مصباحی‌مقدم در نشست خبری مطرح کرد؛

جزئیات تغییر دبیرکل و ساختار جامعه روحانیت

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری امروز خود از تصویب اساسنامه جدید جامعه روحانیت مبارز خبر داد.

مصباحی‌مقدمبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌هایگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری که صبح امروز در محل دفتر جامعه روحانیت برگزار شد، اظهار کرد:‌ معمولا هر 10 سال یکبار در اساسنامه جامعه روحانیت بازنگری صورت می‌گیرد .

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه در سالهای  و 96  اساسنامه جامعه روحانیت مبارز مورد بازنگری قرار گرفت، افزود: در این بازنگری تشکیلات و کار ویژه جامعه روحانیت مبارز مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: جامعه روحانیت مبارز نهادی انقلابی، سیاسی، اجتماعی، مردمی، مستقل و فراجناحیست که به منظور حفاظت از اصول و نظام جمهوری اسلامی ایران پایه‌گذاری شده است.

مصباحی‌مقدم گفت: سازماندهی روحانیت، تلاش برای دستیابی به اهداف، صیانت از نظام اسلامی و مقابله با انحرافات، تحکیم مبانی اسلامی و دفاع همه‌جانبه از دستاوردها، حمایت از اندیشه سیاسی_ اجتماعی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامی در جامعه و مقابله با انحرافات فکری، هدایت مردم و گروه‌های سیاسی از طریق بینش و تبیین اندیشه اسلامی و ارائه راه‌حل‌ها، نظارت بر عملکرد مسئولان نظام و نقد خیرخواهانه در جهت منافع و نیازهای مردم، ارتباط با روحانیت سایر مذاهب اسلامی و همکاری با مراکز اسلامی به منظور تحقق اهداف مردم، تعامل سازنده با پیروان ادیان الهی به منظور کاهش آلام جهان و تحقق صلح از جمله وظایف جامعه روحانیت مبارز است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: برای جامعه روحانیت مبارز ارکانی همچون هیئت موسس، شورای مرکزی، مجمع عمومی، شورای استان، شورای شهر، شورای منطقه، دبیرکل، کمیته سیاسی و شورای داوری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه یک هیئت مؤسس پیش‌ از این بنیانگذار جامعه روحانیت بوده است، بیان کرد: در این زمینه می‌توان به آیات مطهری، بهشتی، مفتح، باهنر و شهید شاه‌آبادی و بزرگانی همچون مهدوی کنی، موسوی اردبیلی، رفسنجانی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: امروز ما در جامعه روحانیت جانشینان هیئت مؤسس راداریم که این هیئت مؤسس فعال،‌ اعضای کنونی شورای مرکزی و متشکل از 23 نفر هستند که در صورت فوت یا برکناری هر یک از اعضای مؤسس، فردی جایگزین می‌شود

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را  جزئی از ترکیب آینده عنوان کرد و گفت: شورای مرکزی جدید متشکل از سه گروه خواهد بود؛ گروه هیئت مؤسس که کمتر از 20 نفر است، گروهی از هر استان که بعد از انتخابات مشخص می‌شود و حداقل یک نفر خواهد بود و گروه سوم نیز شورای مناطق هستند که در تهران تشکیل‌شده و از هر شورای منطقه یک عضو در شورای مرکزی حضور پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رئیس شورای مرکزی برای مدت زمان دو سال انتخاب می‌شود و این شورا یک نایب رئیس و دبیر نیز خواهد داشت، افزود: شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ماهانه یک جلسه خواهد داشت و تصمیم‌‌سازی‌ها و ارائه خط مشی با پیشنهاد دبیرکل به عهده شورای مرکزی خواهد بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه  وظیفه مجمع عمومی نیز انتخاب دبیرکل، تائید مواضع کلی جامعه با پیشنهاد شورای مرکزی خواهد بود، اضافه کرد: در ماده 115 اساسنامه گفته شده که ائمه جمعه، وعاظ و بانوان روحانی که فعالیت جمعی دارند، می‌توانند به عنوان تشکلی وابسته با جامعه همکاری داشته باشند.

وی  همچنین به تشریح کارکرد شورای استان پرداخت و گفت دبیرکل از بین اعضای شورای مرکزی و با تصویب مجمع عمومی انتخاب خواهد شد. ما یک دبیرکل موقت پیش‌بینی کرده‌ایم که برای یک سال توسط شورای مرکزی انتخاب می‌شود تا مقدمات برگزاری مجمع عمومی در این‌یک سال را فراهم کند، ازاین‌رو دبیرکل اصلی توسط مجمع عمومی برگزیده خواهد شد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به فعالیت کمیته سیاسی جامعه روحانیت، آن را متشکل از 9 نفر دانست که 5 نفر آن باید حداقل عضو شورای مرکزی باشند و افزود: وظیفه این کمیته رصد رخدادهای داخلی و خارجی مرتبط با کشور و امت اسلامی و اتخاذ سیاست‌های لازم است.

وی ضمن تشریح وظایف معاونت فرهنگی و معاونت تشکیلات جامعه روحانیت، به توضیح درباره شورای داوری پرداخت و تاکید کرد: این شورا مسئول رسیدگی به شکایات ازجمله شکایات اعضا به روند امور جامعه روحانیت و شکایت افراد خارج از جامعه از افراد تشکل است.

مصباحی مقدم همچنین تصریح کرد: منابع مالی جامعه روحانیت منطبق بر حق عضویت اعضا، وجوه شرعی، هدایا و کمک افراد حقیقی و حقوقی و کمک‌های مقام رهبری و سایر مراجع است.

سخنگوی جامعه روحانیت همچنین اظهار کرد:  انحلال جامعه روحانیت با تصویب سه‌چهارم از اعضای جامعه روحانیت صورت می‌گیرد و سپس کلیه اموال و اسناد در اختیار ولی‌فقیه قرار خواهد گرفت.

مصباحی مقدم  اظهار کرد: هنوز دبیرکل موقت تعیین نشده است اما در اولین جلسه شورای مرکزی این موضوع مشخص می‌شود و افرادی نیز برای این کار تعیین‌ شده‌اند.

وی گفت: جامعه روحانیت از ابتدا تأکید کرده که حزب نیست و مقتضیات حزب نیز برای آن وجود ندارد، چرا که دامنه عضوگیری احزاب از همه جامعه است، اما جامعه روحانیت مبارز تنها از روحانیون و تشکل‌های روحانی عضو می‌پذیرد.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: جامعه روحانیت قصد تشکیل دولت ندارد، اما هدف احزاب کسب قدرت است و ما کارویژه‌ای برای فعالیت‌های حزبی نداریم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اهمیت گفتگوی ملی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع گفتگوی ملی در جامعه روحانیت مطرح نشده اما بنده با تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های حزبی گفتگو داشته‌ام، لذا تمام کسانی که دل در گرو نظام دارند و رهبری را محور آن می‌دانند، باید با هم ارتباط سیاسی داشته باشند و وحدت ملی را دنبال کنند، چرا که امروز بیش از هر چیز نیازمند وحدت ملی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار