خريد رو متوقف كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بابا جلوی این اختلاسگرا و حقوق نجومی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بالا رفتن قطعات = کمر مردم خم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
هیچ نظارتی رو کار خودروسازها نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ناامیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
نا اميدي گناه است برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کسی هم نیست که به فریاد مردم برسد،فقط خدا کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم خودرو برقی بخرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید یک رقیب برای خودرو سازها ایجاد کرد که با کیفیت بالا وقیمت پایین خودرو تولید کنه این کار باعث پیشرفت وکیفیت خودرو سازی ورضایت مردم میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
دوباره این مردم ناامید میشن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مدام قیمت هارو بدون بالا بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
1- مگه خودرو ساز نیستند و ما صنعت خودروسازی نداریم خب صنعت باید داخلی باشه و هزینه های این صنعت ریالی هستند چه ربطی به ارز داره دلار بشه 100 هزار تومن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت ماشین رو بالا ببرن؟؟ جلوشونو بگیرین حتی اگه به قیمت تعطیلی کارخونه باشه... تا کی دیگه مردم باید هزینه بدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید با گرون فروشان خودروسازی برخورد جدی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
باشه میشه صبر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گرونی همچنان ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گروني عشقه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
روز به روز کیفیت خودرو میارن پایین و قیمت ها رو میکشن بالا. یه فکر ی هم به قشر ضعیف جامعه کنید و الا اونیکه پولداره واسش مهم نیست از زمانیکه پراید 11 میلیون بود هر چی دارم جمع میکنم ولی باز نمیرسم دیگه هم دنبالش نخواهم رفت.ناامیدم شدم از این گرانی های روزانه که همچنان ادامه داره
-
ناشناس
۱۴:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه واردات خودرو آزاد بشه دیگه خودرو سازان نمیتونن این کار رو بکنن البته هیچوقت واردات آزاد نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بشين که ازاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها راه نجات مردم از این وضع اینه که مجلس تعویض پلاک و سند زدن برای خودروهای نو رو تا یک سال ممنوع کنه تا دلالا نتونن خودرو رو ارزون بخرن و گرون بفروشن و فقط مصرف کننده بتونه خودرو صفر بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها راه نجات مردم از این وضع اینه که مجلس تعویض پلاک و سند زدن برای خودروهای نو رو تا یک سال ممنوع کنه تا دلالا نتونن خودرو رو ارزون بخرن و گرون بفروشن و فقط مصرف کننده بتونه خودرو صفر بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
شما هم برو دلال شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم قدرت خرید نون شبشونم به زور دارن تا چه رسد به خودروی ایرانی که باید توسط همین مردم با خریدن حمایت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
صبر کنيد درست ميشه
Germany
ناشناس
۱۳:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ناامیدم از همه چیز
Iran (Islamic Republic of)
شهروند.
۱۳:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
نماینده های ملت تو رو خدا به داد مردم برسید فوق لیسانسم بیکارم دوتا بچه دارم دارم نابود میشم. کمک کمک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کمک میکنن بشين منتظر باش
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
با دلالان برخورد شدید شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
من دلال هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدایا به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایشالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
هرکی هرکالایی را دوست داره باقیمت تعیین شده خودش میفروشه بیچاره مصرف کننده
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
وای به حال مردم...................
آخرین اخبار